Traditionele marketing vs. Digitale marketing

Wat steek je hiervan op?

Elke dag opnieuw maken wij gebruik van digitale marketing. Toch wordt digitale marketing nog vaak gecombineerd met traditionele marketing. In dit artikel leggen wij uit wat het verschil is tussen deze twee en welke manier van marketing het meest relevant is.

Wat zijn digitale- en traditionele marketing?

Veel kleine organisaties hebben problemen met het beslissen van welke soort marketingmethode het beste bij hen past. Het budget is vaak niet groot genoeg om beide richtingen op te gaan. De beslissingen die gemaakt moeten worden zijn niet makkelijk: welke marketing methode geeft me het meest waar voor mijn geld? Hoe weet ik of mijn methode werkt? Wie vertrouw ik mijn marketing toe? Moet ik het zelf doen?

Om de termen wat te verduidelijken zijn hier een aantal voorbeelden. Flyers, kranten en tijdschriften zijn een simpel voorbeeld van traditionele marketing. Andere voorbeelden zijn nieuwsbrieven, reclame op TV, radio en billboards. Wanneer een organisatie investeert in het bouwen van een nieuwe website en adverteert op social media als Facebook, Twitter en Instagram, wordt dit digitale marketing genoemd.

De voordelen van traditionele marketing

Een voordeel van traditionele marketing is dat je je lokale doelgroep makkelijk kunt benaderen. Een radio reclame wordt bijvoorbeeld meestal afgespeeld in een bepaalde stad of regio en brievenbusfolders gaan naar huishoudens in een geselecteerd aantal buitenwijken.

Een ander voordeel is dat het materiaal waarop gedrukt is behouden kan worden. De doelgroep heeft een papieren versie van materialen die ze steeds opnieuw kunnen lezen en doorbladeren.

Traditionele marketing is ook nog eens makkelijk te begrijpen. Het is makkelijk te begrijpen voor de meeste mensen omdat de handeling heel simpel is. Je hoeft geen account aan te maken of je e-mail adres ergens achter te laten om een folder te lezen.

Neurowetenschappen lijken de voordelen van hard copy marketing te ondersteunen. Een studie uitgevoerd door het Canadese neuromarketingbureau True Impact vergeleek de effecten van papieren marketing (papieren advertenties, in dit geval) met digitale media (e-mail- en display-advertenties).

De technologieën die in dit onderzoek werden gebruikt, waren eye-tracking en EEG-hersengolfmeting. De drie belangrijkste methoden die in de studie werden geëvalueerd, waren cognitieve belasting (gemakkelijk te begrijpen), motivatie (overtuigingskracht) en aandacht (hoe lang personen naar de inhoud kijken). Uit de test kwam dat papieren advertenties makkelijker mentaal te verwerken zijn en dat de merkherinnering hierdoor groter is.

Een papieren advertentie vereist 21% minder cognitieve inspanning om te verwerken dan een digitale advertentie, wat suggereert dat het zowel makkelijker te begrijpen als beter te herkennen is. De geheugentesten die na de test werden gedaan bevestigden de uitkomsten van de cognitieve belastingtest. Toen werd gevraagd of de testpersonen het merk konden herinneren dat zij in de vorige advertentie hadden gezien, kon 75% dit bij een papieren advertentie en slechts 44% bij een digitale advertentie.

De voordelen van digitale marketing

Digitale marketing heeft ook vele voordelen. Een groot voordeel is dat je je niet alleen kunt richten op een lokale doelgroep, maar ook op een landelijke/internationale. Verder kun je je doelgroep specificeren door middel van het toepassen van demografische gegevens zoals geslacht, locatie, leeftijd en interesses. Op deze manier wordt je campagne effectiever.

Ten tweede kan je doelgroep zelf kiezen hoe zij je content willen ontvangen. De ene persoon vindt het fijn om een blogpost te lezen, de ander kijkt graag video’s op YouTube. Traditionele marketing geeft de doelgroep hierin geen keus. De meeste mensen vinden het niet fijn om reclame te ontvangen in hun brievenbus of om telefoontjes te krijgen op momenten die niet gelegen komen. Online krijgen mensen de keuze om zich aan te melden voor advertenties en deze is vaak relevant omdat zij er zelf naar opzoek zijn. De kracht van marktsegmentatie en marketing op maat moet niet onderschat worden.

Ook is interactie met je doelgroep mogelijk. Dit is mogelijk door middel van het gebruik van social media netwerken. Interactie wordt hierbij zelfs aangemoedigd. Je kunt online je klanten en volgers aanmoedigen om actie te ondernemen door je website te bezoeken, over je producten en services te lezen, deze te beoordelen, te kopen en hierop feedback te geven. Deze feedback wordt vaak weer gelezen door andere bezoekers.

Digitale marketing is eveneens kostentechnisch efficiënter. Je kunt online wel betalen voor adverteren, maar dit kost nog altijd minder dan traditionele marketing.

Hiernaast zijn data en resultaten heel makkelijk bij te houden. Door middel van Google Analytics en andere tools kun je op elk moment bekijken hoe het met je campagne gaat. In tegenstelling tot traditionele marketing, kun je direct zien wat wel of niet werkt voor jouw business en je kunt direct actie ondernemen om je resultaten te verbeteren.

