Traditionele marketing vs. Digitale marketing

Wat steek je hiervan op?

Elke dag opnieuw maken wij gebruik van digitale marketing. Toch wordt digitale marketing nog vaak gecombineerd met traditionele marketing. In dit artikel leggen wij uit wat het verschil is tussen deze twee en welke manier van marketing het meest relevant is.

Wat zijn digitale- en traditionele marketing?

Veel kleine organisaties hebben problemen met het beslissen van welke soort marketingmethode het beste bij hen past. Het budget is vaak niet groot genoeg om beide richtingen op te gaan. De beslissingen die gemaakt moeten worden zijn niet makkelijk: welke marketing methode geeft me het meest waar voor mijn geld? Hoe weet ik of mijn methode werkt? Wie vertrouw ik mijn marketing toe? Moet ik het zelf doen?

Om de termen wat te verduidelijken zijn hier een aantal voorbeelden. Flyers, kranten en tijdschriften zijn een simpel voorbeeld van traditionele marketing. Andere voorbeelden zijn nieuwsbrieven, reclame op TV, radio en billboards. Wanneer een organisatie investeert in het bouwen van een nieuwe website en adverteert op social media als Facebook, Twitter en Instagram, wordt dit digitale marketing genoemd.

De voordelen van traditionele marketing

Een voordeel van traditionele marketing is dat je je lokale doelgroep makkelijk kunt benaderen. Een radio reclame wordt bijvoorbeeld meestal afgespeeld in een bepaalde stad of regio en brievenbusfolders gaan naar huishoudens in een geselecteerd aantal buitenwijken.

Een ander voordeel is dat het materiaal waarop gedrukt is behouden kan worden. De doelgroep heeft een papieren versie van materialen die ze steeds opnieuw kunnen lezen en doorbladeren.

Traditionele marketing is ook nog eens makkelijk te begrijpen. Het is makkelijk te begrijpen voor de meeste mensen omdat de handeling heel simpel is. Je hoeft geen account aan te maken of je e-mail adres ergens achter te laten om een folder te lezen.

Neurowetenschappen lijken de voordelen van hard copy marketing te ondersteunen. Een studie uitgevoerd door het Canadese neuromarketingbureau True Impact vergeleek de effecten van papieren marketing (papieren advertenties, in dit geval) met digitale media (e-mail- en display-advertenties).

De technologieën die in dit onderzoek werden gebruikt, waren eye-tracking en EEG-hersengolfmeting. De drie belangrijkste methoden die in de studie werden geëvalueerd, waren cognitieve belasting (gemakkelijk te begrijpen), motivatie (overtuigingskracht) en aandacht (hoe lang personen naar de inhoud kijken). Uit de test kwam dat papieren advertenties makkelijker mentaal te verwerken zijn en dat de merkherinnering hierdoor groter is.

Een papieren advertentie vereist 21% minder cognitieve inspanning om te verwerken dan een digitale advertentie, wat suggereert dat het zowel makkelijker te begrijpen als beter te herkennen is. De geheugentesten die na de test werden gedaan bevestigden de uitkomsten van de cognitieve belastingtest. Toen werd gevraagd of de testpersonen het merk konden herinneren dat zij in de vorige advertentie hadden gezien, kon 75% dit bij een papieren advertentie en slechts 44% bij een digitale advertentie.

De voordelen van digitale marketing

Digitale marketing heeft ook vele voordelen. Een groot voordeel is dat je je niet alleen kunt richten op een lokale doelgroep, maar ook op een landelijke/internationale. Verder kun je je doelgroep specificeren door middel van het toepassen van demografische gegevens zoals geslacht, locatie, leeftijd en interesses. Op deze manier wordt je campagne effectiever.

Ten tweede kan je doelgroep zelf kiezen hoe zij je content willen ontvangen. De ene persoon vindt het fijn om een blogpost te lezen, de ander kijkt graag video’s op YouTube. Traditionele marketing geeft de doelgroep hierin geen keus. De meeste mensen vinden het niet fijn om reclame te ontvangen in hun brievenbus of om telefoontjes te krijgen op momenten die niet gelegen komen. Online krijgen mensen de keuze om zich aan te melden voor advertenties en deze is vaak relevant omdat zij er zelf naar opzoek zijn. De kracht van marktsegmentatie en marketing op maat moet niet onderschat worden.

Ook is interactie met je doelgroep mogelijk. Dit is mogelijk door middel van het gebruik van social media netwerken. Interactie wordt hierbij zelfs aangemoedigd. Je kunt online je klanten en volgers aanmoedigen om actie te ondernemen door je website te bezoeken, over je producten en services te lezen, deze te beoordelen, te kopen en hierop feedback te geven. Deze feedback wordt vaak weer gelezen door andere bezoekers.

Digitale marketing is eveneens kostentechnisch efficiënter. Je kunt online wel betalen voor adverteren, maar dit kost nog altijd minder dan traditionele marketing.

Hiernaast zijn data en resultaten heel makkelijk bij te houden. Door middel van Google Analytics en andere tools kun je op elk moment bekijken hoe het met je campagne gaat. In tegenstelling tot traditionele marketing, kun je direct zien wat wel of niet werkt voor jouw business en je kunt direct actie ondernemen om je resultaten te verbeteren.

Bij digitale marketing is er een gelijk speelveld. Elk bedrijf kan concurreren met elke concurrent, ongeacht de grootte, met een solide digitale marketingstrategie. Traditioneel gezien zou een kleine detailhandelaar moeite moeten doen om de grotere concurrenten te evenaren. Online, is een goed doordachte site met een goede customer journey en fantastische service, het meest belangrijk. Niet de grootte.

Nog een groot voordeel is dat je direct resultaat ziet. Je hoeft niet weken te wachten voor een boost voor je bedrijf. Je kunt met één druk op de knop het aantal bezoekers van je site en de potentiële klanten zien stijgen, zien wanneer deze mensen je site bezoeken, welke successen je al geboekt hebt en nog veel meer.

Er is snellere merk ontwikkeling. Een goed onderhouden website, met kwaliteitsinhoud die op de behoeften is ingericht en waarde toevoegt aan uw doelgroep, kan aanzienlijke kansen bieden en leads generen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van social media kanalen en e-mail marketing.

Als laatst kun je via digitale marketing snel viral gaan. Door gebruik te maken van deelbuttons op social media, je website en bij e-mail marketing kan de doelgroep je bericht direct delen. Als je bedenkt dat de gemiddelde Facebook-gebruiker 190 vrienden heeft, waarvan gemiddeld 12% hun favoriete berichten ziet, is je ene bericht daadwerkelijk gezien door 15 mensen. Stel je nu voor dat een aantal van hen het bericht ook leuk vinden en je bericht delen en dat hun vrienden hetzelfde doen? Daarom is hoge kwaliteit van de inhoud zo belangrijk.

De nadelen van traditionele marketing

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan traditionele marketing. Een nadeel is dat er weinig interactie is tussen het gebruikte medium en de doelgroep. Een organisatie verspreid informatie om te laten weten dat het merk bestaat, in de hoop dat de doelgroep het merk opmerkt.

Hiernaast zijn radio/- en gedrukte advertenties ook nog eens erg duur. Het drukken van materiaal kan heel duur zijn en je moet daarnaast ook nog mensen inhuren om de advertenties langs de deuren te brengen.

Ook zijn de resultaten van traditionele marketing moeilijk te meten. Je weet nooit exact hoe succesvol de campagne was.

Welke marketing methode is beter?

Wij bevelen beide manieren aan. Natuurlijk zijn we gepassioneerd door digitale marketing. We weten dat het werkt. Maar toch werkt traditionele marketing ook. Een mix van beide werkt het beste.

De traditionele marketing methodes ondersteunen onze digitale marketing. Ze werken niet los van elkaar, maar hard copy marketingmateriaal wordt gebruikt om de relatie met een contactpersoon of klant verder te versterken. Hierbij worden geen televisie- of radio advertenties bedoeld maar juist de papier advertenties. Op deze advertenties kun je vertellen welke diensten je organisatie verleent.

In plaats van alles of niets te benaderen, lijkt het erop dat een multi-channel benadering die gebruikmaakt van de unieke voordelen van papier met het gemak en de toegankelijkheid van digitaal het beste werkt.

Recap: Nu weet je de voordelen van traditionele en digitale marketing. 

Zowel traditionele als digitale marketing werkt. De doelgroep is bepalend voor welke marketing strategie voor jouw organisatie werkt. Twijfel je over een strategie? Schroom niet en neem contact op met sPitch om de juiste strategie vast te stellen.

In 8 stappen GDPR proof? Hier moet je aan voldoen.

In 8 stappen GDPR proof en alles geregeld op het gebied van data privacy

De GDPR (General Data Protection Regulation) of AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) is de nieuwe wetgeving voor alles op het gebied van data privacy. Deze wet treedt op 25 mei 2018 in werking. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zal controleren of je organisatie voldoet aan de eisen.

Wat verandert er?  Waar moet je organisatie aan voldoen?

De GDPR versterkt de positie van de betrokkene. Dit is degene waarvan de gegevens worden verwerkt. De betrokkene krijgt nieuwe privacyrechten en bestaande rechten worden sterker. Als je als organisatie veel persoonsgegevens opslaat krijg je meer verplichtingen. De nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de organisatie om te kunnen aantonen dat zij zich aan de wet houden.

In dit artikel wordt uitgelegd welke stappen een organisatie moet volgen om aan GDPR te voldoen, waar de organisatie rekening mee moet houden en wat dit betekent voor de betrokkenen.  

Stap 1. Categoriseer je persoonsgegevens

Het is belangrijk om te weten dat de GDPR niet alleen geldt voor persoonsgegevens die de organisatie opslaat zodra de wetgeving is ingegaan. Het geldt voor alle persoonsgegevens. Het is belangrijk om daarom alle persoonsgegevens die verwerkt en opgeslagen worden zo goed mogelijk te categoriseren zodat, mocht het zover komen, aangetoond kan worden dat de organisatie voldoet aan alle verplichtingen uit de GDPR.

Als organisatie is het belangrijk om alleen de persoonlijke gegevens op te slaan die daadwerkelijk nodig zijn. Nu de GDPR ingaat zal het begrip ‘persoonsgegevens’ ook verbreed worden. Unieke IP-adressen en cookies vallen ook onder deze gegevens. De gegevens die niet meer gebruikt worden moeten verwijderd worden. Als een betrokkene vraagt zijn gegevens in te mogen zien moet de organisatie dit toestaan. De organisatie moet dan aan kunnen tonen of de organisatie zijn persoonsgegevens gebruikt, om welke gegevens het gaat, wat het doel is van het gebruik, aan wie de organisatie de gegevens eventueel heeft verstrekt en wat de herkomst is van de gegevens, als dit bekend is.

Stap 2. Breng je gegevensverwerkingen in kaart

Als de GDPR-wetgeving ingesteld gaat worden moet je als organisatie de complete gegevensverwerkingen in kaart brengen. Denk hierbij aan het documenteren van welke persoonsgegevens verwerkt worden, met welk doel, waar deze gegevens vandaan komen en met wie de gegevens worden gedeeld. De organisatie moet namelijk aan kunnen tonen dat er gehandeld wordt naar de GDPR. De persoonsgegevens moeten op een transparante manier verwerkt worden en mogen alleen voor een duidelijk omschreven doel verwerkt worden. De gegevens moeten noodzakelijk, correct, actueel zijn en de gegevens moeten verwijderd en beveiligd kunnen worden.

