6 Veel gemaakte fouten die je moet vermijden bij marketing automation

6 Veelgemaakte fouten die je moet vermijden bij de inzet van marketing automation en waardevol advies.

Afgelopen tijd is marketing automation een veel besproken onderwerp. Veel organisaties hebben een eerste stap gezet en hebben ervaring opgedaan met marketing automation tools. In dit artikel neem ik je mee door 6 veel gemaakte fouten bij de inzet en gebruik van een marketing automation tool. Het is waardevol om te leren van andermans fouten en hierdoor deze veelgemaakte fouten zelf niet te begaan. Met dit artikel helpen we je daarbij.

1. Teveel willen in één keer – geen structuur (zie ook punt 4).

Probeer niet alles in één keer te willen doen, want hierdoor kan je stappen en/ of belangrijke “basic” punten vergeten. Als je alles stapsgewijs doet zal je merken dat je sneller resultaten zal behalen. Denk vooraf na welke content je gaat gebruiken bij je nurture flows. Wist je dat veel bedrijven niet eens een basis-welkomstmail inrichten? In de basis-welkomstmail kan je beknopt toelichten wat de ontvanger de komende tijd kan verwachten. Dit wordt veelal vergeten omdat er direct de inhoud wordt ingegaan. Of start met automatiseren van de nieuwsbrief aanmeldingen. Een serie e-mails -voor het gemak behandelen we even e-mail als primair kanaal – dient aan bepaalde criteria te voldoen. Aan de hand van het CAPA-gespreksmodel kan je bijvoorbeeld prima een nurture flow inrichten. CAPA staat voor contact, agenda, presentatie en afsluiting. Zie het als een echt gesprek waarin je de dialoog aangaat met elkaar, met e-mail en nurture flows is dat niet anders. Begin altijd vanuit de basis die je geleidelijk kan gaan uitbreiden. Begin bijvoorbeeld met 1 tot 2 nurture flows afhankelijk van je Buyer Persona’s en volg de voortgang op de voet en stuur op tijd bij. Met de kennis kan je vervolgens de nurture flows eenvoudig verbeteren.

2. Marketing automation betekent niet dat het automatisch gaat.

Het is een mooie gedachte… Een marketing automation tool aanschaffen en dan achteroverleunen. Nou, dan moet ik je teleurstellen. Het uitdenken en uitwerken van de eerste nuture flows kosten veel tijd. Onderschat dit niet. Dit is de basis voor het succesvol inzetten van een marketing automation tool. Daarbij verschaft niets zo veel werk als het herstellen van een verkeerd ingerichte marketing automation tool. Een veel gemaakte fout is dat organisaties ervan uitgaan dat marketing automation één keer goed investeren en inrichten is. Echter blijkt dat dit niet zo werkt en je het constant moet bewerken, bijsturen en verbeteren daar waar het nodig is. Stem je nurture flows af op basis van de waardevolle inzichten die je opdoet bij het definiëren van je Buyer Persona’s en verbeter dit structureel.

beter-zaken-doen-op-internet-begint-bij-spitch-hoe-resultaat-gericht-is-jouw-online-marketing-spitch-het-beste-online-marketing-bureau-van-arnhem

3.Het ontbreken van de juiste criteria en geen duidelijke strategie hebben.

Verreweg de meest gemaakte fout is het ontbreken van de juiste criteria en geen duidelijke strategie hebben. Starten zonder strategie en zonder vooraf scherp de criteria in kaart te hebben gebracht zorgt gegarandeerd voor problemen. Zorg ervoor dat de marketing automation tool die je besluit te gaan gebruiken in lijn is met je doelgroep, strategie, doelstellingen en ambities. Definieer je Buyer Personas’s, bedenk de juiste strategie, breng vervolgens de criteria scherp in kaart en besluit dan om eventueel een marketing automation tool aan te schaffen. Koop dus niet eerst de tool omdat je dit ergens hebt gezien of erover hebt gehoord. Zo bespaar je tijd, kosten en frustratie. Eerst een goede strategie, een goed plan en dan pas de tool. Doelgroep en strategie nog onvoldoende in kaart? Wacht dan! Wellicht zijn er tools die beter bij je huidige strategie  en behoeften passen en misschien is marketing automation nog een brug te ver. Ons advies is: begin eerst met een solide basis. Zoals het optimaliseren o.a. van de website, SEO en landingspagina’s, retargeting, het inrichten van rendabele SEA campagnes en deel je waardevolle content via social media.