Bij digitale marketing is er een gelijk speelveld. Elk bedrijf kan concurreren met elke concurrent, ongeacht de grootte, met een solide digitale marketingstrategie. Traditioneel gezien zou een kleine detailhandelaar moeite moeten doen om de grotere concurrenten te evenaren. Online, is een goed doordachte site met een goede customer journey en fantastische service, het meest belangrijk. Niet de grootte.

Nog een groot voordeel is dat je direct resultaat ziet. Je hoeft niet weken te wachten voor een boost voor je bedrijf. Je kunt met één druk op de knop het aantal bezoekers van je site en de potentiële klanten zien stijgen, zien wanneer deze mensen je site bezoeken, welke successen je al geboekt hebt en nog veel meer.

Er is snellere merk ontwikkeling. Een goed onderhouden website, met kwaliteitsinhoud die op de behoeften is ingericht en waarde toevoegt aan uw doelgroep, kan aanzienlijke kansen bieden en leads generen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van social media kanalen en e-mail marketing.

Als laatst kun je via digitale marketing snel viral gaan. Door gebruik te maken van deelbuttons op social media, je website en bij e-mail marketing kan de doelgroep je bericht direct delen. Als je bedenkt dat de gemiddelde Facebook-gebruiker 190 vrienden heeft, waarvan gemiddeld 12% hun favoriete berichten ziet, is je ene bericht daadwerkelijk gezien door 15 mensen. Stel je nu voor dat een aantal van hen het bericht ook leuk vinden en je bericht delen en dat hun vrienden hetzelfde doen? Daarom is hoge kwaliteit van de inhoud zo belangrijk.

De nadelen van traditionele marketing

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan traditionele marketing. Een nadeel is dat er weinig interactie is tussen het gebruikte medium en de doelgroep. Een organisatie verspreid informatie om te laten weten dat het merk bestaat, in de hoop dat de doelgroep het merk opmerkt.

Hiernaast zijn radio/- en gedrukte advertenties ook nog eens erg duur. Het drukken van materiaal kan heel duur zijn en je moet daarnaast ook nog mensen inhuren om de advertenties langs de deuren te brengen.

Ook zijn de resultaten van traditionele marketing moeilijk te meten. Je weet nooit exact hoe succesvol de campagne was.

Welke marketing methode is beter?

Wij bevelen beide manieren aan. Natuurlijk zijn we gepassioneerd door digitale marketing. We weten dat het werkt. Maar toch werkt traditionele marketing ook. Een mix van beide werkt het beste.

De traditionele marketing methodes ondersteunen onze digitale marketing. Ze werken niet los van elkaar, maar hard copy marketingmateriaal wordt gebruikt om de relatie met een contactpersoon of klant verder te versterken. Hierbij worden geen televisie- of radio advertenties bedoeld maar juist de papier advertenties. Op deze advertenties kun je vertellen welke diensten je organisatie verleent.

In plaats van alles of niets te benaderen, lijkt het erop dat een multi-channel benadering die gebruikmaakt van de unieke voordelen van papier met het gemak en de toegankelijkheid van digitaal het beste werkt.

Recap: Nu weet je de voordelen van traditionele en digitale marketing. 

Zowel traditionele als digitale marketing werkt. De doelgroep is bepalend voor welke marketing strategie voor jouw organisatie werkt. Twijfel je over een strategie? Schroom niet en neem contact op met sPitch om de juiste strategie vast te stellen.

Partnership tussen Leadfeeder en sPitch

Partnership tussen Leadfeeder en sPitch verbetert inzichten voor succesvollere leadgeneratie en opvolging.

Leadfeeder, een gerenommeerde start-up uit Helsinki en pionier op het gebied van web analytics en data driven marketing sluit een partnership met sPitch om meer kennis en kunde op het gebied van online leadgeneratie aan zich te binden. Hierdoor krijgen gebruikers nog betere inzichten in welke organisaties zijn/haar websites bezoeken en daarbij welk gedrag vertoond wordt. Door goed te anticiperen op het bezoekersgedrag kan er effectiever leads van betere kwaliteit gegenereerd worden. Dit is mogelijk doordat er meer inzicht verkregen wordt in het surf gedrag van de prospect. Uit de leads haal je waardevolle data wat de relevantie verhoogt, met als resultaat het behalen van hogere conversiedoelstellingen.

Integratie van de software van beide organisaties zorgt voor het beter ontsluiten van data tot waardevolle inzichten.

Onderdeel van het partnership is de integratie van de software van beide organisaties om waardevolle data te verrijken en dit te ontsluiten tot beter te begrijpen inzichten. Dankzij de integratie kunnen waardevolle gegevens beter geïnterpreteerd worden en kan er op die manier een scherpere focus gelegd worden op core taken. Met als resultaat een tijd- en kostenbesparing voor ondernemers, marketingmanagers en marketeers. Klanten van sPitch kunnen nu al real-time beschikken over actuele data en voortgang in campagnes en statistieken bekijken. De samenwerking en de verrijking van de data is een waardevolle toevoeging voor bestaande en nieuwe klanten om leads te genereren, de waarde ervan te verhogen en te zorgen voor een succesvolle opvolging én borging van de kwaliteit.

Partnership tussen Leadfeeder en sPitch verbetert inzichten voor succesvollere leadgeneratie en opvolging

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie organisatie?

Neem voor de mogelijkheden contact op via 026-7851709 of stuur een e-mail naar leadfeeder@spitch.nl - We adviseren je graag!