Stap 3. Sluit een overeenkomst af met je bewerker

Onder de GDPR is het verplicht om een overeenkomst af te sluiten met bewerkers. Een bewerker is iemand die buiten de organisatie staat en ten behoeve van de organisatie persoonsgegevens verwerkt. Denk hierbij aan een ontwerpbureau dat een opdracht doorgeeft aan een marketingbureau, maar deze blijft werken onder de naam van het ontwerpbureau. De bewerker is een derde partij. In de overeenkomst moet in ieder geval voorkomen:

  • Het doel van de verwerking,
  • Het soort persoonsgegevens dat wordt verwerkt;
  • De duur van de gegevensverwerking;
  • Het onderwerp van de gegevensverwerking;
  • Dat de bewerker meewerkt aan audits om te controleren of de bewerker zich aan alle verplichtingen houdt;
  • Vernietiging van de verwerking of retourneren van persoonsgegevens aan verantwoordelijke.

Stap 4. Documenteer datalekken

We spreken van een datalek als persoonsgegevens in handen vallen van derden die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. Deze data kan uitlekken door beveiligingsproblemen. Een voorbeeld hiervan is een uitgelekt computerbestand maar het kan ook een geprinte klantenlijst zijn.

De meldplicht datalekken veranderd onder de GDPR niet veel ten opzichte van de voorgaande privacywet. Nieuw is dat als een organisatie samenwerkt met een bewerker, deze verplicht is een datalek te melden aan de verantwoordelijke. Een organisatie moet alle datalekken documenteren zodat de Autoriteit Persoonsgegevens kan controleren of de organisatie aan de meldplicht voldoet.

Je organisatie moet rekening houden met de volgende onderdelen:

Toestemming moet uit een actieve handeling bestaan

Alle toestemming die verkregen wordt moet uit een actieve handeling bestaan. Een voorbeeld hiervan is dat er geen vooraf aangevinkte vakjes mogen bestaan. De vraag om toestemming moet duidelijk en begrijpelijk zijn en dus in eenvoudige taal beschreven worden. Hiernaast heeft de betrokkene altijd het recht om de toestemming in te trekken. Dit moet tevens vermeld worden. Je kunt als organisatie bijvoorbeeld een persoonsgegevens uitschrijf formulier maken die opgevraagd kan worden door de betrokkene. Als organisatie moet je de manier waarop je toestemming vraagt, krijgt en registreert vastleggen. Je bepaald ook zelf hoelang je deze gegevens bewaard. Het is aan te raden de gegevens niet langer te bewaren dan nodig is.

Betrokkenen krijgen meer rechten

Bij de GDPR staat transparantie voorop. De betrokkene moet duidelijk geïnformeerd worden over wat er met zijn persoonsgegevens gebeurt. De betrokkene krijgt ook meer privacy rechten. Dit zijn het recht op inzage en het recht op correctie en verwijdering, maar ook het recht op dataportabiliteit. Dit houdt in dat de betrokkene recht heeft op overdraagbaarheid van zijn data. Als je als klant overstapt naar een andere organisatie kun je je gegevens opvragen en doorsturen naar een andere organisatie. Dit geldt alleen wanneer gegevens worden verwerkt op basis van toestemming of een overeenkomst. Als organisatie ben je verplicht om een kopie van de gegevens te verstrekken in een gestructureerde, algemeen gebruikte, leesbare vorm.

Mogelijkheid tot uitvoeren Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Een DPIA hoeft alleen uitgevoerd te worden als de gegevensbewerking een hoog privacy risico met zich mee brengt. Een DPIA is een instrument om vooraf de privacyrisico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen. Het is een middel om naleving van de privacyregelgeving te verbeteren. De organisatie moet zelf inschatten of de gegevens die verwerkt worden een hoog privacy risico met zich meebrengen. Zo ja, dan moeten er maatregelen getroffen worden die de risico’s verkleinen.

Een voltooide DPIA bestaat uit een:
A. Een beschrijving van de gegevensverwerking en het doel van de verwerking;
B. Een beschrijving van de rechtsregels, de noodzaak, evenredigheid en verenigbaarheid van de verwerkingsdoeleinden;
C. Beschrijving van de risico’s voor betrokkenen;
D. De voorgenomen maatregelen om deze gevolgen en risico’s van de gegevensverwerkingen aan te pakken.

GDPR Proof of waag je liever een gokje?

Houd rekening met privacy by design & privacy by default

Onder de GDPR zijn privacy by design & privacy by default bekende termen. Privacy by design houdt in dat er vanaf het eerste ontwerpproces al rekening gehouden moet worden met de privacygegevens. De gegevens die verwerkt worden moeten noodzakelijk zijn voor het eindresultaat. Als er toch gegevens verwerkt worden is pseudonimiseren een goede manier om gegevens te beveiligen. Met pseudonimiseren worden persoonsgegevens veranderd in data die niet meer direct herleidbaar is tot een persoon. Om dit te doen worden de direct identificeerbare elementen van persoonsgegevens weggehaald, zoals de naam, of de dataset wordt omgecodeerd tot een nummer. De gegevens worden niet anoniem. De gegevens die weggelaten zijn, worden namelijk niet verwijderd. Mocht dit wel zo zijn, dan zouden de gegevens anoniem zijn.

Privacy by default houdt in dat de organisatie technische en organisatorische maatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat alleen de noodzakelijke persoonsgegevens verwerkt worden. Een voorbeeld hiervan is dat organisaties niet zomaar de locatie van gebruikers mogen vragen zonder dat dit noodzakelijk is. Alle gegevens mogen niet langer bewaard worden dan nodig is.

Het is belangrijk om in ieder geval deze stappen te volgen om aan de GDPR te voldoen. Mocht er een controle komen van de Autoriteit Persoonsgegevens, kan een boete oplopen tot een maximum van 20 miljoen euro of 4% van de omzet. Hiernaast is het voor betrokkenen een belangrijk punt. Zij krijgen meer rechten en als gevolg daarvan is er meer duidelijkheid over wat er met hun gegevens gebeurd.

Meer informatie over de GDPR wetgeving? Neem contact op met sPitch. Wij helpen je graag verder met deze checklist.

Disclaimer: De informatie die hier gegeven wordt, is alleen om een beter begrip te geven wat de GDPR voor organisaties kan betekenen. Dit blogartikel is alleen voor kennisdelingsdoeleinden en moet niet als juridisch advies beschouwd worden. Het advies is om een advocaat kundig op het vlak van de AVG te raadplegen om juridische conflicten te vermijden. Bij het lezen van dit artikel vrijwaar je sPitch voor alle juridische implicaties en kunnen zij niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige actie met betrekking tot de informatie die in dit artikel wordt gedeeld.

Partnership tussen Leadfeeder en sPitch

Partnership tussen Leadfeeder en sPitch verbetert inzichten voor succesvollere leadgeneratie en opvolging.

Leadfeeder, een gerenommeerde start-up uit Helsinki en pionier op het gebied van web analytics en data driven marketing sluit een partnership met sPitch om meer kennis en kunde op het gebied van online leadgeneratie aan zich te binden. Hierdoor krijgen gebruikers nog betere inzichten in welke organisaties zijn/haar websites bezoeken en daarbij welk gedrag vertoond wordt. Door goed te anticiperen op het bezoekersgedrag kan er effectiever leads van betere kwaliteit gegenereerd worden. Dit is mogelijk doordat er meer inzicht verkregen wordt in het surf gedrag van de prospect. Uit de leads haal je waardevolle data wat de relevantie verhoogt, met als resultaat het behalen van hogere conversiedoelstellingen.

Integratie van de software van beide organisaties zorgt voor het beter ontsluiten van data tot waardevolle inzichten.

Onderdeel van het partnership is de integratie van de software van beide organisaties om waardevolle data te verrijken en dit te ontsluiten tot beter te begrijpen inzichten. Dankzij de integratie kunnen waardevolle gegevens beter geïnterpreteerd worden en kan er op die manier een scherpere focus gelegd worden op core taken. Met als resultaat een tijd- en kostenbesparing voor ondernemers, marketingmanagers en marketeers. Klanten van sPitch kunnen nu al real-time beschikken over actuele data en voortgang in campagnes en statistieken bekijken. De samenwerking en de verrijking van de data is een waardevolle toevoeging voor bestaande en nieuwe klanten om leads te genereren, de waarde ervan te verhogen en te zorgen voor een succesvolle opvolging én borging van de kwaliteit.

Partnership tussen Leadfeeder en sPitch verbetert inzichten voor succesvollere leadgeneratie en opvolging

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie organisatie?

Neem voor de mogelijkheden contact op via 026-7851709 of stuur een e-mail naar leadfeeder@spitch.nl - We adviseren je graag!

Leadfeeder, pionier op het gebied van data driven marketing

Over Leadfeeder; Sales intelligence from the Nordics! Pioniers op het gebied van data driven marketing. De missie van Leadfeeder is om websitebezoek inzichtelijk te maken voor bedrijven. Leadfeeder is momenteel wereldwijd actief en groeit snel en wil deze lijn doorzetten. De samenwerking met sPitch past goed in de stijgende lijn die Leadfeeder wil doorzetten.

Tot op detail niveau waardevolle besluitvorming mogelijk maken. Daar staat sPitch voor.

Over sPitch; sPitch online marketing kent een onstuimige groei. In een tijdsbestek van een jaar is de organisatie vervijfvoudigd en inmiddels actief in drie landen. sPitch heeft een vernieuwend businessmodel waarbij betalen voor resultaat het uitgangspunt is. sPitch beschikt over een applicatie waarmee online marketing tools aan elkaar gekoppeld worden, inzicht gegeven wordt in webstatistieken en bezoekersgedrag in de vorm van een digital footprint inzichtelijk wordt. Dit is een onderwerp waar toonaangevende bedrijven als bijvoorbeeld een Starbucks niet alleen om vragen, maar dit beschouwen als een vanzelfsprekendheid. Door de samenwerking maakt sPitch relevante data en webstatistieken ook beschikbaar voor organisaties met andere budgetten. Organisaties actief in branches zoals retail, ICT, industrie/techniek, finance en zakelijke dienstverlening zijn bij uitstek geschikt om gebruik te maken van deze mogelijkheden.

Resultaatgericht en lekker recht voor zijn raap!

Joran Hofman, Business Developer NL van Leadfeeder over het partnership: “Het partnership met sPitch is erg belangrijk voor Leadfeeder. Voor de gebruiker betekent het geen extra aanspreekpunt omdat alle kennis bij dezelfde en Leadfeeder aanwezig is. sPitch is voor Leadfeeder een goede match gezien beide organisaties erg hard groeien en hierdoor elkaar op meerdere vlakken goed kunnen ondersteunen. De manier van zaken doen is voor mij hét belangrijkste om een partnership met sPitch aan te gaan; flexibel, resultaatgericht en lekker recht voor zijn raap.”

Een logische stap om blijvend in klantbehoeften te voorzien en ambities te realiseren.

“De visie van sPitch is doorlopend in de groeiende online behoefte te voorzien en actief haar klanten gericht te adviseren. In Nederland worden we als sPitch zijnde veelvuldig benaderd door vergelijkbare bedrijven.  De aanbieders actief in de Nederlandse en Belgische markt zijn echter lang niet zo ver met de applicatie als Leadfeeder. Bovendien biedt de integratie van de software zeer veel mogelijkheden om in de groeiende klantbehoefte te blijven voorzien. Data Driven Marketing, Predictive analytics en soortgelijke ontwikkelingen volg ik nauwlettend. Een samenwerking met Leadfeeder is dan ook een logische stap om onze doelstellingen verder te realiseren, de concurrentie een stap voor te zijn en in de groeiende klantvraag te blijven voorzien.” Vult Matthieu Reijers van sPitch aan.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie organisatie?

Neem voor de mogelijkheden contact op via 026-7851709 of stuur een e-mail naar leadfeeder@spitch.nl - We adviseren je graag!

Dit is wat je moet weten over Google Data Studio (GDS).

Waardevolle data relevant gebruiken met Google Data Studio door onderstaand stappenplan.

