Het werven van nieuwe klanten? Dat kan efficiënter in slechts 4 stappen!

Waar sta je nu?

Sta eens stil bij hoe het acquisitie proces in jullie organisatie eruit ziet. Is er wel een proces, een doordachte strategie? Kijk eens wat je tot nu toe hebt bereikt en hoever je bent met jullie organisatie? In dit artikel behandelen we vier fases waarin jullie organisatie zich kan bevinden, waarbij de volgorde per organisatie natuurlijk kan verschillen.

Klanten krijgen is niet zo ingewikkeld als dat het lijkt, het wordt zelfs gemakkelijker. Een slim acquisitie proces bestaat uit een goede vindbaarheid, aantrekkelijke content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep, pro-actief telefonisch benaderen en opvolgen, e-mail goed gebruiken, het inzetten van social media en de juiste inzet van andere online marketing tools. Zowel marketing als verkoop heeft de verantwoordelijkheid voor het werven van nieuwe klanten. Natuurlijk zijn er bedrijven die juist bij de oude principes en gedachte blijven of bedrijven die volledig focussen op digitale werving en social media campagnes. Het beste ligt echter in het midden. En-En is een goed uitgangspunt waarin je alle kanalen benut die relevant zijn voor je doelgroep. Wat, en in welke hoedanigheid, hangt af van de situatie van jullie onderneming en de fase waarin jullie klanten zich bevinden. Het is belangrijk dat je als organisatie inspeelt op de oriëntatie en behoefte van je klanten. Persoonlijk contact neem je op het juiste moment op en deze persoon ontvankelijk is voor contact.

Waar sta je nu - sPitch

1. Cold calling zien als investering voor de lange termijn.

Cold calling (bedrijven telefonisch benaderen, meestal met het doel een afspraak te initiëren) is vooral efficiënt als bedrijven al verder in het oriëntatieproces zijn. De truc om cold calling dus nog efficiënter te maken voor jullie onderneming is het verzamelen van e-mailadressen van potentiële klanten. Deze potentiële klanten stuur je één keer binnen een bepaalde periode een e-mail met een interessant artikel. Bijvoorbeeld een artikel/document met kennisintensieve informatie. Let op dat je in deze e-mail nog geen aanbiedingen plaatst omdat je ze langzaam meeneemt verder door de oriëntatiefase. Nu kan je zien wie deze e-mails leest en wie niet. De potentiële klant die de e-mail leest kan je nu gerichter gaan volgen en bellen op het moment dat deze daar klaar voor is en de slagingskans hoger is.

Meer opens - meer clicks

2. Hogere openratio’s, meer opens en meer clicks.

Succesvol testen en optimaliseren in en met e-mail marketing dient op regelmatige basis te gebeuren. Dit kan je uitvoeren door periodiek een e-mail te versturen met een interessant kennis-artikel. Onderzoek wijst uit dat mensen relevante mails graag lezen en zetten hierdoor dus stappen verder in het proces. Na een aantal e-mails wordt veelal de potentiële klant opgebeld. Indien je dit doet kan je vragen naar hun mening over het artikel en eventuele behoeften. Verbeter de e-mails op basis van deze input. Verbeter op basis van inzichten en zorg voor hogere openratio’s, meer opens en meer clicks. Wil de prospect een afspraak maken? Speel dan in op deze behoefte en probeer een afspraak in te plannen.

3. Nagenoeg geen acquisitie?

Doet jullie organisatie nog niet of nauwelijks aan telefonische acquisitie dan is het van belang om te kijken hoeveel tijd er besteed moet worden om dit te gaan oprichten. Zo zal random bellen minder opleveren. Dat wijst voor zich maar gebeurt in de praktijk toch nog regelmatig. Indien je belt vraag dan altijd om een e-mail adres. Als je als organisatie zijnde meer gaat denken op de lange termijn is het gunstig om een e-mailbestand op te bouwen en te gaan bloggen, interessante kennis artikelen te schrijven en deze periodiek via e-mail te delen. Vervolgens gebruik je de data die verkregen wordt uit deze acties bij het telefonisch acquireren. De slagingskans van je telefonische acquisitie activiteiten zal dan vele malen hoger zijn.

Leadgeneratie en leadnurturing - sPitch

4. Efficiënter klanten werven door de juiste inzet van marketing automation

Het analyseren en meten van bezoekers/ traffic op je website kan met Google Analytics (Lees ook zeker dit artikel over Google Analytics). Google Analytics geeft ook waardevolle inzichten bij de inzet van e-mailmarketing. Het is interessant om te weten hoe vaak je website bezocht wordt, hoe lang pagina’s worden bekeken en of e-mails worden geopend. Om efficiënter klanten te werven wil je gebruik maken van waardevolle inzichten verkregen vanuit data. Zeker als je kwalitatief goede en kennisintensieve content hebt op je website en deelt via e-mailmarketing. Dan wil je meer diepgaande kennis en informatie dan het aantal bezoekers, hoe lang pagina’s worden gelezen en hoe de open rates zijn. Efficiënter klanten werven gaat beter als je meer informatie verkrijgt van je prospect c.q. potentiële klant. Vanaf dat moment is het tijd om een marketing automation tool te implementeren en gebruik te maken van waardevollere inzichten verkregen vanuit data. We adviseren eerst in de basis alle bovenstaande punten goed te hebben ingericht. Als dat goed is, is marketing automation een goede volgende stap.

Leadgeneratie & Leadnurturing naar een hoger niveau tillen? En-En is hét uitgangspunt!

Overweeg je om je leadgeneratie en leadnurtering naar een hoger niveau te tillen en geloof je in En-En als uitgangspunt? Plan dan vrijblijvend een één op één strategiegesprek in met Matthieu Reijers van sPitch.