Leadfeeder, pionier op het gebied van data driven marketing

Over Leadfeeder; Sales intelligence from the Nordics! Pioniers op het gebied van data driven marketing. De missie van Leadfeeder is om websitebezoek inzichtelijk te maken voor bedrijven. Leadfeeder is momenteel wereldwijd actief en groeit snel en wil deze lijn doorzetten. De samenwerking met sPitch past goed in de stijgende lijn die Leadfeeder wil doorzetten.

Tot op detail niveau waardevolle besluitvorming mogelijk maken. Daar staat sPitch voor.

Over sPitch; sPitch online marketing kent een onstuimige groei. In een tijdsbestek van een jaar is de organisatie vervijfvoudigd en inmiddels actief in drie landen. sPitch heeft een vernieuwend businessmodel waarbij betalen voor resultaat het uitgangspunt is. sPitch beschikt over een applicatie waarmee online marketing tools aan elkaar gekoppeld worden, inzicht gegeven wordt in webstatistieken en bezoekersgedrag in de vorm van een digital footprint inzichtelijk wordt. Dit is een onderwerp waar toonaangevende bedrijven als bijvoorbeeld een Starbucks niet alleen om vragen, maar dit beschouwen als een vanzelfsprekendheid. Door de samenwerking maakt sPitch relevante data en webstatistieken ook beschikbaar voor organisaties met andere budgetten. Organisaties actief in branches zoals retail, ICT, industrie/techniek, finance en zakelijke dienstverlening zijn bij uitstek geschikt om gebruik te maken van deze mogelijkheden.

Resultaatgericht en lekker recht voor zijn raap!

Joran Hofman, Business Developer NL van Leadfeeder over het partnership: “Het partnership met sPitch is erg belangrijk voor Leadfeeder. Voor de gebruiker betekent het geen extra aanspreekpunt omdat alle kennis bij dezelfde en Leadfeeder aanwezig is. sPitch is voor Leadfeeder een goede match gezien beide organisaties erg hard groeien en hierdoor elkaar op meerdere vlakken goed kunnen ondersteunen. De manier van zaken doen is voor mij hét belangrijkste om een partnership met sPitch aan te gaan; flexibel, resultaatgericht en lekker recht voor zijn raap.”

Een logische stap om blijvend in klantbehoeften te voorzien en ambities te realiseren.

“De visie van sPitch is doorlopend in de groeiende online behoefte te voorzien en actief haar klanten gericht te adviseren. In Nederland worden we als sPitch zijnde veelvuldig benaderd door vergelijkbare bedrijven.  De aanbieders actief in de Nederlandse en Belgische markt zijn echter lang niet zo ver met de applicatie als Leadfeeder. Bovendien biedt de integratie van de software zeer veel mogelijkheden om in de groeiende klantbehoefte te blijven voorzien. Data Driven Marketing, Predictive analytics en soortgelijke ontwikkelingen volg ik nauwlettend. Een samenwerking met Leadfeeder is dan ook een logische stap om onze doelstellingen verder te realiseren, de concurrentie een stap voor te zijn en in de groeiende klantvraag te blijven voorzien.” Vult Matthieu Reijers van sPitch aan.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie organisatie?

Neem voor de mogelijkheden contact op via 026-7851709 of stuur een e-mail naar leadfeeder@spitch.nl - We adviseren je graag!

5 Tips die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics

5 Tips die je zeker moet weten én gebruiken in Google Analytics

Het nauwkeurig meten en analyseren van je website is van cruciaal belang voor het wel of niet slagen van de online aanwezigheid van je bedrijf. Voor elke organisatie van start-up tot grote B2B onderneming, is het analyseren en terugvallen op de juiste cijfers ontzettend belangrijk. Enkel door de juiste cijfers te analyseren, ga je sneller kunnen zien wat je doelgroep leuk vindt en wat ze verwachten. Ga na het lezen van deze blogpost direct aan de slag met de onderstaande 5 tips en en stel de juiste doelen in. Een doel kan een offerteaanvraag, contactaanvraag, inschrijving voor nieuwsbrief etc. zijn. De zaken waar jij als bedrijf iets aan hebt! Dat is dan ook gelijk de eerste tip.

De eerste tip is ook meteen de meest belangrijke: het instellen van doelen in Google Analytics. Misschien heb je dit al gedaan. Toch wil ik je adviseren om verder te lezen. Want nogmaals, zonder doelen heeft Google Analytics geen enkele zin. Sterker nog: zonder doelen heeft online marketing geen zin.

Tip 1: Doelen bepalen

Om het succes van je website in kaart te brengen is het noodzakelijk om doelen in te stellen in Google Analytics. Alleen dan weet je of bezoekers datgene doen wat jij van ze verlangt. Én of het proces naar dat doel (de pagina’s die vooraf gaan aan bijvoorbeeld de Bestelling voltooid- pagina) optimaal is ingericht. Doelen instellen in Google Analytics gaat via tabblad Beheerder > onder het kopje Weergave > naar Doelen > en kies voor + Nieuw Doel.
Je krijgt dan het volgende scherm te zien:5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 1

Hier kun je vervolgens kiezen voor een “Sjabloon” of een “Aangepast” doel. Hiermee wil Analytics je alvast een handje helpen: afhankelijk van het soort doel dat je hier kiest, zal Analytics namelijk bij de volgende stap alvast het doeltype voor je invullen. Daarnaast krijg je inspiratie aangereikt over de verschillende acties die je op de website kunt bijhouden. Niet onbelangrijk: je kiest daarmee ook direct de naam van het doel. Iets wat je bij “Aangepast” zelf in kunt vullen. Het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit welk sjabloon je kiest, want in de volgende stap kun je altijd zelf nog het doeltype wijzigen. En dat is belangrijker dan stap 1.