Komt dit je bekend voor? Veel tijd kwijt zijn om data te verzamelen en samen te voegen om een rapport op te stellen? Als je dit eenmaal hebt gedaan heb je vaak een zeer lang rapport voor je met een wirwar aan pagina’s en data. Het opstellen van een dergelijk rapport kost veel tijd. Heb je deze tijd wel? Wij niet! Je wil het liefste in één oogopslag een overzicht hebben van de huidige stand van zaken, de mogelijkheid dit gemakkelijk real time bij te houden én te ontsluiten. Dan heb ik goed nieuws voor je.

1. Het goede nieuws.

Op 2 februari verraste Google ons allen door aan te kondigen dat de beperking van het creëren van slechts 5 rapportages met Data Studio is opgeheven. Eerder behoorde de mogelijkheid tot het ongelimiteerd creëren van Data Studio rapportages enkel toe aan het repertoire van Data Studio 360. Hoewel Google Data Studio 360 nog steeds een meer uitgebreide set functies heeft welke gepast is voor grotere organisaties, kunnen kleinere organisaties sinds 2 februari ook ongelimiteerd verbluffend mooie dynamische rapportages en dashboards maken met real time data. Graag benoem ik dan ook de 3 punten waarom ik Data Studio aanraad aan organisaties en zeker aan elke digitale marketeer of analist;

  • Het koppelen van verschillende gegevensbronnen is zeer eenvoudig. Denk daarbij o.a. aan Google Analytics, AdWords, BigQuery, YouTube.
  • De mogelijkheid om deze data voor je te laten spreken met interactieve, dynamische en vooral overzichtelijke rapporten en dashboards. De makers van rapporten en dashboards kunnen filters toevoegen welke lezers kunnen gebruiken om enkel de relevante data te zien die voor hen belangrijk is.
  • Het delen van de rapporten en dashboards is gemakkelijk en vergelijkbaar met het delen via Google Drive.

Nu ik mijn enthousiasme heb laten blijken ga ik snel over op één van de belangrijkste onderdelen: Een stap voor stap uitleg over hoe Google Data Studio het beste te gebruiken. Waarbij we kort de meest belangrijkste functionaliteiten bespreken.

Google Data Studio Homepage

Het dashboard is redelijk recht toe recht aan. Hier kan je alle rapportages zien die met jou gedeeld zijn, welke in de prullenbak zijn geplaatst en navigeren naar een overzicht van de relevante databronnen.

2. De verschillende databronnen.

De eerste stap is om een databron te selecteren vanuit waar je de nodige informatie wil ontsluiten c.q. gebruiken voor je dashboard. Mocht je nog geen databron hebben dan kan je deze gemakkelijk toevoegen door te navigeren naar de Databronnen pagina in het linker menu: overzicht. Eenmaal daar te klikken op de “+” rechtsonder. Hier krijg je een keuze uit verschillende bronnen: Google Analytics, BigQuery, Sheets, etc.. Kies er een uit en link deze aan Google Data Studio.

Google Data Studio Data Selectie

Je komt dan uit op een scherm zoals hierboven afgebeeld.

  1. Creëer een berekend veld: Hier kan je nieuwe metrics creëren gebaseerd op een formule welke geselecteerd zal worden op de door jouw gelinkte data zodat de uitkomst hiervan passend is voor jouw rapport. Bekijk hier een overzicht lijst met de formules.
  2. Veld type: Kies het gewenste format voor je metrics. Zoals je op de afbeelding kan zien zijn er meerdere keuzes mogelijk. O.a: Numeriek, Tekst, Datum, Geografisch, etc..
  3. Veld aggregatie: Kies de gewenste aggregatie voor de relevante data. Als je bijvoorbeeld het conversie gemiddelde wilt tonen dan kies je uiteraard voor gemiddelde conversie waarde. Waar je een bezoekersaantal wil tonen kies je voor totaal bezoekersaantal.
  4. Creëer rapport/Toevoegen aan rapport: Deze spreekt voor zich, toch? 😉

3. Het rapport.

Als je eenmaal een of meerdere databronnen hebt toegevoegd zal je waarschijnlijk vaker direct vanuit het rapporten overzicht scherm (homepage) beginnen voor het creëren van een rapport. Kies voor een blanco veld, als je niet een van de bestaande templates gebruikt. Na het kiezen voor het laatste kom je uit op het hieronder weergegeven scherm.

Google Data Studio Canvas
  1. De Toolbar met zeer uitgebreide keuze mogelijkheden. Kies hier welke tool je wil gebruiken om je tabel te creëren.
  2. Het canvas overzicht waar je de tabellen op tekent.
  3. Configureer hier de data, instellingen en kies uit verschillende kleuren en stijlen.
  4. De knop om te wisselen tussen “bewerken en “bekijken” modus.
  5. Klik hier om het rapport/dashboard te delen.
  6. Middels deze optie kan je tekstblokken in het rapport plaatsen.
  7. Middels deze optie kan je afbeeldingen in het rapport plaatsen.
  8. Middels deze opties kan je vormen in het rapport plaatsen.
  9. Voeg een filter of een datum bereik toe (De filters kunnen zowel als in “bewerken” als in “bekijken” modus worden gebruikt).
  10. Navigeer tussen de verschillende rapportages/dashboards, voeg deze toe of verwijder deze.
  11. Navigeer terug naar de homepage.

Graag wil ik punt 9 toelichten. Met de verschillende interessante filter opties kan je bijvoorbeeld het datum bereik aanpassen zodat de gewenste data met betrekking tot de gekozen periode kan worden bekeken. Een coole feature is dat de data real time zichtbaar is.

Vooral interessant is dat wanneer een rapport gemaakt is, de nodige toegangs rechten aan anderen verleend zijn, jezelf en de anderen het rapport real time kan bewerken. Tegelijkertijd dus! Met collega’s kan je zo elk een deel van het rapport bewerken terwijl jezelf de aanpassingen van de ander real time meekrijgt. Real time samenwerken in relevante data en statistieken dus. Daar worden we bij sPitch super enthousiast van.

Uiteraard kan je de rapporten vormgeven hoe jij dat wil. Denk hier aan verschillende kleuren, fonts, vormen, afbeeldingen en verschillende grafiek- en tabel soorten. Zo kan je het rapport geheel passend maken voor jezelf, je organisatie of zelfs in de stijl van een andere organisatie. 

4. Sharing is caring.

Het delen van de Google Data Studio rapportages gebeurt net zoals men bestanden deelt met Google Drive. Diegene met wie je het deelt heeft toegang tot de data in de rapportages ongeacht of diegene toegang heeft tot de verschillende databronnen zoals Google Analytics, Google Sheets, MySQL, etc… Dit is de reden dat Google je de opties geeft om te kiezen wie het rapport kan bewerken of enkel kan bekijken. Ook kan je ervoor zorgen dat het bestand niet kan worden gedownload, geprint of gekopieerd kan worden.

Google Data Studio Delen

5. Kies ook voor inzicht.

Dat was veel informatie over Google Data Studio. Er zijn veel belangrijke, maar niet alle functies van Google Data Studio benoemd. Bij sPitch zijn we uiterst ervaren met veel Google producten. Ook met Google Data Studio. Zoals eerder benoemd, zijn we zeer blij met het opheffen van het 5 rapporten limiet. Wil jij ook in een opslag helder inzicht in jouw markt? Neem dan nu contact op met sPitch.  Wij voorzien jou van relevante data in overzichtelijke rapportages zodat jij je kan focussen op waar jij goed in bent. Bij sPitch helpen we je de juiste beslissingen te nemen.

Maar er is natuurlijk veel meer dan alleen de informatie in Google Data Studio. Bij sPitch koppelen we alle data en ontsluiten we dit tot begrijpbare en waardevolle inzichten. Lees of vraag meer informatie aan via onderstaande button.

6 Veel gemaakte fouten die je moet vermijden bij marketing automation

6 Veelgemaakte fouten die je moet vermijden bij de inzet van marketing automation en waardevol advies.

Afgelopen tijd is marketing automation een veel besproken onderwerp. Veel organisaties hebben een eerste stap gezet en hebben ervaring opgedaan met marketing automation tools. In dit artikel neem ik je mee door 6 veel gemaakte fouten bij de inzet en gebruik van een marketing automation tool. Het is waardevol om te leren van andermans fouten en hierdoor deze veelgemaakte fouten zelf niet te begaan. Met dit artikel helpen we je daarbij.

1. Teveel willen in één keer – geen structuur (zie ook punt 4).

Probeer niet alles in één keer te willen doen, want hierdoor kan je stappen en/ of belangrijke “basic” punten vergeten. Als je alles stapsgewijs doet zal je merken dat je sneller resultaten zal behalen. Denk vooraf na welke content je gaat gebruiken bij je nurture flows. Wist je dat veel bedrijven niet eens een basis-welkomstmail inrichten? In de basis-welkomstmail kan je beknopt toelichten wat de ontvanger de komende tijd kan verwachten. Dit wordt veelal vergeten omdat er direct de inhoud wordt ingegaan. Of start met automatiseren van de nieuwsbrief aanmeldingen. Een serie e-mails -voor het gemak behandelen we even e-mail als primair kanaal – dient aan bepaalde criteria te voldoen. Aan de hand van het CAPA-gespreksmodel kan je bijvoorbeeld prima een nurture flow inrichten. CAPA staat voor contact, agenda, presentatie en afsluiting. Zie het als een echt gesprek waarin je de dialoog aangaat met elkaar, met e-mail en nurture flows is dat niet anders. Begin altijd vanuit de basis die je geleidelijk kan gaan uitbreiden. Begin bijvoorbeeld met 1 tot 2 nurture flows afhankelijk van je Buyer Persona’s en volg de voortgang op de voet en stuur op tijd bij. Met de kennis kan je vervolgens de nurture flows eenvoudig verbeteren.

2. Marketing automation betekent niet dat het automatisch gaat.

Het is een mooie gedachte… Een marketing automation tool aanschaffen en dan achteroverleunen. Nou, dan moet ik je teleurstellen. Het uitdenken en uitwerken van de eerste nuture flows kosten veel tijd. Onderschat dit niet. Dit is de basis voor het succesvol inzetten van een marketing automation tool. Daarbij verschaft niets zo veel werk als het herstellen van een verkeerd ingerichte marketing automation tool. Een veel gemaakte fout is dat organisaties ervan uitgaan dat marketing automation één keer goed investeren en inrichten is. Echter blijkt dat dit niet zo werkt en je het constant moet bewerken, bijsturen en verbeteren daar waar het nodig is. Stem je nurture flows af op basis van de waardevolle inzichten die je opdoet bij het definiëren van je Buyer Persona’s en verbeter dit structureel.

beter-zaken-doen-op-internet-begint-bij-spitch-hoe-resultaat-gericht-is-jouw-online-marketing-spitch-het-beste-online-marketing-bureau-van-arnhem

3.Het ontbreken van de juiste criteria en geen duidelijke strategie hebben.

Verreweg de meest gemaakte fout is het ontbreken van de juiste criteria en geen duidelijke strategie hebben. Starten zonder strategie en zonder vooraf scherp de criteria in kaart te hebben gebracht zorgt gegarandeerd voor problemen. Zorg ervoor dat de marketing automation tool die je besluit te gaan gebruiken in lijn is met je doelgroep, strategie, doelstellingen en ambities. Definieer je Buyer Personas’s, bedenk de juiste strategie, breng vervolgens de criteria scherp in kaart en besluit dan om eventueel een marketing automation tool aan te schaffen. Koop dus niet eerst de tool omdat je dit ergens hebt gezien of erover hebt gehoord. Zo bespaar je tijd, kosten en frustratie. Eerst een goede strategie, een goed plan en dan pas de tool. Doelgroep en strategie nog onvoldoende in kaart? Wacht dan! Wellicht zijn er tools die beter bij je huidige strategie  en behoeften passen en misschien is marketing automation nog een brug te ver. Ons advies is: begin eerst met een solide basis. Zoals het optimaliseren o.a. van de website, SEO en landingspagina’s, retargeting, het inrichten van rendabele SEA campagnes en deel je waardevolle content via social media.

