Dit is wat je moet weten over Google Data Studio (GDS).

Waardevolle data relevant gebruiken met Google Data Studio door onderstaand stappenplan.

Komt dit je bekend voor? Veel tijd kwijt zijn om data te verzamelen en samen te voegen om een rapport op te stellen? Als je dit eenmaal hebt gedaan heb je vaak een zeer lang rapport voor je met een wirwar aan pagina’s en data. Het opstellen van een dergelijk rapport kost veel tijd. Heb je deze tijd wel? Wij niet! Je wil het liefste in één oogopslag een overzicht hebben van de huidige stand van zaken, de mogelijkheid dit gemakkelijk real time bij te houden én te ontsluiten. Dan heb ik goed nieuws voor je.

1. Het goede nieuws.

Op 2 februari verraste Google ons allen door aan te kondigen dat de beperking van het creëren van slechts 5 rapportages met Data Studio is opgeheven. Eerder behoorde de mogelijkheid tot het ongelimiteerd creëren van Data Studio rapportages enkel toe aan het repertoire van Data Studio 360. Hoewel Google Data Studio 360 nog steeds een meer uitgebreide set functies heeft welke gepast is voor grotere organisaties, kunnen kleinere organisaties sinds 2 februari ook ongelimiteerd verbluffend mooie dynamische rapportages en dashboards maken met real time data. Graag benoem ik dan ook de 3 punten waarom ik Data Studio aanraad aan organisaties en zeker aan elke digitale marketeer of analist;

  • Het koppelen van verschillende gegevensbronnen is zeer eenvoudig. Denk daarbij o.a. aan Google Analytics, AdWords, BigQuery, YouTube.
  • De mogelijkheid om deze data voor je te laten spreken met interactieve, dynamische en vooral overzichtelijke rapporten en dashboards. De makers van rapporten en dashboards kunnen filters toevoegen welke lezers kunnen gebruiken om enkel de relevante data te zien die voor hen belangrijk is.
  • Het delen van de rapporten en dashboards is gemakkelijk en vergelijkbaar met het delen via Google Drive.

Nu ik mijn enthousiasme heb laten blijken ga ik snel over op één van de belangrijkste onderdelen: Een stap voor stap uitleg over hoe Google Data Studio het beste te gebruiken. Waarbij we kort de meest belangrijkste functionaliteiten bespreken.

Google Data Studio Homepage

Het dashboard is redelijk recht toe recht aan. Hier kan je alle rapportages zien die met jou gedeeld zijn, welke in de prullenbak zijn geplaatst en navigeren naar een overzicht van de relevante databronnen.

2. De verschillende databronnen.

De eerste stap is om een databron te selecteren vanuit waar je de nodige informatie wil ontsluiten c.q. gebruiken voor je dashboard. Mocht je nog geen databron hebben dan kan je deze gemakkelijk toevoegen door te navigeren naar de Databronnen pagina in het linker menu: overzicht. Eenmaal daar te klikken op de “+” rechtsonder. Hier krijg je een keuze uit verschillende bronnen: Google Analytics, BigQuery, Sheets, etc.. Kies er een uit en link deze aan Google Data Studio.

Google Data Studio Data Selectie

Je komt dan uit op een scherm zoals hierboven afgebeeld.

  1. Creëer een berekend veld: Hier kan je nieuwe metrics creëren gebaseerd op een formule welke geselecteerd zal worden op de door jouw gelinkte data zodat de uitkomst hiervan passend is voor jouw rapport. Bekijk hier een overzicht lijst met de formules.
  2. Veld type: Kies het gewenste format voor je metrics. Zoals je op de afbeelding kan zien zijn er meerdere keuzes mogelijk. O.a: Numeriek, Tekst, Datum, Geografisch, etc..
  3. Veld aggregatie: Kies de gewenste aggregatie voor de relevante data. Als je bijvoorbeeld het conversie gemiddelde wilt tonen dan kies je uiteraard voor gemiddelde conversie waarde. Waar je een bezoekersaantal wil tonen kies je voor totaal bezoekersaantal.
  4. Creëer rapport/Toevoegen aan rapport: Deze spreekt voor zich, toch? 😉

3. Het rapport.

Als je eenmaal een of meerdere databronnen hebt toegevoegd zal je waarschijnlijk vaker direct vanuit het rapporten overzicht scherm (homepage) beginnen voor het creëren van een rapport. Kies voor een blanco veld, als je niet een van de bestaande templates gebruikt. Na het kiezen voor het laatste kom je uit op het hieronder weergegeven scherm.