In Google Analytics kun je verschillende type doelen instellen:

  • Bestemming; door bijvoorbeeld de URL van een bedankpagina te gebruiken, kun je het aantal bestellingen en aanmeldingen meten.
  • Duur; de tijd die een bezoeker op je website of een bepaalde pagina spendeert. Hieruit kun je bijvoorbeeld afleiden hoe geïnteresseerd een bezoeker is.
  • Pagina’s / schermen per sessie; gebruikers die meer dan 5 pagina’s bezoeken, kun je kwalificeren als loyaal.
  • Gebeurtenis; een gebeurtenis die wordt gemeten met Event tracking instellen als doel.

De doelen die je instelt moeten afgeleid zijn van jouw online marketing strategie en moeten meetbaar maken hoe jouw website daaraan bijdraagt.

Doeltrechter instellen = inzicht in de sales funnel!

Het is optioneel, maar ik adviseer je om bij een doel ook altijd de doeltrechter in te stellen. Dan ben je namelijk in staat om antwoord te geven op de vraag: “Hoeveel mensen verlaten voor het voltooien van hun bestelling de pagina?” Dit doe je niet alleen om de sales funnel inzichtelijk te maken, maar ook om erachter te komen waar ruimte voor verbetering ligt in het aanmeld- / bestelproces. Nadat je je doel een duidelijke naam hebt gegeven, de juiste doel-URL (bestemming) hebt ingevuld én de juiste doelwaarde hebt ingesteld, stel je tot slot de doeltrechter juist in:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 2

Daar geef je aan welke pagina’s een klant bezoekt voordat en nadat het doel is bereikt. In het bovenstaande voorbeeld zie je dat ik de volgende pagina’s heb gebruikt: de detailpagina, waarop alle informatie over de cursus zoekmachine optimalisatie staat, die destijds gegeven werd, en de bestelpagina met daarop het bestelformulier. Door dit in te stellen breng je het proces in beeld en dat kan je vervolgens in het rapport Trechterweergave (tabblad Conversies > Doelen > Trechterweergave) bekijken. Door de sales funnel in kaart brengen zijn we in staat om de pagina’s te optimaliseren. Wanneer je een webshop hebt kun je op deze manier bijvoorbeeld ook in kaart brengen hoeveel mensen het bestelproces voltooien en hoeveel mensen hun winkelmandje verlaten nog vóór ze een bestelling hebben geplaatst.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 4

Deze schat aan bruikbare informatie kun je dus gebruiken voor de conversie optimalisatie van jouw website! Gebruik voor je webshop ook de e-commerce functie. Als je een webshop hebt, dan raad ik je aan om ook de e-commerce functie in Google Analytics te gebruiken. Hiermee is het mogelijk om bestellingen te meten en deze uitgebreide gegevens te analyseren. Denk aan het aantal bestelde producten over een bepaalde periode, de gemiddelde hoeveelheid, bestelwaarde en de omzet per productgroep. Ook wordt per transactie data bijgehouden over hoe de gebruiker tot zijn bestelling is gekomen.

De e-commerce functie instellen gaat als volgt:

  • Ga via tabblad Beheerder > onder het kopje Weergave > naar E-commerce-instellingen.
  • Vervolgens kies je voor E-commerce inschakelen
  • Als laatste moet je de e-commerce trackingcode toevoegen aan je bedank- of bevestigingspagina’s. Hiervoor moet je de instructies volgen in de handleiding voor ontwikkelaars door Google.

Als je alles goed hebt ingesteld kun je de resultaten in Google Analytics terugvinden onder het menu Conversies > E-commerce. Tot zover mijn eerste tip. Door naar tip 2!

Tip 2: Context in Google Analytics

Zonder het toevoegen van context aan Analytics data, is het niet goed mogelijk beslissingen te nemen. Die “platte” data geeft namelijk geen goede indruk of iets wel of niet goed gaat. Daarvoor hebben we vergelijkingsmateriaal nodig: data met context! Door te segmenteren in Google Analytics voegen we deze context toe.
Ik leg dit uit aan de hand van drie voorbeelden:

#1 Nieuwe bezoekers vs. terugkerende bezoekers

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 5

Deze segmenten zitten standaard in Google Analytics, wat het starten ermee erg gemakkelijk maakt. Bekijk hoe deze twee groepen bezoekers het doen met betrekking tot conversie, bekijk ook de doelset en e-commerce tabs in verschillende rapporten. Vragen die je jezelf vervolgens kunt stellen zijn: “Welke groep doet het beter?” en “Op welke pagina converteren beide soorten bezoekers?”

#2 Opbrengst

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 6
Het rapport Verkoopprestaties (tabblad Conversies > E-commerce > Verkoopprestaties) zegt alleen iets over de totale opbrengst, maar we weten nog niet wat daaraan heeft bijgedragen. Nog belangrijker: of dit goed is. Laten we context toevoegen door middel van een aantal geavanceerde segmenten:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 7

Door de geavanceerde segmenten “Betaald zoekverkeer”, “Zoekverkeer”, ”Direct verkeer” en “Verwijzingsverkeer” toe te voegen, krijgen we direct inzicht in de belangrijkste bijdragers. “Betaald zoekverkeer” staat in dit voorbeeld op € 0,00. Je zou hier dus de conclusie aan kunnen verbinden dat het geen zin heeft om door te gaan met adverteren. Maar baseer dit soort besluiten nooit op één maand. Voeg ook altijd een vergelijking toe met een vorige periode (bij datum) en dan wordt het pas duidelijk of de zaken echt goed gaan!