4. Geen duidelijke data-structuur hanteren of validatie mogelijkheden kunnen benutten.

Het bezitten van data is zeer belangrijk. Het gebruiken van goede data is waardevol en cruciaal voor het succes van marketing automation. Om de data op een juiste manier te kunnen gebruiken is het zeer belangrijk dat er in de marketing automation tool mogelijkheden zijn voor validatie. Aan de hand van tags kan je data goed gebruiken bij bijvoorbeeld leadscoring. Het bezitten van data is zeer belangrijk en de validatie mogelijkheid wellicht nog belangrijker dan je kan voorstellen. Je hebt immers niets aan data als je het niet kan gebruiken en/of ontsluiten. Daarbij verzamelen veel bedrijven de data wel maar gebeurt dit niet gestructureerd. Dan ontkom je zeker niet aan handmatige en tijdrovende klussen. Been there done that. We hebben nachtenlang door moeten werken om dit soort klussen uit te (moeten) voeren. Daar wordt niemand blij van.

5. Marketing automation zorgt niet voor leads. Stel de juiste KPI’s.

Het bepalen van een goede KPI begint met de juiste vraag en het is soms zo eenvoudig: “Wat is mijn doelstelling?”. Zo eenvoudig kan het zijn. Wil je meer bezoekers, meer leads en meer verkopen op je website/webshop? Waarschijnlijk is het antwoord op alle vragen: ja. Dat is het startpunt. Marketing automation zorgt niet voor meer bezoekers en meer leads. Marketing automation werkt ondersteunend bij het behalen van meer conversie. Als de basis goed is ingericht en je leads genereert komen er leads in je nurture flow. We noemen dat het entry point. Je hebt kortweg een startpunt (entry point) en een eindpunt (end points/ results). Als je het stap voor stap in kaart brengt kan je duidelijke KPI’s opstellen. Wat voor veel bedrijven lastig is om de KPI’s later ook daadwerkelijk te checken hier weer op te acteren. Het Plan-do-act-check principe ligt hier aan ten grondslag en is essentieel voor het succes van marketing automation.

6. Alleen e-mail gebruiken voor je nurture flows.

Feitelijk is marketing automation 80% het geautomatiseerd versturen van e-mails. Ondanks dat dit goed werkt en we het in dit artikel hanteren als het primaire kanaal is het echter maar één van de vele kanalen die je kan gebruiken bij de nurture flows. Gebruik meer dan alleen e-mail. Voorbeelden hiervan zijn: push berichten, location based targeting, SMS of een DM via social media kanalen. Bekijk goed wat relevant is voor je doelgroep en speel daar goed op in.

Advies van sPitch – Owned- Paid- en Earned media

Is er in de basis nog veel winst te behalen en is de uitdaging vooral het krijgen van relevante traffic en het genereren van de juiste kwaliteit leads? Wacht dan met het aanschaffen van een marketing automation tool en focus daar dan eerst op. Relevante traffic en de juiste kwaliteit leads kan je genereren via owned- paid en earned media.

  1. Richt je SEO goed in en creëer daarmee waardevolle owned media traffic.
  2. Maak goede converterende landingspagina’s voor belangrijke zoekwoorden.
  3. Zorg voor een korte laadtijd en dus een snelle website.
  4. Zorg voor relevante traffic door een juiste inzet van paid media.
  5. Verleid je bezoekers terug te keren naar je website indien deze nog niet geconverteerd zijn door de inzet van retargeting.
  6. Als je waardevolle content hebt die mensen de moeite waard vinden om te delen realiseer je daarmee earned media. Earned media zijn de media waarop je verhaal verteld wordt zonder dat je ervoor betaalt. Mensen doen het uit zichzelf omdat ze je organisatie of je content de moeite van het delen waard vinden.
  7. Verzamel alle data die je realiseert en gebruik deze op de juiste manier.
  8. Werk samen met sPitch aan bovenstaande punten.

Leer van de PRO’s. Verhoog je traffic en verbeter je conversie in 7 stappen.

Leer van de PRO’s. Verhoog je traffic en verbeter je conversie in 7 stappen volgens Neil Patel. Met GRATIS hand-out! (onderaan ;-))

Vandaag was de webinar van Neil Patel. Neil Patel is misschien wel de beste intrapreneur van New York. Hij wordt door Forbes genoemd als één van de top 10 marketeers van de VS. Hij staat in diverse top lijsten van toonaangevende magazines en hij heeft vele successen behaald met zijn verschillende bedrijven. KISSinsights, CrazyEgg, Hello bar zijn enkele van zijn succesvolle bedrijven. Ook is hij zeer gewaardeerd door Barack Obama. Genoeg redenen voor mij om zijn webinar van begin tot eind te bekijken.  Ik ben niet snel onder de indruk, maar van Neil Patel zeker wel. Dit heeft mij doen besluiten om de belangrijkste punten van zijn webinar te beschrijven in dit artikel en te delen met jou.

Hoe krijg je meer dan 195.000 bezoekers per maand zonder ook maar één euro uit te geven aan advertenties. Be a PRO, leer van Neil Patel.

Bovenstaande titel is de titel waarmee Neil Patel aanzienlijke successen behaald. Persoonlijk vind ik het click-bait gehalte erg hoog en zou het niet mijn persoonlijke voorkeur zijn. In dit artikel neem ik je mee door een stappenplan en beschrijf ik hoe jullie onderneming online nog sneller beter kan worden en welke titels daarbij passen. Het is daarbij belangrijk om je te verplaatsen in verschillende ‘personages’ om je voor te stellen hoe je gedachtengang moet zijn. Deze gedachtegang passen we vervolgens toe op een succesvolle inzet van online marketing. Aan het eind bij stap 8 krijg je van mij een hand-out om de 7 stappen tot een groot succes te maken.

Ik neem je mee door de 7 stappen die jullie website en online-activiteiten gaan verbeteren en tot betere traffic en meer conversie zal leiden. Laten we beginnen bij stap één.

1. Think like a detective

Het is zoals het klinkt. Je moet zoals een detective gaan onderzoeken wat er allemaal speelt en hoe het gebeurt. Zo ga je onderzoeken welke concurrenten er zijn en hoe het komt dat zij een betere website hebben dan jij en waarom je concurrent online succesvoller lijkt. Je kan dit onderzoeken met verschillende tools, denk bijvoorbeeld aan: What runs where. Deze tool laat precies zien wat je concurrenten doen op het gebied van adverteren. Doordat je dit weet kan je hierop inspelen en zelf efficiënter adverteren en zo meer relevante traffic genereren.

2. Think like a journalist

Je moet kritisch kijken naar je eigen website, online-activiteiten en wat interessant en/ of relevant is voor je (potentiële) klant. De hoeveelheid traffic die je krijgt is ondergeschikt aan conversie. Conversie dien je te halen uit je traffic. Traffic zonder conversie is zinloos. Je kan beter minder traffic hebben met meer conversie dan veel traffic en minder conversie. Een goede click through rate (CTR) is van belang om een hogere conversie te verkrijgen. Deze inzichten krijg je door Google Search console te koppelen. Gebruik daarnaast SEMrush om te onderzoeken welke zoekwoorden mogelijk interessant zijn.

3. Think like a monk

Het standpunt is: “less is more”. Kwaliteit is dus altijd belangrijker dan kwantiteit op je website of marketingcampagne. Hoe relevanter bijvoorbeeld de content op je website voor de potentiële klant hoe meer hij zich verbonden voelt met jullie bedrijf. Je kan wel heel veel tekst op de website plaatsen met hoe geweldig alles is maar als het niet relevant is voor de potentiële klant zal deze afhaken en blijft het bij potentieel. In het geval van e-mailen zorg dat je email relevant is en naar de juiste doelgroep wordt verstuurd, als je iedereen maar een mail gaat sturen kan dit in de spam belanden. Zorg er dus voor dat een mail naar de juiste doelgroep gaat met relevante content waardoor de potentiële klant zich verbonden gaat voelen met jouw organisatie. Gebruik een e-mail template met 3 verschillende invalshoeken (persoonlijk, vakinhoudelijk, locatie/omgeving). Vanuit het perspectief linkbuilding is Domain Hunter Plus (chrome extensie) een interessante optie. Met deze extensie kan je relatief snel gebroken/dode links opsporen. Stuur vervolgens een e-mail o.b.v. je e-mail template met een bepaalde invalshoek en vraag of de dode link vervangen kan worden door een link naar jullie website. Fetch vervolgens je website handmatig met Google Fetch en scoor aanzienlijk beter binnen 30 dagen!

4. Think like a circus trainer

Je moet mensen een ‘kunstje’ laten doen en des te moeilijker het kunstje hoe minder mensen het willen. Zie het als een leeuw die door een hoepel moet springen, hoe groter de hoepel hoe makkelijker het is om het uit te voeren. Probeer dus het proces dat iemand moet doorgaan om met de organisatie in aanraking te komen zo simpel mogelijk te maken zodat ze het ook eerder zullen uitvoeren. Een e-mailadres of aanmelden via Facebook is voldoende. Dit vergemakkelijkt het proces en je daardoor sneller de benodigde gegevens verkrijgt. Vervolgens kan je deze profielen verrijken d.m.v. progressive profiling. Indien je gegevens vraagt door middel van een pop-up scherm zorg er dan voor dat de pop-up minder dan 25% van het scherm in beslag neemt. Geschikte pop-up tools zijn: Hello Bar en Opt-in monster.

5. Tripwire

Tripwire is letterlijk een struikeldraad, iets waar iedereen overheen valt. Wat ik hiermee bedoel is dat het iets is waar niemand omheen kan en het ze dus wel overkomt. Een goed voorbeeld hiervan is een aanbieding die niemand kan weerstaan, denk hierbij aan producten die je gratis krijgt en alleen de verzendkosten voor betaald terwijl het product normaal €49,95 kost. Dit is een aanbod die mensen niet goed kunnen weerstaan en geven dus hun gegevens af (data) en betalen de €6,95 verzendkosten voor het product. Doordat mensen in aanraking komen met het product krijgen ze later een mail met een product dat daar heel goed bij past, dit noemen ze ook wel complementaire goederen (voorbeeld is koffie en melk). Echter kost het aanvullende product vaak veel meer maar omdat het goed samen gaat en je zeer tevreden bent over het eerste product schaft ongeveer 30% dit product aan. Ze noemen dit ook wel upsell, het verkopen van goederen die goed samengaan.

6. Think like a scientist

Een relatie met de (potentiële) klant is wellicht belangrijker dan de meeste mensen denken. Het is gek als je een mooie vrouw of man tegenkomt op straat en hem of haar gelijk ten huwelijk vraagt. De kans is dan groot dat je wordt afgewezen omdat ze je nog niet zo goed kent (tenzij je een pauper programma bekijkt op RTL4 of SBS6). En kijk, zo werkt het dus ook met conversie, als je gelijk ter zake komt dan zullen mensen snel angstig reageren en afwijzen. De kunst is om de bezoeker te verleiden. Ga bij wijze van spreken eerst lekker een kopje koffie (thee mag uiteraard ook) drinken met een potentiële klant en toon interesse en bouw een relatie op. Zorg voor een vertrouwensband en denk niet alleen aan de verkoopcijfers die behaald moeten worden. Want het lijkt me niet dat ik jullie hoef uit te leggen dat een loyale klant veel meer oplevert dan een nieuwe klant.  Zoals eerder vermeld zorg dat het inschrijven makkelijk is zodat klanten eerst rustig door je website kunnen gaan maar ze al wel een connectie met je hebben. Door deze connectie zal je zo nu en dan een interessante blog of artikel kunnen mailen, hierdoor versterk je de band en de conversie naar je website.