4. Geen duidelijke data-structuur hanteren of validatie mogelijkheden kunnen benutten.

Het bezitten van data is zeer belangrijk. Het gebruiken van goede data is waardevol en cruciaal voor het succes van marketing automation. Om de data op een juiste manier te kunnen gebruiken is het zeer belangrijk dat er in de marketing automation tool mogelijkheden zijn voor validatie. Aan de hand van tags kan je data goed gebruiken bij bijvoorbeeld leadscoring. Het bezitten van data is zeer belangrijk en de validatie mogelijkheid wellicht nog belangrijker dan je kan voorstellen. Je hebt immers niets aan data als je het niet kan gebruiken en/of ontsluiten. Daarbij verzamelen veel bedrijven de data wel maar gebeurt dit niet gestructureerd. Dan ontkom je zeker niet aan handmatige en tijdrovende klussen. Been there done that. We hebben nachtenlang door moeten werken om dit soort klussen uit te (moeten) voeren. Daar wordt niemand blij van.

5. Marketing automation zorgt niet voor leads. Stel de juiste KPI’s.

Het bepalen van een goede KPI begint met de juiste vraag en het is soms zo eenvoudig: “Wat is mijn doelstelling?”. Zo eenvoudig kan het zijn. Wil je meer bezoekers, meer leads en meer verkopen op je website/webshop? Waarschijnlijk is het antwoord op alle vragen: ja. Dat is het startpunt. Marketing automation zorgt niet voor meer bezoekers en meer leads. Marketing automation werkt ondersteunend bij het behalen van meer conversie. Als de basis goed is ingericht en je leads genereert komen er leads in je nurture flow. We noemen dat het entry point. Je hebt kortweg een startpunt (entry point) en een eindpunt (end points/ results). Als je het stap voor stap in kaart brengt kan je duidelijke KPI’s opstellen. Wat voor veel bedrijven lastig is om de KPI’s later ook daadwerkelijk te checken hier weer op te acteren. Het Plan-do-act-check principe ligt hier aan ten grondslag en is essentieel voor het succes van marketing automation.

6. Alleen e-mail gebruiken voor je nurture flows.

Feitelijk is marketing automation 80% het geautomatiseerd versturen van e-mails. Ondanks dat dit goed werkt en we het in dit artikel hanteren als het primaire kanaal is het echter maar één van de vele kanalen die je kan gebruiken bij de nurture flows. Gebruik meer dan alleen e-mail. Voorbeelden hiervan zijn: push berichten, location based targeting, SMS of een DM via social media kanalen. Bekijk goed wat relevant is voor je doelgroep en speel daar goed op in.

Advies van sPitch – Owned- Paid- en Earned media

Is er in de basis nog veel winst te behalen en is de uitdaging vooral het krijgen van relevante traffic en het genereren van de juiste kwaliteit leads? Wacht dan met het aanschaffen van een marketing automation tool en focus daar dan eerst op. Relevante traffic en de juiste kwaliteit leads kan je genereren via owned- paid en earned media.

  1. Richt je SEO goed in en creëer daarmee waardevolle owned media traffic.
  2. Maak goede converterende landingspagina’s voor belangrijke zoekwoorden.
  3. Zorg voor een korte laadtijd en dus een snelle website.
  4. Zorg voor relevante traffic door een juiste inzet van paid media.
  5. Verleid je bezoekers terug te keren naar je website indien deze nog niet geconverteerd zijn door de inzet van retargeting.
  6. Als je waardevolle content hebt die mensen de moeite waard vinden om te delen realiseer je daarmee earned media. Earned media zijn de media waarop je verhaal verteld wordt zonder dat je ervoor betaalt. Mensen doen het uit zichzelf omdat ze je organisatie of je content de moeite van het delen waard vinden.
  7. Verzamel alle data die je realiseert en gebruik deze op de juiste manier.
  8. Werk samen met sPitch aan bovenstaande punten.