#3 Gedrag van bezoekers

We kunnen een hoop leren van het gedrag van bezoekers. Bekijk eens in het rapport Engagement (tabblad Doelgroep > Gedrag > Engagement) hoeveel tijd bezoekers spenderen op je website.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 8

Als blog is het belangrijk dat mensen de artikelen lezen. Laten we ervan uitgaan dat je daarvoor minimaal 2 minuten voor nodig hebt. Om de bezoekers die langer dan twee minuten de website hebben bezocht eruit te filteren, maken we een geavanceerd segment aan. Een geavanceerd segment maak je binnen 3 minutenKlik op +Segment toevoegen bovenaan in een rapport en kies vervolgens voor +nieuw segment. Vervolgens is het zaak het volgende in te vullen:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 9

Kies voor Segment opslaan en je vindt het voortaan segment terug onder Aangepaste segmenten. Vervolgens bekijken we welke pagina’s het meeste worden bekeken. Ga hiervoor naar het rapport Gedetailleerd inhoudsrapport onder Gedrag > Site-inhoud > Gedetailleerd inhoudsrapport.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 10

Door het segment op verschillende rapporten toe te passen komen we erachter welke content de bezoeker goed vindt. In ons geval dus: welke artikelen vallen in de smaak? Waar zijn de bezoekers in geïnteresseerd en waar willen ze graag meer van weten? Door de betrokken bezoekers te segmenteren te analyseren hebben we een kans om daarop in te spelen en meer van dat soort (gewilde) content te creëren.

Segmenteer op wat jij belangrijk vindt!

Door jezelf af te vragen wat jij belangrijk vindt om te weten kom je vanzelf tot segmentatie-ideeën, er zijn talloze mogelijkheden. Experimenteer met je eigen ideeën en maak aangepaste segmenten aan om ze te testen. Succes met segmenteren! Doelen zijn ingesteld en het gebruik van segmenten is toegelicht. Nu gaan we aan de slag met data! Door naar tip 3!

Tip 3: Data en je content marketing strategie optimaliseren met Google Analytics

Als je druk bezig bent met SEO en content marketing, publiceer je als het goed is ook veel interessante content. Dit kunnen artikelen zijn, maar ook onderzoeken, infographics enz. Leer welke content waar wordt gedeeld (en waarvan je dus meer moet publiceren!) Niet alle content zal even goed scoren en het is vaak ook een kwestie van proberen en bijsturen. Een goede indicatie van hoe de content wordt ontvangen, krijg je door te kijken naar hoe vaak de content wordt gedeeld op social media. Dat kun je eenvoudig in Google Analytics achterhalen! Overzicht bestemmingspagina’s (vanuit social media) Ga in het menu naar Acquisitie > Sociaal > Bestemmingspagina’s

De reden dat dit overzicht zo interessant is, is dat je hier ziet wat de belangrijkste bestemmingspagina’s zijn vanuit de social media kanalen. Deze content wordt dus veel gedeeld op en bezocht vanaf social media updates. Allereerst zul je hieruit even de pagina’s moeten filteren die in dit overzicht niet zo interessant zijn, zoals bijvoorbeeld de homepage. Daarna kunnen we uit dit overzicht de volgende informatie halen:

Tijd op pagina

Wanneer een pagina veel bezoek heeft gehad van de social media, maar slechts een zeer korte bezoekduur kent, is dit geen goed teken. Dit kan voorkomen wanneer de titel uitdagender is dan het artikel zelf. Hieruit kunnen we dus lering trekken.

Uitsplitsen per social media kanaal

Elk social media kanaal kent zijn eigen doelgroep en het is dus interessant om te weten welke content waar wordt gedeeld. Hier kunnen we dan later weer op inspelen, door speciaal voor een bepaald social media kanaal content te ontwikkelen. Hiervoor is het handiger dat je het rapport Netwerkverwijzingen (tabblad Acquisitie > Sociaal > Netwerkverwijzingen) erbij neemt:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 11

In bovenstaand overzicht zie je per social media kanaal hoe deze hebben gepresteerd. Om nu uiteindelijk per social media kanaal te bekijken welke content daar het beste heeft gepresteerd, kun je een specifiek social media kanaal aanklikken.

Analyses maken en nieuwe content ontwikkelen!

Wanneer je de bovenstaande stappen uitvoert kan je gaan analyseren welke content op welk kanaal het beste werkt. Je zult namelijk zien dat elk social media kanaal bijvoorbeeld een andere top 5 heeft van meest bezochte bestemmingspagina’s. Tip: ook hier kun je door segmenten toe te voegen meer context aan de data toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld met een geavanceerd segment analyseren wat mannen of vrouwen leuk vinden. Door de verschillende kanalen in combinatie met de content te analyseren kan je bijvoorbeeld regels opstellen waar bepaalde content aan moet voldoen. Dat elk social media kanaal een andere doelgroep heeft en dus andere content waardeert, staat als een paal boven water. Als het goed is kom je daar dankzij deze tips ook snel achter en kan je je content marketing strategie gaan optimaliseren m.b.v. Google Analytics. Op naar tip 4.