Wat ook leuk is om te doen is het maken van een quiz waardoor de klant meer verbonden wordt met jullie organisatie. Via de quiz ontvang je uiteraard ook de nodige informatie van deze potentiële klant en is er een grotere kans op conversie. Echter zijn er wel een paar aandachtspuntjes van de quiz: Niet meer dan 5 vragen, niet meer dan 4 antwoordmogelijkheden en gebruik afbeeldingen ter verduideling indien nodig. Met Maxmind kan je een quiz inrichten en gebruiken op je website.

7. Think like a winner

Er zijn grote namen op de wereld en neem als voorbeeld Michael Jordan. Hij is natuurlijk groots door zijn talent maar hij is ook goed begeleid door zijn mentor (Dean Smith). Het hebben van een mentor, iemand die je begeleidt en je altijd steunt, is belangrijk. Met de juiste begeleiding kom je namelijk veel verder dan wanneer je alles denkt alleen te kunnen doen. Je vliegt toch ook niet even naar Nepal om de mount Everest te beklimmen zonder training en sherpa? Kortom je moet hulp accepteren, ontvankelijk zijn dus, om beter te kunnen worden en je doelen te bereiken. Ook voor online marketing is een mentor/coach/supervisor/expert meer dan wenselijk.

Neil Patel

Neil Patel - sPitch

Neil Patel

De co-founder van Crazy Egg, Hello Bar en KISSmetrics. Hij helpt bedrijven als Amazon, NBC, GM, HP en Viacom hun omzet te laten groeien.

Matthieu Reijers

Matthieu & Maike - sPitch

Matthieu Reijers

Online marketeer sPitch | De beste marketeer van de straat (zie animatie)

Op de foto samen met mijn vriendin (Maike). Samen met met mijn compagnon Yannick Clarinda werken we aan de ambities van sPitch. Een online marketing bureau dat het anders doet. Anders door jezelf te zijn. Dat is onze overtuiging.

Hand-Out: multifunctioneel plan van aanpak

Hand-out sPitch

8. Meer traffic en een betere conversie! Ontvang GRATIS hand-out

Aan de slag met het realiseren van meer traffic en het verbeteren van je conversie kan aan de hand van de hand-out die je krijgt van sPitch en die wijzelf ook gebruiken. Door deze hand-out te gebruiken als basis voor je plannen en plan van aanpak werk je gestructureerd en ga je betere resultaten halen. sPitch is het afgelopen jaar 500% gegroeid, wekelijks krijgen we nieuwe aanvragen, we hebben een puike locatie en nog belangrijker een geweldig en loyaal team. Vanaf het moment dat ik volledig ontvankelijk werd voor andermans adviezen is alles in de hoogste versnelling gekomen. De hand-out helpt daar bij! Dit gun ik jou natuurlijk ook! Vul in de comments je e-mail adres in en we versturen je de hand-out.

Hand-Out: multifunctioneel plan van aanpak

Hand-out sPitch

Een goed zoekwoorden onderzoek? Volg deze 4 stappen!

Een goed zoekwoorden onderzoek? De basis van online succes en het is nog eenvoudig ook. 

Onderzoek wijst uit: sPitch is het beste online marketing bureau van Arnhem. Okay, dat was misschien een grap, maar onze ambities zijn dat niet! Wij delen graag onze kennis en expertise hoe wij onze ambities gaan realiseren. Mogelijk helpt dit artikel jullie ook bij jullie online ambities…

Met een website wil je succes behalen. Succes uitgedrukt in website bezoekers en meer nieuwe klanten. De website is je online etalage en met de juiste zoekwoorden wordt de etalage bekeken door potentiële kopers. Zoekwoorden zijn zoektermen die je potentiële kopers intypen bij zoekmachines. Om dan goed gevonden te worden dien je een goed zoekwoorden onderzoek te doen. In dit artikel gaan we daarop in. Een goed zoekwoorden onderzoek bestaat uit vier belangrijke en verschillende fases: Inventariseren, oriënteren, analyseren en signaleren. Op basis van deze 4 fases dien je vervolgens de juiste keuzes te maken. Gedurende het gehele proces dien je doorlopend te optimaliseren. We geven je een korte uitleg bij elke stap, zodat het direct duidelijk is en je weet wat je te doen staat. Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben over een goed zoekwoorden onderzoek? Benader ons dan vrijblijvend.

Een bedrijf wil online goed gevonden worden. Daar kunnen we het snel over eens zijn. Daarvoor heeft een bedrijf een website. Een website om te laten zien wie je bent, wat je doet en wat je voor je klanten kan betekenen. Gevonden worden door (bij voorkeur) relevante bezoekers, daar gaat het om. Goed gevonden worden in zoekmachines begint met een gedegen zoekwoorden onderzoek en een gestructureerde aanpak. Dat behandelen we nu en we verdelen het in 4 gemakkelijke stappen.

Uitgangspunt hierbij is de vraag wat je moet doen om online succesvol te zijn en gevonden te worden in zoekmachines:

1. Inventariseren

Zoek uit op welke zoekwoorden je nu al goed gevonden wordt, het is namelijk van belang dat je die zoekwoorden niet verwijderd. Omdat dat simpelweg zonde zou zijn. Om dit te onderzoeken kan je Google Search Console gebruiken, binnen dit programma heb je de tool zoekwoord analyse. Als je een beetje handig bent kan je het dashboard naar wens inrichten of met de verkregen data zelf een dashboard maken. Zoals we dat bij sPitch hebben gedaan. Op een groot tv-scherm tonen we doorlopend de resultaten van onszelf, maar nog belangrijker de inzichten van onze klanten. Met de drie principes die voor ons belangrijk zijn: analyseren, signaleren en optimaliseren verbeteren we en sturen we doorlopend bij. Zo ziet ons dashboard eruit.

Top 10 zoekwoorden - Google Search Console sPitch online marketing

Zoals je ziet is er wel het nodige te verbeteren qua rankings, maar dat vinden we minder interessant. Wat je ziet zijn het aantal impressies en de zoekopdrachten van de afgelopen week.

To Do: Koppel je website aan Google Search Console via Google Analytics. Er zijn diverse manieren om Google Search Console te koppelen en te verifiëren dat je de website-eigenaar bent. Persoonlijk heeft via Google Analytics onze voorkeur en als het goed is, is Google Analytics reeds gekoppeld. Lees anders in artikel hoe dat te doen. Kom je er niet uit? We helpen je graag!

2. Brainstormen/ Oriënteren

Bij brainstormen en het oriëntatie proces is het belangrijk om jezelf te verplaatsen in de klant. Doordat jij je verplaatst in de klant ga je bedenken waarop zij zouden zoeken in zoekmachines als Google en Bing. Woorden waarop je potentiële klanten zoeken zijn mogelijk geschikte zoekwoorden. Maak niet de vergissing om (direct) te kiezen voor zoekwoorden waarop je zelf graag gevonden wil worden. Anno 2017 zijn je concurrenten je reeds voor.  Je kan eventueel ook aan klanten vragen waarop ze zoeken of hebben gezocht. Stel daarbij neutrale vragen zonder al woorden als suggestie te noemen. Denk hierbij aan een vraag zoals: “Waar zoek je op als je meer wilt weten over onderwerp Y.”. Een handige tool om eventuele suggesties te verkrijgen voor zoekwoorden is übersuggest of SEMrush. Deze tools laten veel mogelijke zoekwoorden (en zoekwoord combinaties) zien die lijken of gerelateerd zijn aan jouw gekozen zoekwoord. Laat een woord ook niet per se één woord zijn, het mag langer. Dit maakt het specifieker en levert minder concurrentie op. Het zoekvolume is wel lager. In dit geval doelen we op zgn. Long tail zoekwoorden. Zoekwoord combinaties bestaande uit meerdere woorden. Zie onderstaande afbeelding:

Long tail zoekwoorden - SEO

To Do: Brainstormen, met hoe meer personen hoe beter. Flipboard uit de kast en gaan. Gebruik synoniemen ter inspiratie. Bijvoorbeeld via http://synoniemen.net/ Het is eenvoudig en levert je ongetwijfeld de nodige inspiratie op. Belangrijkste tip? Gewoon doen!

3. Analyseren

Het is belangrijk dat je zoekwoord (veel) gebruikt wordt. Een hoog zoekvolume dus, maar een hoog zoekvolume heeft ook nadelen. Hoe hoger het volume hoe meer concurrentie actief is met dat zoekwoord. Om dit te onderzoeken kan je gratis de Keyword planner tool gebruiken (mits je ook gebruik maakt van Google AdWords). Woorden die een wat minder hoog volume hebben maar wel heel relevant zijn voor jouw onderneming kunnen ook heel interessant zijn. Dit omdat je dan snel in de top beland van zoekmachines met wat relevant is voor je onderneming. Let erop dat je niet een zoekwoord kiest met een te laag zoekvolume. Dan is het niet rendabel om dit te gaan optimaliseren. Als je op generieke termen goed gevonden wil worden wacht je een flinke uitdaging. Zeker omdat woorden soms meerdere betekenissen hebben. Ons advies is minimaal 2 zoekwoorden te kiezen, voeg eventueel een plaatsnaam toe. Het zoekvolume is niet hoog, maar de relevantie wel.

To Do: Analyseren, gebruik maken van de tools. Jezelf er in vast bijten. Je verplaatsen in de behoefte van je doelgroep en een juiste balans vinden tussen de verschillende vormen van zoekwoord combinaties.

4. “Winnen is belangrijker dan meedoen!”

Je moet nu de beste gaan bepalen om te beginnen. Bij Google heeft het geen nut om als 50e erin te staan, het is geen marathon waarbij het finishen al een prestatie is, je moet winnen! In ieder geval een medaille halen. Plek 1 tot 3 dus. Om te weten hoe je er nu werkelijk voor staat ten opzichte van je concurrentie moet je eerst bepalen hoe goed je zelf bent. Een goede gratis tool die je kan gebruiken is website authority checker. Het is belangrijk dat je domain rank niet te veel afwijkt van je concurrentie in negatief opzicht. Als je er ver boven zit is het uiteraard positief. Het aantal backlinks is ook belangrijk voor de rank waarin je staat bij Google. Een backlink is een link op een andere site die verwijst naar jouw site. Google hecht waarde aan kwalitatieve backlinks van relevante domeinen.  

To Do: De juiste keuze maken bij de inzet van de zoekwoorden die aansluit bij je behoefte en interesses van je doelgroep. Vervolgens artikelen schrijven waarin je deze zoekwoorden verwerkt. Met de bezoeker in gedachte als uitgangspunt. Je schrijft tenslotte geen artikelen voor Google. Maar geweldige artikelen die niet gevonden worden zijn praktisch nutteloos. Streef dus naar een goede balans.

3 TIPS:

  • Verzorg je on-page SEO goed. Gebruik Yoast (indien je WordPress gebruikt) als checkmiddel. Verwerk het zoekwoord in je H1, H2, H3, paragraaf tekst en uiteraard in de titel van je artikelen en in de metateksten. (Ps. Meta-zoekwoorden hoef je niet te gebruiken en zijn nutteloos)
  • Zorg dat zo veel mogelijk technisch in orde is. D.w.z.: Goede hosting, snelle performance, korte laadtijd, SSL-certificaat. Je snelheid een boost geven kan met W3Total Cache van de bazen van WPMU DEV.
  • Streef naar een hoge autoriteit, besteed aandacht aan linkbuilding en gebruik geen louche tools die het automatisch doen. Linkbuilding is een handmatige en tijdrovende klus.

(Dus ja, ook wijzelf kunnen nog wel het nodige doen.)

Cijfers liegen niet!

Nadat je dat gedaan hebt zal je organisch stijgen en goede resultaten behalen. Zo hebben wij in minder dan 6 maanden meer dan 128 top 1 posities weten te realiseren voor sPitch en in slechts een jaar bijna 8000 nummer 1 posities voor onze klanten. 