Het werven van nieuwe klanten? Dat kan efficiënter in slechts 4 stappen!

Waar sta je nu?

Sta eens stil bij hoe het acquisitie proces in jullie organisatie eruit ziet. Is er wel een proces, een doordachte strategie? Kijk eens wat je tot nu toe hebt bereikt en hoever je bent met jullie organisatie? In dit artikel behandelen we vier fases waarin jullie organisatie zich kan bevinden, waarbij de volgorde per organisatie natuurlijk kan verschillen.

Klanten krijgen is niet zo ingewikkeld als dat het lijkt, het wordt zelfs gemakkelijker. Een slim acquisitie proces bestaat uit een goede vindbaarheid, aantrekkelijke content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep, pro-actief telefonisch benaderen en opvolgen, e-mail goed gebruiken, het inzetten van social media en de juiste inzet van andere online marketing tools. Zowel marketing als verkoop heeft de verantwoordelijkheid voor het werven van nieuwe klanten. Natuurlijk zijn er bedrijven die juist bij de oude principes en gedachte blijven of bedrijven die volledig focussen op digitale werving en social media campagnes. Het beste ligt echter in het midden. En-En is een goed uitgangspunt waarin je alle kanalen benut die relevant zijn voor je doelgroep. Wat, en in welke hoedanigheid, hangt af van de situatie van jullie onderneming en de fase waarin jullie klanten zich bevinden. Het is belangrijk dat je als organisatie inspeelt op de oriëntatie en behoefte van je klanten. Persoonlijk contact neem je op het juiste moment op en deze persoon ontvankelijk is voor contact.

Waar sta je nu - sPitch

1. Cold calling zien als investering voor de lange termijn.

Cold calling (bedrijven telefonisch benaderen, meestal met het doel een afspraak te initiëren) is vooral efficiënt als bedrijven al verder in het oriëntatieproces zijn. De truc om cold calling dus nog efficiënter te maken voor jullie onderneming is het verzamelen van e-mailadressen van potentiële klanten. Deze potentiële klanten stuur je één keer binnen een bepaalde periode een e-mail met een interessant artikel. Bijvoorbeeld een artikel/document met kennisintensieve informatie. Let op dat je in deze e-mail nog geen aanbiedingen plaatst omdat je ze langzaam meeneemt verder door de oriëntatiefase. Nu kan je zien wie deze e-mails leest en wie niet. De potentiële klant die de e-mail leest kan je nu gerichter gaan volgen en bellen op het moment dat deze daar klaar voor is en de slagingskans hoger is.

Meer opens - meer clicks

2. Hogere openratio’s, meer opens en meer clicks.

Succesvol testen en optimaliseren in en met e-mail marketing dient op regelmatige basis te gebeuren. Dit kan je uitvoeren door periodiek een e-mail te versturen met een interessant kennis-artikel. Onderzoek wijst uit dat mensen relevante mails graag lezen en zetten hierdoor dus stappen verder in het proces. Na een aantal e-mails wordt veelal de potentiële klant opgebeld. Indien je dit doet kan je vragen naar hun mening over het artikel en eventuele behoeften. Verbeter de e-mails op basis van deze input. Verbeter op basis van inzichten en zorg voor hogere openratio’s, meer opens en meer clicks. Wil de prospect een afspraak maken? Speel dan in op deze behoefte en probeer een afspraak in te plannen.

3. Nagenoeg geen acquisitie?

Doet jullie organisatie nog niet of nauwelijks aan telefonische acquisitie dan is het van belang om te kijken hoeveel tijd er besteed moet worden om dit te gaan oprichten. Zo zal random bellen minder opleveren. Dat wijst voor zich maar gebeurt in de praktijk toch nog regelmatig. Indien je belt vraag dan altijd om een e-mail adres. Als je als organisatie zijnde meer gaat denken op de lange termijn is het gunstig om een e-mailbestand op te bouwen en te gaan bloggen, interessante kennis artikelen te schrijven en deze periodiek via e-mail te delen. Vervolgens gebruik je de data die verkregen wordt uit deze acties bij het telefonisch acquireren. De slagingskans van je telefonische acquisitie activiteiten zal dan vele malen hoger zijn.