Tip 4: Inzien wat wát oplevert met Google Analytics

Als je de bovenstaande 3 tips hebt doorgevoerd kan je exact zien hoeveel iedere bron bijdraagt aan jouw omzet.  Als je dit gaat analyseren is het van belang dat je begrijpt wat de term Assisted Conversions (ondersteunende conversies) betekent. Want zonder deze kennis is de data die je nu ziet, niet wat het lijkt.

Wat levert een verkeersbron op?

Normaal gesproken bekijk je waarschijnlijk de data op de volgende manier:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 12

Je bekijkt op dat moment de zogenaamde directe conversiewaarde of “laatste klik” waarde. Om deze termen beter te begrijpen zullen we kort uitleggen wat hiermee wordt bedoeld.

Conversie attributie in het kort

Stel, iemand volgt het volgende pad om uiteindelijk te bestellen bij jou:

  • Maandagmiddag: via een AdWords-advertentie vindt persoon X jouw website. Hij bekijkt de pagina maar besluit niet op het aanbod in te gaan.
  • Maandagavond: Henk is wat aan het surfen op internet en op een forum komt hij iemand tegen die jouw website aanraadt. Hij klikt op de link en bekijkt nogmaals je website. Hij gaat niet tot een aankoop over, maar besluit zich wel in te schrijven op je nieuwsbrief.
  • Woensdagmiddag: Henk ontvangt de nieuwsbrief en klikt op de link. Hij komt op je website en besluit deze keer wel iets te bestellen.
  • Google Analytics zal nu de complete aankoop toekennen aan het medium e-mail. Stel dat dit de enige conversie van deze week zou zijn. Op dat moment denk jij als ondernemer dat het medium e-mail de moeite waard is en het medium AdWords (cpc) alleen maar geld kost.

Maar is dat wel zo? Zou deze conversie ook plaats hebben gevonden zonder dat we hadden geadverteerd in Google? Misschien niet. Het is dus niet helemaal eerlijk om te zeggen dat AdWords niets heeft opgeleverd. Om tot een eerlijk model te komen zul je dus moeten gaan bepalen hoeveel elk stadium in het aankoopproces “waard” is. Dit proces heet conversie attributie. Het is belangrijk dat je begrijpt dat omzet niet altijd voor de volle 100 procent aan de laatste klik moet worden toegekend.

Wat levert een verkeersbron nu werkelijk op?

Eerder zagen we een afbeelding waar een deel van grijs was gemaakt. Hieronder vind je de oorspronkelijke afbeelding:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 18

Wat je nu in de derde kolom ziet, is de waarde van de ondersteunende conversies. Oftewel, het betreffende kanaal heeft ook bijgedragen aan conversies waarbij een ander kanaal de laatste klik was. Zo zie je in het bovenstaande voorbeeld dat AdWords rechtstreeks voor € 5800,- omzet heeft gezorgd, maar indirect voor maar liefst € 3270,-! Als we niet hadden geadverteerd met AdWords, zouden we het risico lopen om tot wel € 9000,- omzet mis te lopen. Let op! Dit wil niet zeggen dat we dan ook exact € 9000,- mis zouden lopen. Immers, je weet nooit 100 procent zeker of een conversie niet plaats zou hebben gevonden als ze jouw advertentie niet hadden gezien. Misschien dat ze jouw website wel via een ander kanaal hadden gevonden.

Hoe vind ik mijn Assisted Conversions in Google Analytics?

Simpel, ga hiervoor in het menu naar Conversies > Multi-channel trechters > Assisted Conversions. Door gebruik te maken van dit rapport ben je als ondernemer nog beter in staat om te bepalen waar je budgetten het beste renderen en waarin je het beste kunt investeren. Standaard opent het rapport Analyse van ondersteunende interacties. Check ook zeker even het tweede tabblad Eerste interactie analyse:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 13

Hulpprogramma voor modelvergelijking

In Google Analytics kun je nog verder gaan in het analyseren van je conversie attributie door verschillende modellen toe te passen. Deze modellen kun je in Google Analytics terugvinden in het menu Conversies > Toeschrijving > Hulpprogramma voor modelvergelijking. Je kan een aangepast model aanmaken of kiezen uit de volgende standaard modellen: Laatste interactie: 100 procent van de waarde wordt toegekend aan de laatste verkeersbron waarmee een bezoeker op je website is gekomen. Laatste indirecte klik: direct verkeer wordt volledig buiten beschouwing gelaten, 100 procent van de waarde wordt toegekend aan laatste verkeersbron waarmee een bezoeker op je website is gekomen, voorafgaand aan de conversie.

  • Laatste AdWords klik: de laatste AdWords-klik krijgt 100 procent van de waarde toegekend.
  • Eerste interactie: 100 procent van de waarde wordt toegekend aan de eerste verkeersbron waarmee een bezoeker op je website is gekomen.
  • Lineair: de waarde wordt evenredig verdeeld over alle verkeersbronnen die betrokken waren bij de conversie.
  • Tijdsinterval: de verkeersbronnen die in tijd het dichtst bij de conversie liggen, krijgen de meeste waarde toegekend.
  • Op basis van positie: zowel aan de eerste als aan de laatste verkeersbron wordt 40 procent van de waarde toegeschreven, de overige 20 procent wordt evenredig verdeeld over de tussenliggende verkeersbronnen.