Op bovenstaand overzicht zie je een overzicht van de resultaten van conculega in de regio Arnhem. Op basis daarvan kunnen we stellen dat we het aanzienlijk beter doen op SEO-gebied dan andere spelers in Arnhem. Een gedegen zoekwoorden onderzoek is hieraan vooraf gegaan. Nu kan je jullie website optimaliseren maar we snappen dat het niet makkelijk is. Hoe het simpel het ook klinkt. Ook gerenommeerde online marketingbureaus hebben er tenslotte moeite mee.

Heb je de bovenstaande stappen doorlopen maar loont het nog niet, dan helpen we je graag. Neem contact op voor een één op één (advies)gesprek met één van de specialisten van sPitch en we helpen je graag verder met het optimaliseren van je website. Conculega en online marketing bureaus mogen ons ook altijd benaderen. (Alles in belang van de klant en zo houden we elkaar scherp).

Het werven van nieuwe klanten? Dat kan efficiënter in slechts 4 stappen!

Waar sta je nu?

Sta eens stil bij hoe het acquisitie proces in jullie organisatie eruit ziet. Is er wel een proces, een doordachte strategie? Kijk eens wat je tot nu toe hebt bereikt en hoever je bent met jullie organisatie? In dit artikel behandelen we vier fases waarin jullie organisatie zich kan bevinden, waarbij de volgorde per organisatie natuurlijk kan verschillen.

Klanten krijgen is niet zo ingewikkeld als dat het lijkt, het wordt zelfs gemakkelijker. Een slim acquisitie proces bestaat uit een goede vindbaarheid, aantrekkelijke content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep, pro-actief telefonisch benaderen en opvolgen, e-mail goed gebruiken, het inzetten van social media en de juiste inzet van andere online marketing tools. Zowel marketing als verkoop heeft de verantwoordelijkheid voor het werven van nieuwe klanten. Natuurlijk zijn er bedrijven die juist bij de oude principes en gedachte blijven of bedrijven die volledig focussen op digitale werving en social media campagnes. Het beste ligt echter in het midden. En-En is een goed uitgangspunt waarin je alle kanalen benut die relevant zijn voor je doelgroep. Wat, en in welke hoedanigheid, hangt af van de situatie van jullie onderneming en de fase waarin jullie klanten zich bevinden. Het is belangrijk dat je als organisatie inspeelt op de oriëntatie en behoefte van je klanten. Persoonlijk contact neem je op het juiste moment op en deze persoon ontvankelijk is voor contact.

Waar sta je nu - sPitch

1. Cold calling zien als investering voor de lange termijn.

Cold calling (bedrijven telefonisch benaderen, meestal met het doel een afspraak te initiëren) is vooral efficiënt als bedrijven al verder in het oriëntatieproces zijn. De truc om cold calling dus nog efficiënter te maken voor jullie onderneming is het verzamelen van e-mailadressen van potentiële klanten. Deze potentiële klanten stuur je één keer binnen een bepaalde periode een e-mail met een interessant artikel. Bijvoorbeeld een artikel/document met kennisintensieve informatie. Let op dat je in deze e-mail nog geen aanbiedingen plaatst omdat je ze langzaam meeneemt verder door de oriëntatiefase. Nu kan je zien wie deze e-mails leest en wie niet. De potentiële klant die de e-mail leest kan je nu gerichter gaan volgen en bellen op het moment dat deze daar klaar voor is en de slagingskans hoger is.

Meer opens - meer clicks

2. Hogere openratio’s, meer opens en meer clicks.

Succesvol testen en optimaliseren in en met e-mail marketing dient op regelmatige basis te gebeuren. Dit kan je uitvoeren door periodiek een e-mail te versturen met een interessant kennis-artikel. Onderzoek wijst uit dat mensen relevante mails graag lezen en zetten hierdoor dus stappen verder in het proces. Na een aantal e-mails wordt veelal de potentiële klant opgebeld. Indien je dit doet kan je vragen naar hun mening over het artikel en eventuele behoeften. Verbeter de e-mails op basis van deze input. Verbeter op basis van inzichten en zorg voor hogere openratio’s, meer opens en meer clicks. Wil de prospect een afspraak maken? Speel dan in op deze behoefte en probeer een afspraak in te plannen.

3. Nagenoeg geen acquisitie?

Doet jullie organisatie nog niet of nauwelijks aan telefonische acquisitie dan is het van belang om te kijken hoeveel tijd er besteed moet worden om dit te gaan oprichten. Zo zal random bellen minder opleveren. Dat wijst voor zich maar gebeurt in de praktijk toch nog regelmatig. Indien je belt vraag dan altijd om een e-mail adres. Als je als organisatie zijnde meer gaat denken op de lange termijn is het gunstig om een e-mailbestand op te bouwen en te gaan bloggen, interessante kennis artikelen te schrijven en deze periodiek via e-mail te delen. Vervolgens gebruik je de data die verkregen wordt uit deze acties bij het telefonisch acquireren. De slagingskans van je telefonische acquisitie activiteiten zal dan vele malen hoger zijn.

Leadgeneratie en leadnurturing - sPitch

4. Efficiënter klanten werven door de juiste inzet van marketing automation

Het analyseren en meten van bezoekers/ traffic op je website kan met Google Analytics (Lees ook zeker dit artikel over Google Analytics). Google Analytics geeft ook waardevolle inzichten bij de inzet van e-mailmarketing. Het is interessant om te weten hoe vaak je website bezocht wordt, hoe lang pagina’s worden bekeken en of e-mails worden geopend. Om efficiënter klanten te werven wil je gebruik maken van waardevolle inzichten verkregen vanuit data. Zeker als je kwalitatief goede en kennisintensieve content hebt op je website en deelt via e-mailmarketing. Dan wil je meer diepgaande kennis en informatie dan het aantal bezoekers, hoe lang pagina’s worden gelezen en hoe de open rates zijn. Efficiënter klanten werven gaat beter als je meer informatie verkrijgt van je prospect c.q. potentiële klant. Vanaf dat moment is het tijd om een marketing automation tool te implementeren en gebruik te maken van waardevollere inzichten verkregen vanuit data. We adviseren eerst in de basis alle bovenstaande punten goed te hebben ingericht. Als dat goed is, is marketing automation een goede volgende stap.

Leadgeneratie & Leadnurturing naar een hoger niveau tillen? En-En is hét uitgangspunt!

Overweeg je om je leadgeneratie en leadnurtering naar een hoger niveau te tillen en geloof je in En-En als uitgangspunt? Plan dan vrijblijvend een één op één strategiegesprek in met Matthieu Reijers van sPitch.

Adviesgesprek sPitch online marketing

5 Tips die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics

5 Tips die je zeker moet weten én gebruiken in Google Analytics

Het nauwkeurig meten en analyseren van je website is van cruciaal belang voor het wel of niet slagen van de online aanwezigheid van je bedrijf. Voor elke organisatie van start-up tot grote B2B onderneming, is het analyseren en terugvallen op de juiste cijfers ontzettend belangrijk. Enkel door de juiste cijfers te analyseren, ga je sneller kunnen zien wat je doelgroep leuk vindt en wat ze verwachten. Ga na het lezen van deze blogpost direct aan de slag met de onderstaande 5 tips en en stel de juiste doelen in. Een doel kan een offerteaanvraag, contactaanvraag, inschrijving voor nieuwsbrief etc. zijn. De zaken waar jij als bedrijf iets aan hebt! Dat is dan ook gelijk de eerste tip.

De eerste tip is ook meteen de meest belangrijke: het instellen van doelen in Google Analytics. Misschien heb je dit al gedaan. Toch wil ik je adviseren om verder te lezen. Want nogmaals, zonder doelen heeft Google Analytics geen enkele zin. Sterker nog: zonder doelen heeft online marketing geen zin.

Tip 1: Doelen bepalen

Om het succes van je website in kaart te brengen is het noodzakelijk om doelen in te stellen in Google Analytics. Alleen dan weet je of bezoekers datgene doen wat jij van ze verlangt. Én of het proces naar dat doel (de pagina’s die vooraf gaan aan bijvoorbeeld de Bestelling voltooid- pagina) optimaal is ingericht. Doelen instellen in Google Analytics gaat via tabblad Beheerder > onder het kopje Weergave > naar Doelen > en kies voor + Nieuw Doel.
Je krijgt dan het volgende scherm te zien:5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 1

Hier kun je vervolgens kiezen voor een “Sjabloon” of een “Aangepast” doel. Hiermee wil Analytics je alvast een handje helpen: afhankelijk van het soort doel dat je hier kiest, zal Analytics namelijk bij de volgende stap alvast het doeltype voor je invullen. Daarnaast krijg je inspiratie aangereikt over de verschillende acties die je op de website kunt bijhouden. Niet onbelangrijk: je kiest daarmee ook direct de naam van het doel. Iets wat je bij “Aangepast” zelf in kunt vullen. Het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit welk sjabloon je kiest, want in de volgende stap kun je altijd zelf nog het doeltype wijzigen. En dat is belangrijker dan stap 1.

In Google Analytics kun je verschillende type doelen instellen:

  • Bestemming; door bijvoorbeeld de URL van een bedankpagina te gebruiken, kun je het aantal bestellingen en aanmeldingen meten.
  • Duur; de tijd die een bezoeker op je website of een bepaalde pagina spendeert. Hieruit kun je bijvoorbeeld afleiden hoe geïnteresseerd een bezoeker is.
  • Pagina’s / schermen per sessie; gebruikers die meer dan 5 pagina’s bezoeken, kun je kwalificeren als loyaal.
  • Gebeurtenis; een gebeurtenis die wordt gemeten met Event tracking instellen als doel.

De doelen die je instelt moeten afgeleid zijn van jouw online marketing strategie en moeten meetbaar maken hoe jouw website daaraan bijdraagt.

Doeltrechter instellen = inzicht in de sales funnel!

Het is optioneel, maar ik adviseer je om bij een doel ook altijd de doeltrechter in te stellen. Dan ben je namelijk in staat om antwoord te geven op de vraag: “Hoeveel mensen verlaten voor het voltooien van hun bestelling de pagina?” Dit doe je niet alleen om de sales funnel inzichtelijk te maken, maar ook om erachter te komen waar ruimte voor verbetering ligt in het aanmeld- / bestelproces. Nadat je je doel een duidelijke naam hebt gegeven, de juiste doel-URL (bestemming) hebt ingevuld én de juiste doelwaarde hebt ingesteld, stel je tot slot de doeltrechter juist in:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 2

Daar geef je aan welke pagina’s een klant bezoekt voordat en nadat het doel is bereikt. In het bovenstaande voorbeeld zie je dat ik de volgende pagina’s heb gebruikt: de detailpagina, waarop alle informatie over de cursus zoekmachine optimalisatie staat, die destijds gegeven werd, en de bestelpagina met daarop het bestelformulier. Door dit in te stellen breng je het proces in beeld en dat kan je vervolgens in het rapport Trechterweergave (tabblad Conversies > Doelen > Trechterweergave) bekijken. Door de sales funnel in kaart brengen zijn we in staat om de pagina’s te optimaliseren. Wanneer je een webshop hebt kun je op deze manier bijvoorbeeld ook in kaart brengen hoeveel mensen het bestelproces voltooien en hoeveel mensen hun winkelmandje verlaten nog vóór ze een bestelling hebben geplaatst.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 4

Deze schat aan bruikbare informatie kun je dus gebruiken voor de conversie optimalisatie van jouw website! Gebruik voor je webshop ook de e-commerce functie. Als je een webshop hebt, dan raad ik je aan om ook de e-commerce functie in Google Analytics te gebruiken. Hiermee is het mogelijk om bestellingen te meten en deze uitgebreide gegevens te analyseren. Denk aan het aantal bestelde producten over een bepaalde periode, de gemiddelde hoeveelheid, bestelwaarde en de omzet per productgroep. Ook wordt per transactie data bijgehouden over hoe de gebruiker tot zijn bestelling is gekomen.