Leadgeneratie en leadnurturing - sPitch

4. Efficiënter klanten werven door de juiste inzet van marketing automation

Het analyseren en meten van bezoekers/ traffic op je website kan met Google Analytics (Lees ook zeker dit artikel over Google Analytics). Google Analytics geeft ook waardevolle inzichten bij de inzet van e-mailmarketing. Het is interessant om te weten hoe vaak je website bezocht wordt, hoe lang pagina’s worden bekeken en of e-mails worden geopend. Om efficiënter klanten te werven wil je gebruik maken van waardevolle inzichten verkregen vanuit data. Zeker als je kwalitatief goede en kennisintensieve content hebt op je website en deelt via e-mailmarketing. Dan wil je meer diepgaande kennis en informatie dan het aantal bezoekers, hoe lang pagina’s worden gelezen en hoe de open rates zijn. Efficiënter klanten werven gaat beter als je meer informatie verkrijgt van je prospect c.q. potentiële klant. Vanaf dat moment is het tijd om een marketing automation tool te implementeren en gebruik te maken van waardevollere inzichten verkregen vanuit data. We adviseren eerst in de basis alle bovenstaande punten goed te hebben ingericht. Als dat goed is, is marketing automation een goede volgende stap.

Leadgeneratie & Leadnurturing naar een hoger niveau tillen? En-En is hét uitgangspunt!

Overweeg je om je leadgeneratie en leadnurtering naar een hoger niveau te tillen en geloof je in En-En als uitgangspunt? Plan dan vrijblijvend een één op één strategiegesprek in met Matthieu Reijers van sPitch.

Adviesgesprek sPitch online marketing

Succesvolle Marketing Automation: 5 tips voor succes

Succesvolle Marketing Automation: Welke randvoorwaarden in de eerste plaats?

Potentiële klanten en kopers worden (online) steeds veeleisender. Accepteer als (B2B) marketeer dit. Voor zowel de nieuwe als de oudere generatie B2B-marketeers is dat even wennen. Als marketeer dien je veel resultaatgerichter te werk te gaan, waar veel uitdagingen bij komen kijken.

  • Hoe kan je bijvoorbeeld met een overtuigende businesscase aantonen wat de ROI is?
  • Hoe bewijs je überhaupt dat marketing van toegevoegde waarde is aan je bedrijfsactiviteiten?

In deze blog gaan we op bovenstaande vraagstellingen in. Hierin beschrijven we dat Marketing Automation een oplossing biedt. Tevens geven we aan waarmee je rekening dient te houden voordat je start met Marketing Automation. Wat absoluut belangrijk is, is de communicatie tussen de afdeling marketing en sales.

Tip 1: Spreek dezelfde taal.

In de praktijk blijkt veelal dat de afdelingen marketing en sales een compleet andere taal spreken. Soms gaat het zelfs zover dat deze twee afdelingen totaal autonoom van elkaar opereren. Er is zelfs sprake van minachting voor deze verschillende afdelingen. Deze minachting voor marketing vanuit sales – en vice versa – is zo wijdverbreid dat een recent onderzoek onder sales en marketing professionals door het Corporate Executive Board aantoonde dat 87% van de termen die door beide afdelingen gebruikt worden om de andere afdeling te beschrijven negatief c.q. diskwalificerend zijn. Marketeers noemden de sales medewerkers “simpele zielen”, “cowboys” en “incompetent”. Sales medewerkers daarentegen noemden hun marketing collega’s liever “paper pushers”, “academici” en “irrelevant”.