Het “perfecte” model bestaat niet. Zorg er dan ook voor dat je goed nadenkt over het model dat je kiest en bewust bezig bent als je de data gaat analyseren. Het kan geen kwaad om jezelf regelmatig af te vragen of je de data wel goed interpreteert. Als tip willen wij je meegeven dat je je beter niet blind kunt staren op één model, maar dat je meerdere modellen moet bekijken en deze ook met elkaar vergelijkt om het beste en meest realistische beeld te krijgen. Succes met het analyseren van de bijdrage van de verkeersbronnen die je inzet! Door naar tip 5!

Tip 5: Mobiel en tablet traffic in Google Analytics

Voordat je verder leest wil ik je vragen naar je Google Analytics account te gaan en het tabblad Mobiel verkeer te kiezen. Doelgroep > Mobiel > Overzicht. De kans is groot dat, net als bij ons, ruim 20 procent van het totale aantal bezoekers bestaat uit het mobiele verkeer en verkeer via tablets.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 14

Tel daarbij op dat sinds april 2015 de gebruiksvriendelijkheid voor mobiel ook officieel door Google meegenomen wordt als rankingfactor: het belang van het hebben van een goede mobiele website wordt dus alleen maar groter! Met deze laatste tip krijg je inzicht in hoe Google Analytics jou kan helpen je website voor mobiel verkeer te verbeteren.

Gebruik segmenten: Alle verkeer, Mobiel en Tabletverkeer

Waar moet je naar kijken? We beginnen door het mobiele verkeer uit de resultaten te filteren, en we bekijken dit in verhouding tot het totale verkeer. Dit doen we door, daar zijn ze weer, gebruik te maken van segmenten.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 15

Gebruik hiervoor de Geavanceerde segmenten: Alle sessies en Mobiel en tabletverkeer. Als je wilt kunt je ook Mobiel verkeer en Tablet verkeer apart bekijken.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 16

Pas de segmenten toe in het Overzichtsrapport (tabblad Doelgroep > Overzicht) en bekijk de onderliggende verhoudingen. Bekijk ook de statistieken die onder de grafiek worden weergegeven (bovenstaande afbeelding). Onder andere het aantal pagina’s per bezoek, het bouncepercentage en de gemiddelde bezoekduur zijn erg interessant om met elkaar te vergelijken. Door deze segmenten ook op andere rapporten toe te passen, krijg jij inzicht in het gedrag van mobiele websitebezoekers. Wij adviseren je dan ook dit zeker toe te passen als je gaat analyseren en optimaliseren voor mobiel.

Met welke mobiele apparaten wordt de website bezocht? Het is goed om te weten met welke mobiele apparaten de website wordt bezocht. Anders weet je niet waarvoor je de website moet gaan optimaliseren! Bekijk daarom in het rapport Apparaten (tablad Doelgroep > Mobiel > Apparaten) met welke soorten smartphones en tablets de website wordt bezocht (dit doen we zonder het toepassen van geavanceerde segmenten).

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 17

Aan de hand van dit rapport is het mogelijk de juiste apparaten te identificeren.

Wat is de best bekeken content?

De volgende stap is het bekijken van de meest populaire pagina’s onder mobiele bezoekers, waar zij vandaan komen (bronnen) en op welke pagina’s zij landen (bestemmingspagina’s).

  1. Dit doen we in het rapport Alle pagina’s (tabblad Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s).
  2. Bekijk de segmenten Alle verkeer, Mobiel verkeer en Tabletverkeer los van elkaar.
  3. Voeg ook de Secundaire dimensie Bron toe om erachter te komen waar de bezoekers vandaan komen.
  4. Herhaal deze stappen ook in het rapport Bestemmingspagina’s (tabblad Gedrag > Site-inhoud > Bestemmingspagina’s).
  5. Gebruik de populairste pagina’s als leidraad in het ontwerp en de ontwikkeling van je website voor mobiel.

Neem in ieder geval de top 5 meest bezochte pagina’s en bestemmingspagina’s mee. Als het goed is beslaat dit ongeveer 50 tot 75 procent van je mobiele verkeer. Je weet nu hoeveel bezoekers de website via een mobile device bezoeken, welke pagina’s zij het meeste bekijken en waar zij vandaan komen. Deze inzichten vormen een goede basis voor het nemen van de juiste beslissingen om je website te optimaliseren voor mobiel.

Nauwkeurige data in Google Analytics door uitsluiten spam/ Ghost referrals

How to: Ghost Referrals in Google Analytics uitsluiten

Met Google Analytics kan je exact zien wat de herkomst is van de bezoekers van je website, hoe lang ze op een pagina blijven, waar men op klikt en welke bezoekers het meeste rendement opleveren. Veel mensen maken dan ook gebruik van Google Analytics om inzicht te krijgen in de bezoekersstroom op de website. Kortom, erg handig om statistieken over je website te verzamelen, echter is het wel belangrijk dat wát je meet wel juist is. Je kunt tenslotte de dingen nog zo goed doen, uiteindelijk gaat het erom dat je de goede dingen doet. Maak je gebruik van Google Analytics om zaken te meten? Begin dan met het uitsluiten van verwijzend verkeer naar je website. Deze zogenaamde Ghost referrals zijn een doorn in het oog voor je Google Analytics rapportages. Onderaan deze blog staat stapsgewijs wat je dient te doen om verwijzend verkeer/ Ghost referrals uit te sluiten zodat deze niet meer worden meegenomen in je Google Analytics data.