Google Data Studio Canvas
  1. De Toolbar met zeer uitgebreide keuze mogelijkheden. Kies hier welke tool je wil gebruiken om je tabel te creëren.
  2. Het canvas overzicht waar je de tabellen op tekent.
  3. Configureer hier de data, instellingen en kies uit verschillende kleuren en stijlen.
  4. De knop om te wisselen tussen “bewerken en “bekijken” modus.
  5. Klik hier om het rapport/dashboard te delen.
  6. Middels deze optie kan je tekstblokken in het rapport plaatsen.
  7. Middels deze optie kan je afbeeldingen in het rapport plaatsen.
  8. Middels deze opties kan je vormen in het rapport plaatsen.
  9. Voeg een filter of een datum bereik toe (De filters kunnen zowel als in “bewerken” als in “bekijken” modus worden gebruikt).
  10. Navigeer tussen de verschillende rapportages/dashboards, voeg deze toe of verwijder deze.
  11. Navigeer terug naar de homepage.

Graag wil ik punt 9 toelichten. Met de verschillende interessante filter opties kan je bijvoorbeeld het datum bereik aanpassen zodat de gewenste data met betrekking tot de gekozen periode kan worden bekeken. Een coole feature is dat de data real time zichtbaar is.

Vooral interessant is dat wanneer een rapport gemaakt is, de nodige toegangs rechten aan anderen verleend zijn, jezelf en de anderen het rapport real time kan bewerken. Tegelijkertijd dus! Met collega’s kan je zo elk een deel van het rapport bewerken terwijl jezelf de aanpassingen van de ander real time meekrijgt. Real time samenwerken in relevante data en statistieken dus. Daar worden we bij sPitch super enthousiast van.

Uiteraard kan je de rapporten vormgeven hoe jij dat wil. Denk hier aan verschillende kleuren, fonts, vormen, afbeeldingen en verschillende grafiek- en tabel soorten. Zo kan je het rapport geheel passend maken voor jezelf, je organisatie of zelfs in de stijl van een andere organisatie. 

4. Sharing is caring.

Het delen van de Google Data Studio rapportages gebeurt net zoals men bestanden deelt met Google Drive. Diegene met wie je het deelt heeft toegang tot de data in de rapportages ongeacht of diegene toegang heeft tot de verschillende databronnen zoals Google Analytics, Google Sheets, MySQL, etc… Dit is de reden dat Google je de opties geeft om te kiezen wie het rapport kan bewerken of enkel kan bekijken. Ook kan je ervoor zorgen dat het bestand niet kan worden gedownload, geprint of gekopieerd kan worden.

Google Data Studio Delen

5. Kies ook voor inzicht.

Dat was veel informatie over Google Data Studio. Er zijn veel belangrijke, maar niet alle functies van Google Data Studio benoemd. Bij sPitch zijn we uiterst ervaren met veel Google producten. Ook met Google Data Studio. Zoals eerder benoemd, zijn we zeer blij met het opheffen van het 5 rapporten limiet. Wil jij ook in een opslag helder inzicht in jouw markt? Neem dan nu contact op met sPitch.  Wij voorzien jou van relevante data in overzichtelijke rapportages zodat jij je kan focussen op waar jij goed in bent. Bij sPitch helpen we je de juiste beslissingen te nemen.

Maar er is natuurlijk veel meer dan alleen de informatie in Google Data Studio. Bij sPitch koppelen we alle data en ontsluiten we dit tot begrijpbare en waardevolle inzichten. Lees of vraag meer informatie aan via onderstaande button.