Hoe ontstaat deze minachting? In veel bedrijven spreken de afdelingen een compleet andere taal; Sales is druk bezig met de dagelijkse beslommeringen, zoals sales targets en is veelal korte termijn gedreven. Sales is alleen maar geïnteresseerd in snelle deals, waardoor de sales afdeling nauwelijks op de afdeling marketing leunt. Tegelijkertijd is de marketing afdeling -zonder overleg met de afdeling sales- druk met allerlei marketing- en communicatieactiviteiten. Daarbij werkt de marketing afdeling ook zonder de targets van de afdeling sales. Dit maakt dat de afdelingen niet van elkaars activiteiten op de hoogte zijn. Door het gebrek aan inzicht in elkaars werkzaamheden, resulteert dit in weinig respect voor elkaars werkzaamheden, met negatieve uitingen en minachting naar elkaar toe als gevolg. Nog belangrijker: het wordt op die manier erg moeilijk om een goed resultaat af te leveren. De oplossing: werk samen, spreek dezelfde taal en werk naar gezamenlijke doelen toe. Sales en marketing succes bestaat alleen wanneer beide partijen naar gezamenlijke doelen toe werken. Hoe je dit bereikt lees je in onze blogpost over sales en marketing alignment.

Tip 2: Maak duidelijke afspraken.

Een absolute voorwaarde om succesvol samen te werken, is goede communicatie en duidelijke afspraken. Dit is zondermeer één van de belangrijkste randvoorwaarde om maximaal succes te halen met Marketing Automation. In essentie is goede communicatie en duidelijke afspraken de hoeksteen voor al het succes. Er zijn maar weinig voorbeelden te noemen waar zaken succesvol zijn, zónder succesvolle communicatie en een duidelijke taakverdeling. Zijn er binnen jouw organisatie personen die de zaken nog steeds aanpakken op hun eigen vertrouwde manier én weigeren ze dezelfde taal te spreken? Neem vandaag nog afscheid van ze! De neuzen dienen dezelfde kant op te wijzen, voordat je kan beginnen met het stroomlijnen van interne processen. Je moet beginnen met het in kaart brengen van wat de klant en de potentiële koper wil. Begin met een buyer persona workshop, dit is niets anders dan een hippe omschrijving voor het goed kennen van je doelgroep. Je dient je doelgroep beter te kennen dan wie dan ook. Breng je buyer persona-profielen in kaart en maak het koopproces inzichtelijk.

  • Hoe oriënteert jouw doelgroep zich?
  • Wat lezen ze voornamelijk online?
  • Waardoor worden ze getriggerd?

Wat je tevens nodig hebt is een duidelijk beeld van het leadmanagement-proces. Dit is het fundament waarop je met Marketing Automation een technologische vooruitgang kan boeken. Dit komt het gehele bedrijf ten goede, maar in het bijzonder voor de marketing en sales afdeling. In een andere blogpost hebben we de successen van Marketing Automation blootgelegd en wat dit kan betekenen voor jouw organisatie.

Tip 3: Benut kansen met Marketing Automation.

Met marketing automation kun je onder andere:

  • E-mailcampagnes opzetten;
  • Webformulieren maken;
  • Landingspagina’s creëren;
  • Lead nurturing-campagnes opzetten (drip campaigns);
  • WebAnalytics (real-time inzage van inbound visitors);

Cijfers overtuigende business case Marketing Automation - sPitchWe kunnen er niet omheen: B2B-marketing ontwikkelt zich in een specifieke richting; Het grootste onderdeel wat daaruit deel van maakt, is Marketing Automation. Het is daarom van belang dat je dezelfde taal spreekt, de neuzen dezelfde kant op wijzen en dat je een duidelijke taakverdeling hebt. Het succes komt er dan wel. De basisfunctionaliteiten gaan nog veel verder dan bovenstaande opties. Welke mogelijkheden er nog meer zijn maar die we niet behandelen in deze blogpost zijn: ‘progressive profiling’, ‘social publishing’, concurrentie-analyses, en ‘website visitor tracking’. Met Marketing Automation kan je heel scherp in de gaten houden hoe je prospect zich online oriënteert. Elke bezoeker laat een digital footprint achter, die jou van relevante informatie voorziet. Je kan dus precies de interesses waarin jouw prospect geïnteresseerd is zien. Daarnaast kan je gemakkelijk achterhalen welke content hij op jouw website heeft bekeken. Zodra je dit weet, kun je daar je marketingcampagnes op afstemmen en daarmee heel relevant zijn voor deze potentiële koper. Gelukkig beseffen steeds meer B2B-marketeers dat ze dergelijke functionaliteiten graag gebundeld willen hebben. Marketing Automation is dé tool waarmee je de doelgroep beter kan begrijpen. Tevens is het  de tool om deze activiteiten te bundelen en je doelstellingen te realiseren.