Verwijzend verkeer naar je website

Wanneer je regelmatig gebruik maakt van Google Analytics heb je vast wel eens gekeken naar je referrals, het verwijzende verkeer afkomstig van andere websites. Je ziet dan een overzicht van alle bronnen die bezoekers hebben doorgestuurd naar je website. Veelal zit referrals bij de top 3 of 4 van kanalen die verkeer naar je website stuurt. Beter zorg je er dus voor dat verwijzend verkeer correct is en dat het daadwerkelijke bezoekers zijn van vlees en bloed. Ghost referrals spam is vervelend omdat ze de data, zoals bounce-rate, bezoekduur etc. negatief beïnvloeden, dit heeft weer impact op je organische zoekresultaten.

Ghost referral spam uitsluiten

Wat is Ghost referral spam dan? Ghost referral spam zijn de vreemde domeinnamen die je in het overzicht van de verwijzende websites ziet staan. Deze domeinnamen hebben je website in werkelijkheid nooit bezocht, maar staan toch in het overzicht. Veel voorkomende ghost referrals zijn darodar.com, econom.co, ilovevitaly.co en priceg.com. Ondanks het feit dat ze je website nooit echt hebben bezocht, registreert Google Analytics dit wel als verwijzend verkeer. Deze ghost referrals vervuilen, zoals eerder aangegeven, dan ook je data. Zo gaat bijvoorbeeld het bouncepercentage omhoog en krijg je een verkeerd beeld van welke pagina’s het meest bezocht worden en op welke pagina’s bezoekers voornamelijk binnenkomen. Kortom, erg vervelend want dit is niet waarom je Google Analytics gebruikt. Omdat ghost referrals in werkelijkheid je website nooit hebben bezocht, kun je deze vorm ook niet blokkeren met veel gebruikte Javascript- of .htaccess-methoden. (Ongeacht wat anderen zeggen, .htaccess-methoden werkt alleen als er een daadwerkelijke bezoeker is) De enige manier om ze tegen te gaan is door er een filter voor aan te maken. Het nadeel hiervan is wel dat er veel verschillende ghost referrals zijn en dat ze komen en gaan. Dit betekent dat je veel verschillende filters moet bouwen om ze allemaal tegen te gaan.

Ghost referrals verwijderen, door filters aan te maken

Voor deze soort spam kun je specifieke filters aanmaken om elke spam-bron afzonderlijk te verwijderen, maar een methode die minder moeite kost is het maken van een filter dat gebaseerd is op valide hostnamen. Deze spam referrers nemen namelijk een willekeurige tracking-ID, zonder te weten bij welke site die hoort. Vervolgens versturen ze een ‘verwijzing’ door een hostnaam te gebruiken die niet van jou is. Je kunt een insluitfilter aanmaken dat alleen registraties weergeeft die van je valide webhosts komt en je hoeft je geen zorgen meer te maken over darodar.com / econom.co / ilovevitaly.co / en wat er nog meer komt. Ga bij het implementeren van deze oplossing voorzichtig te werk, anders sluit je valide verkeer uit! Je moet alle valide hostnamen identificeren die de tracking ID van je website gebruiken. Dit kunnen dus ook andere websites zijn die een onderdeel zijn van je trackingsysteem, waaronder je eigen domein, je webwinkel shopping cart, en alle gereserveerde domeinen (voor het geval je besluit om die te gaan gebruiken).

Stapsgewijs Ghost referrals uitsluiten in Google Analytics

  1. Nadat je bent ingelogd in Google Analytics, klik je rechtsboven op het tabblad beheerder;
  2. Onder account (links) kies je alle filters;
  3. Klik op de rode button “+ filter toevoegen”;
  4. Nu zie je: “Filter toevoegen aan weergave” kies deze;
  5. Kies als filternaam, de naam van de Ghost referral, als voorbeeld: “floating-share-buttons.com”
  6. Klik op aangepast, kies vervolgens: campagnebron of verwijzende URL (beide werkt)
  7. Klik onderaan op opslaan, de Ghost referral/ verwijzend verkeer is nu uitgesloten van toekomstige data en rapportages.

ghost referrals uitsluiten in Google Analytics - sPitch

Er zijn duizenden Ghost referrals en het uitsluiten/ filteren is een tijdrovende en handmatige klus. Gelukkig heb ik daar iets voor gevonden en is er deels een oplossing voor. Via deze Spamfilter kan je gebruik maken van de Spam filter installer. Dat is echt een zegen. Dagelijks kan je geautomatiseerd tot 2000 verwijzingen opnemen in Google Analytics en uitsluiten als Ghost referrals. Met deze tool kan je automatisch een koppeling aanmaken en verwijzingen toevoegen/ uitsluiten aan je Google Analytics profiel. Het is simpel en eenvoudig. Klik op initialize, selecteer het Google Analytics account (je dient wel te beschikken over beheerdersrechten) en sluit uit. Het werkt niet met terugwerkende kracht, maar vanaf het moment dat je de Ghost referrals uitsluit (hetzij handmatig of via de spam filter installer) heb je de beschikking over nauwkeurige data in je Google Analytics rapportages.

Spam filter installer - sPitch

UPDATE 16-3-2016:
Sinds vandaag filtert Google automatisch de meest voorkomende verwijzende spam uit je Google Analytics data. De automatische filter van Google werkt momenteel nog niet optimaal, maar een groot deel wordt dus al gefilterd. Daarnaast zal er altijd ‘nieuwe’ spam bijkomen. Deze en de overige spam kan je nog altijd handmatig filteren door middel van de bovenstaande stappen.