De e-commerce functie instellen gaat als volgt:

  • Ga via tabblad Beheerder > onder het kopje Weergave > naar E-commerce-instellingen.
  • Vervolgens kies je voor E-commerce inschakelen
  • Als laatste moet je de e-commerce trackingcode toevoegen aan je bedank- of bevestigingspagina’s. Hiervoor moet je de instructies volgen in de handleiding voor ontwikkelaars door Google.

Als je alles goed hebt ingesteld kun je de resultaten in Google Analytics terugvinden onder het menu Conversies > E-commerce. Tot zover mijn eerste tip. Door naar tip 2!

Tip 2: Context in Google Analytics

Zonder het toevoegen van context aan Analytics data, is het niet goed mogelijk beslissingen te nemen. Die “platte” data geeft namelijk geen goede indruk of iets wel of niet goed gaat. Daarvoor hebben we vergelijkingsmateriaal nodig: data met context! Door te segmenteren in Google Analytics voegen we deze context toe.
Ik leg dit uit aan de hand van drie voorbeelden:

#1 Nieuwe bezoekers vs. terugkerende bezoekers

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 5

Deze segmenten zitten standaard in Google Analytics, wat het starten ermee erg gemakkelijk maakt. Bekijk hoe deze twee groepen bezoekers het doen met betrekking tot conversie, bekijk ook de doelset en e-commerce tabs in verschillende rapporten. Vragen die je jezelf vervolgens kunt stellen zijn: “Welke groep doet het beter?” en “Op welke pagina converteren beide soorten bezoekers?”

#2 Opbrengst

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 6
Het rapport Verkoopprestaties (tabblad Conversies > E-commerce > Verkoopprestaties) zegt alleen iets over de totale opbrengst, maar we weten nog niet wat daaraan heeft bijgedragen. Nog belangrijker: of dit goed is. Laten we context toevoegen door middel van een aantal geavanceerde segmenten:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 7

Door de geavanceerde segmenten “Betaald zoekverkeer”, “Zoekverkeer”, ”Direct verkeer” en “Verwijzingsverkeer” toe te voegen, krijgen we direct inzicht in de belangrijkste bijdragers. “Betaald zoekverkeer” staat in dit voorbeeld op € 0,00. Je zou hier dus de conclusie aan kunnen verbinden dat het geen zin heeft om door te gaan met adverteren. Maar baseer dit soort besluiten nooit op één maand. Voeg ook altijd een vergelijking toe met een vorige periode (bij datum) en dan wordt het pas duidelijk of de zaken echt goed gaan!

#3 Gedrag van bezoekers

We kunnen een hoop leren van het gedrag van bezoekers. Bekijk eens in het rapport Engagement (tabblad Doelgroep > Gedrag > Engagement) hoeveel tijd bezoekers spenderen op je website.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 8

Als blog is het belangrijk dat mensen de artikelen lezen. Laten we ervan uitgaan dat je daarvoor minimaal 2 minuten voor nodig hebt. Om de bezoekers die langer dan twee minuten de website hebben bezocht eruit te filteren, maken we een geavanceerd segment aan. Een geavanceerd segment maak je binnen 3 minutenKlik op +Segment toevoegen bovenaan in een rapport en kies vervolgens voor +nieuw segment. Vervolgens is het zaak het volgende in te vullen:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 9

Kies voor Segment opslaan en je vindt het voortaan segment terug onder Aangepaste segmenten. Vervolgens bekijken we welke pagina’s het meeste worden bekeken. Ga hiervoor naar het rapport Gedetailleerd inhoudsrapport onder Gedrag > Site-inhoud > Gedetailleerd inhoudsrapport.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 10

Door het segment op verschillende rapporten toe te passen komen we erachter welke content de bezoeker goed vindt. In ons geval dus: welke artikelen vallen in de smaak? Waar zijn de bezoekers in geïnteresseerd en waar willen ze graag meer van weten? Door de betrokken bezoekers te segmenteren te analyseren hebben we een kans om daarop in te spelen en meer van dat soort (gewilde) content te creëren.

Segmenteer op wat jij belangrijk vindt!

Door jezelf af te vragen wat jij belangrijk vindt om te weten kom je vanzelf tot segmentatie-ideeën, er zijn talloze mogelijkheden. Experimenteer met je eigen ideeën en maak aangepaste segmenten aan om ze te testen. Succes met segmenteren! Doelen zijn ingesteld en het gebruik van segmenten is toegelicht. Nu gaan we aan de slag met data! Door naar tip 3!

Tip 3: Data en je content marketing strategie optimaliseren met Google Analytics

Als je druk bezig bent met SEO en content marketing, publiceer je als het goed is ook veel interessante content. Dit kunnen artikelen zijn, maar ook onderzoeken, infographics enz. Leer welke content waar wordt gedeeld (en waarvan je dus meer moet publiceren!) Niet alle content zal even goed scoren en het is vaak ook een kwestie van proberen en bijsturen. Een goede indicatie van hoe de content wordt ontvangen, krijg je door te kijken naar hoe vaak de content wordt gedeeld op social media. Dat kun je eenvoudig in Google Analytics achterhalen! Overzicht bestemmingspagina’s (vanuit social media) Ga in het menu naar Acquisitie > Sociaal > Bestemmingspagina’s

De reden dat dit overzicht zo interessant is, is dat je hier ziet wat de belangrijkste bestemmingspagina’s zijn vanuit de social media kanalen. Deze content wordt dus veel gedeeld op en bezocht vanaf social media updates. Allereerst zul je hieruit even de pagina’s moeten filteren die in dit overzicht niet zo interessant zijn, zoals bijvoorbeeld de homepage. Daarna kunnen we uit dit overzicht de volgende informatie halen:

Tijd op pagina

Wanneer een pagina veel bezoek heeft gehad van de social media, maar slechts een zeer korte bezoekduur kent, is dit geen goed teken. Dit kan voorkomen wanneer de titel uitdagender is dan het artikel zelf. Hieruit kunnen we dus lering trekken.

Uitsplitsen per social media kanaal

Elk social media kanaal kent zijn eigen doelgroep en het is dus interessant om te weten welke content waar wordt gedeeld. Hier kunnen we dan later weer op inspelen, door speciaal voor een bepaald social media kanaal content te ontwikkelen. Hiervoor is het handiger dat je het rapport Netwerkverwijzingen (tabblad Acquisitie > Sociaal > Netwerkverwijzingen) erbij neemt:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 11

In bovenstaand overzicht zie je per social media kanaal hoe deze hebben gepresteerd. Om nu uiteindelijk per social media kanaal te bekijken welke content daar het beste heeft gepresteerd, kun je een specifiek social media kanaal aanklikken.

Analyses maken en nieuwe content ontwikkelen!

Wanneer je de bovenstaande stappen uitvoert kan je gaan analyseren welke content op welk kanaal het beste werkt. Je zult namelijk zien dat elk social media kanaal bijvoorbeeld een andere top 5 heeft van meest bezochte bestemmingspagina’s. Tip: ook hier kun je door segmenten toe te voegen meer context aan de data toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld met een geavanceerd segment analyseren wat mannen of vrouwen leuk vinden. Door de verschillende kanalen in combinatie met de content te analyseren kan je bijvoorbeeld regels opstellen waar bepaalde content aan moet voldoen. Dat elk social media kanaal een andere doelgroep heeft en dus andere content waardeert, staat als een paal boven water. Als het goed is kom je daar dankzij deze tips ook snel achter en kan je je content marketing strategie gaan optimaliseren m.b.v. Google Analytics. Op naar tip 4.

Tip 4: Inzien wat wát oplevert met Google Analytics

Als je de bovenstaande 3 tips hebt doorgevoerd kan je exact zien hoeveel iedere bron bijdraagt aan jouw omzet.  Als je dit gaat analyseren is het van belang dat je begrijpt wat de term Assisted Conversions (ondersteunende conversies) betekent. Want zonder deze kennis is de data die je nu ziet, niet wat het lijkt.

Wat levert een verkeersbron op?

Normaal gesproken bekijk je waarschijnlijk de data op de volgende manier:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 12

Je bekijkt op dat moment de zogenaamde directe conversiewaarde of “laatste klik” waarde. Om deze termen beter te begrijpen zullen we kort uitleggen wat hiermee wordt bedoeld.

Conversie attributie in het kort

Stel, iemand volgt het volgende pad om uiteindelijk te bestellen bij jou:

  • Maandagmiddag: via een AdWords-advertentie vindt persoon X jouw website. Hij bekijkt de pagina maar besluit niet op het aanbod in te gaan.
  • Maandagavond: Henk is wat aan het surfen op internet en op een forum komt hij iemand tegen die jouw website aanraadt. Hij klikt op de link en bekijkt nogmaals je website. Hij gaat niet tot een aankoop over, maar besluit zich wel in te schrijven op je nieuwsbrief.
  • Woensdagmiddag: Henk ontvangt de nieuwsbrief en klikt op de link. Hij komt op je website en besluit deze keer wel iets te bestellen.
  • Google Analytics zal nu de complete aankoop toekennen aan het medium e-mail. Stel dat dit de enige conversie van deze week zou zijn. Op dat moment denk jij als ondernemer dat het medium e-mail de moeite waard is en het medium AdWords (cpc) alleen maar geld kost.

Maar is dat wel zo? Zou deze conversie ook plaats hebben gevonden zonder dat we hadden geadverteerd in Google? Misschien niet. Het is dus niet helemaal eerlijk om te zeggen dat AdWords niets heeft opgeleverd. Om tot een eerlijk model te komen zul je dus moeten gaan bepalen hoeveel elk stadium in het aankoopproces “waard” is. Dit proces heet conversie attributie. Het is belangrijk dat je begrijpt dat omzet niet altijd voor de volle 100 procent aan de laatste klik moet worden toegekend.

Wat levert een verkeersbron nu werkelijk op?

Eerder zagen we een afbeelding waar een deel van grijs was gemaakt. Hieronder vind je de oorspronkelijke afbeelding:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 18

Wat je nu in de derde kolom ziet, is de waarde van de ondersteunende conversies. Oftewel, het betreffende kanaal heeft ook bijgedragen aan conversies waarbij een ander kanaal de laatste klik was. Zo zie je in het bovenstaande voorbeeld dat AdWords rechtstreeks voor € 5800,- omzet heeft gezorgd, maar indirect voor maar liefst € 3270,-! Als we niet hadden geadverteerd met AdWords, zouden we het risico lopen om tot wel € 9000,- omzet mis te lopen. Let op! Dit wil niet zeggen dat we dan ook exact € 9000,- mis zouden lopen. Immers, je weet nooit 100 procent zeker of een conversie niet plaats zou hebben gevonden als ze jouw advertentie niet hadden gezien. Misschien dat ze jouw website wel via een ander kanaal hadden gevonden.

Hoe vind ik mijn Assisted Conversions in Google Analytics?

Simpel, ga hiervoor in het menu naar Conversies > Multi-channel trechters > Assisted Conversions. Door gebruik te maken van dit rapport ben je als ondernemer nog beter in staat om te bepalen waar je budgetten het beste renderen en waarin je het beste kunt investeren. Standaard opent het rapport Analyse van ondersteunende interacties. Check ook zeker even het tweede tabblad Eerste interactie analyse:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 13

Hulpprogramma voor modelvergelijking

In Google Analytics kun je nog verder gaan in het analyseren van je conversie attributie door verschillende modellen toe te passen. Deze modellen kun je in Google Analytics terugvinden in het menu Conversies > Toeschrijving > Hulpprogramma voor modelvergelijking. Je kan een aangepast model aanmaken of kiezen uit de volgende standaard modellen: Laatste interactie: 100 procent van de waarde wordt toegekend aan de laatste verkeersbron waarmee een bezoeker op je website is gekomen. Laatste indirecte klik: direct verkeer wordt volledig buiten beschouwing gelaten, 100 procent van de waarde wordt toegekend aan laatste verkeersbron waarmee een bezoeker op je website is gekomen, voorafgaand aan de conversie.

  • Laatste AdWords klik: de laatste AdWords-klik krijgt 100 procent van de waarde toegekend.
  • Eerste interactie: 100 procent van de waarde wordt toegekend aan de eerste verkeersbron waarmee een bezoeker op je website is gekomen.
  • Lineair: de waarde wordt evenredig verdeeld over alle verkeersbronnen die betrokken waren bij de conversie.
  • Tijdsinterval: de verkeersbronnen die in tijd het dichtst bij de conversie liggen, krijgen de meeste waarde toegekend.
  • Op basis van positie: zowel aan de eerste als aan de laatste verkeersbron wordt 40 procent van de waarde toegeschreven, de overige 20 procent wordt evenredig verdeeld over de tussenliggende verkeersbronnen.

Het “perfecte” model bestaat niet. Zorg er dan ook voor dat je goed nadenkt over het model dat je kiest en bewust bezig bent als je de data gaat analyseren. Het kan geen kwaad om jezelf regelmatig af te vragen of je de data wel goed interpreteert. Als tip willen wij je meegeven dat je je beter niet blind kunt staren op één model, maar dat je meerdere modellen moet bekijken en deze ook met elkaar vergelijkt om het beste en meest realistische beeld te krijgen. Succes met het analyseren van de bijdrage van de verkeersbronnen die je inzet! Door naar tip 5!

Tip 5: Mobiel en tablet traffic in Google Analytics

Voordat je verder leest wil ik je vragen naar je Google Analytics account te gaan en het tabblad Mobiel verkeer te kiezen. Doelgroep > Mobiel > Overzicht. De kans is groot dat, net als bij ons, ruim 20 procent van het totale aantal bezoekers bestaat uit het mobiele verkeer en verkeer via tablets.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 14

Tel daarbij op dat sinds april 2015 de gebruiksvriendelijkheid voor mobiel ook officieel door Google meegenomen wordt als rankingfactor: het belang van het hebben van een goede mobiele website wordt dus alleen maar groter! Met deze laatste tip krijg je inzicht in hoe Google Analytics jou kan helpen je website voor mobiel verkeer te verbeteren.

Gebruik segmenten: Alle verkeer, Mobiel en Tabletverkeer

Waar moet je naar kijken? We beginnen door het mobiele verkeer uit de resultaten te filteren, en we bekijken dit in verhouding tot het totale verkeer. Dit doen we door, daar zijn ze weer, gebruik te maken van segmenten.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 15

Gebruik hiervoor de Geavanceerde segmenten: Alle sessies en Mobiel en tabletverkeer. Als je wilt kunt je ook Mobiel verkeer en Tablet verkeer apart bekijken.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 16

Pas de segmenten toe in het Overzichtsrapport (tabblad Doelgroep > Overzicht) en bekijk de onderliggende verhoudingen. Bekijk ook de statistieken die onder de grafiek worden weergegeven (bovenstaande afbeelding). Onder andere het aantal pagina’s per bezoek, het bouncepercentage en de gemiddelde bezoekduur zijn erg interessant om met elkaar te vergelijken. Door deze segmenten ook op andere rapporten toe te passen, krijg jij inzicht in het gedrag van mobiele websitebezoekers. Wij adviseren je dan ook dit zeker toe te passen als je gaat analyseren en optimaliseren voor mobiel.

Met welke mobiele apparaten wordt de website bezocht? Het is goed om te weten met welke mobiele apparaten de website wordt bezocht. Anders weet je niet waarvoor je de website moet gaan optimaliseren! Bekijk daarom in het rapport Apparaten (tablad Doelgroep > Mobiel > Apparaten) met welke soorten smartphones en tablets de website wordt bezocht (dit doen we zonder het toepassen van geavanceerde segmenten).

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 17

Aan de hand van dit rapport is het mogelijk de juiste apparaten te identificeren.

Wat is de best bekeken content?

De volgende stap is het bekijken van de meest populaire pagina’s onder mobiele bezoekers, waar zij vandaan komen (bronnen) en op welke pagina’s zij landen (bestemmingspagina’s).

  1. Dit doen we in het rapport Alle pagina’s (tabblad Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s).
  2. Bekijk de segmenten Alle verkeer, Mobiel verkeer en Tabletverkeer los van elkaar.
  3. Voeg ook de Secundaire dimensie Bron toe om erachter te komen waar de bezoekers vandaan komen.
  4. Herhaal deze stappen ook in het rapport Bestemmingspagina’s (tabblad Gedrag > Site-inhoud > Bestemmingspagina’s).
  5. Gebruik de populairste pagina’s als leidraad in het ontwerp en de ontwikkeling van je website voor mobiel.

Neem in ieder geval de top 5 meest bezochte pagina’s en bestemmingspagina’s mee. Als het goed is beslaat dit ongeveer 50 tot 75 procent van je mobiele verkeer. Je weet nu hoeveel bezoekers de website via een mobile device bezoeken, welke pagina’s zij het meeste bekijken en waar zij vandaan komen. Deze inzichten vormen een goede basis voor het nemen van de juiste beslissingen om je website te optimaliseren voor mobiel.

Stimuleer innovatief diensten aanbod met de Service Design Voucher

Een stap vooruit met een innovatief dienstenaanbod, door inzet Service Design Voucher.

Om mkb-ondernemers in de maakindustrie hiermee verder te helpen, biedt het ministerie van Economische Zaken een subsidieregeling. Vanaf 1 maart 2017 is het mogelijk om hiervoor Service Design Vouchers in te zetten. De voucher kan worden ingezet voor een project of kennisvraag over een nieuw te ontwikkelen dienst- en businessmodel. Met de Service Design Voucher kan je bijvoorbeeld ondersteuning krijgen bij het in kaart brengen van een klantreis, het uitvoeren van context- en contentmapping, service blueprinting, co-creatie sessies, opstellen van buyer personas en prototyping. De Service Design Voucher is te besteden als waardebon bij een gespecialiseerde (online) kennisinstelling of (online) consultant- en adviesbureau, die helpt dit soort vragen te beantwoorden. sPitch gaat een stap verder en helpt je tevens bij de uitvoering.

Ontvang € 3.000 euro subsidie met de Service Design Voucher.

De Service Design Voucher is te gebruiken voor een advies van een creatief bedrijf, zoals sPitch. Gebruik je de Service Design Voucher samen met sPitch dan ontvang je € 3.000 euro extra wat je kan besteden aan Service Design gerelateerde onderwerpen. Voorwaarde is dat je zelf ook € 1.000 euro investeert in jouw innovatieve businessmodel. Voor dit advies op maat kun je ieder gewenst creatief bedrijf inschakelen: van kennisinstellingen tot adviesbureaus uit de creatieve industrie of zakelijke dienstverlening. Je ‘koopt’ hiermee ondersteuning bij het in kaart brengen van bijvoorbeeld een klantreis, contextmapping, service blueprinting, co-creatie sessies, opstellen buyer personas, en prototyping. Kortom, in combinatie met sPitch heb je € 6.000 euro beschikbaar om te besteden voor het krijgen van antwoorden op je vragen, ondersteuning bij diverse Service Design gerelateerde diensten én hulp bij de daadwerkelijke uitvoering hiervan.

1. Hoe kan ik de Service Design Voucher aanvragen?

Van 1 maart tot en met 15 maart 2017 vraag je de voucher aan via: aanvragen RVO. Vul nu alvast een enquêteformulier in; deze is verplicht voor deelname – zie www.servicedesignvoucher.nl. De enquête helpt je nu al om jouw kennisvraag te formuleren. Met de enquête kan je jouw onderneming daarnaast anoniem vergelijken met andere bedrijven via de zelfscan, ook als je eventueel besluit niet deel te nemen.

2. Loting bij meer dan 80 aanvragen.

Deze subsidie betreft een beleidsexperiment, waarmee het ministerie van Economische Zaken de effectiviteit van de voucher  onderzoekt. Maximaal 80 mkb-maakbedrijven komen in aanmerking voor een voucher. Bij meer dan 80 aanvragen wordt er onder alle aangemelde bedrijven geloot. Uitgelote bedrijven kunnen deel uitmaken van de controlegroep. In de controlegroep ontvangt het bedrijf geen subsidiegeld.

3.Voorbeeld Huwa: van productie alleen naar dienstverlenend businessmodel.

Producent van straatbakstenen Huwa uit Spouwen-Bilzen onderscheidt zich door haar klanten uitgebreide servicediensten aan te bieden. De organisatie beschikt over een uitgebreid kenniscentrum en zeer geavanceerde apparatuur. In mijn optiek, komt er heel wat kijken bij het maken van straatbakstenen, zoals Huwa dat doet. Met een informatief online kennissysteem zou men informatie kunnen inwinnen over deze straatbakstenen. Wat het leggen hiervan betekent voor omwonenden en anderen die gebruik maken van deze straatbakstenen. Mogelijk zorgen deze nieuwe inzichten voor waardevolle informatie voor Huwa. Wat Huwa vervolgens weer kan gebruiken bij de koopreis van bijvoorbeeld inkopers. Daarnaast kan Huwa deze inzichten gebruiken bij omvangrijke aanbestedingstrajecten.

Huwa legt de basis en levert straatbakstenen. Vanuit een Service Design gedachte kijk je verder dan het product, c.q. straatbakstenen. Huwa maakt het mogelijk dat de omgeving goed bereikbaar is, waardoor omwonenden makkelijker kunnen parkeren en de plaats van bestemming goed kunnen bereiken. Door de innovatieve manier van Huwa aangaande het leveren én leggen van straatbakstenen, ligt alles snel, strak en mooi erbij. Omwonenden zitten hierdoor minder lang in overlast. Huwa legt de basis en levert dagelijks een waardevolle bijdrage aan een prettige leefomgeving. 

Note: Bovenstaand voorbeeld is ter indicatie. Bij het schrijven van dit nieuwsbericht was Huwa in de nieuwbouwijk waar ik woon verantwoordelijk voor het leveren van de straatbakstenen voor een nieuwe parkeerplaats. Ik vond het als bewoner fascinerend om te zien hoe innovatief en snel deze straatbakstenen werden geleverd, en hoe dit vervolgens snel en mooi werd gelegd. Dit zorgt voor minder overlast en daardoor neemt (indirect) de kwaliteit van leven toe. Met goed Service Design maak je dit inzichtelijk en tastbaar voor anderen.

4. Praktische informatie.

De regeling is voor maakbedrijven die producten of technologie maken. De regeling loopt van 1 maart 2017 t/m 1 januari 2018. Aanvragen is mogelijk van 1 t/m 15 maart 2017. Met een Service Design Voucher kan 75% van de rekening van de kennisinstelling of adviesbureau worden voldaan. Een voucher kent een maximale waarde van € 3.000. Bij sPitch is de waarde te verdubbelen. 

service-design-vouchers-kamer-van-koophandel-spitch-online-marketing-verdubbel-de-waarde

Vul het formulier in voor verdubbeling van de waarde:

De regeling is bedoeld voor maakbedrijven die producten of technologie maken. sPitch helpt je de juiste beslissingen te nemen om het maximale rendement te halen uit de Service Design Vouchers. We informeren je specifiek over de mogelijkheden met online marketing, specifiek voor jouw organisatie en (online) doelstellingen. Vraag de Service Design Vouchers vandaag nog aan via de website van het RVO. Vul tevens onderstaand formulier in of neem telefonisch contact op. Ontvang advies op maat over het maximaal benutten van de waarde van de Service Design Vouchers, dit specifiek voor jouw organisatie.