Tip 4: Kom tot een overtuigende businesscase.

Rapportages genereren is één van de vele mogelijkheden met Marketing Automation. Net als veel analytics-tools is het mogelijk om te zien hoeveel bezoekers de website dagelijks krijgt. Marketing Automation gaat een stap verder dan dat. Het biedt talloze opties voor lead scoring en het in kaart brengen van het online gedrag van potentiële kopers.  Daarnaast kan je ermee uitrekenen wat de gemiddelde kosten per gegenereerde lead zijn. Met Marketing Automation kan je aantonen hoeveel leads MQL’s (marketing qualified leads) je hebt gegenereerd. Je kan daarmee gemakkelijk aantonen hoeveel leads het salesteam van marketing heeft gehad nadat ze zijn geconverteerd tot SQL (sales qualified leads). Je toont aan wat de toegevoegde waarde van marketing is bij het genereren en kwalificeren van leads. De uitdaging ligt daarna bij sales om het vervolg succesvol te maken. Als goede marketeer help je daar natuurlijk bij.

Tip 5: Schuw geen technologie, maar omarm deze.

B2B-marketing bevindt zich in een constant proces van ontwikkeling. Als marketeer dien je voortdurend te moeten professionaliseren. Daarnaast moet je je als marketeer steeds vaker bewijzen tegenover collega’s, sales en het managementteam. Helaas denkt men vaak dat marketing een soort ‘black box’ is. Er wordt een grote hoeveelheid geld en tijd in gestoken; maar het is niet altijd duidelijk wat een organisatie ervoor terug krijgt. Tijd voor verandering! Een Marketing Automation software tool dwingt je processen op elkaar af te stemmen en daarmee zorg je voor een betere sales & marketing alignment. Bovendien stimuleert het een nauwe samenwerking tussen de afdelingen marketing en sales. Het turnt twee rivaliserende afdelingen om tot één geheel; een afdeling die we vanaf nu ‘revenue department’ noemen. Zoals in Amerika nu revenue marketeer een nieuwe functietitel is. De volgende generatie marketeers omarmt Marketing Automation en dient zich volledig op technologische ontwikkelingen te focussen. Organisaties zullen steeds meer transparantie binnen de organisatie eisen. Dankzij Marketing Automation kan marketing aantonen dat marketing in alle opzichten het salesteam ondersteunt. Wanneer dat aan te tonen is, komt de ware ROI van marketing naar boven. De volgende generatie B2B-marketeers schuwt geen technologie, maar omarmt het juist. Wanneer kom jij met een overtuigende businesscase?

Marketing Automation dé B2B marketingtool die het verschil maakt

Start ook met Marketing Automation en ervaar de successen die deze krachtige B2B marketingtool je kan brengen.

Als de online marketing wereld niet nieuw voor je is en je al actief bezig bent met leadgeneratie en leadnurturing en je focust (of wil gaan focussen) op multi-channel marketing, dan biedt Marketing Automation de uitgelezen kans om de online marketing activiteiten een stuk effectiever te maken en deze bovendien efficiënter uit te voeren. Marketing Automation, het automatiseren van je marketing en communicatie activiteiten is booming! Het ontwikkelt zich steeds verder en het is dé marketingtool waarmee je je kan onderscheiden van concurrenten. Je leest ons enthousiasme over Marketing Automation en dat is niet voor niets: Marketing Automation gaat een steeds grotere rol, zo niet de belangrijkste rol spelen binnen in het landschap van de online marketing tools. Maar waarom is Marketing Automation zo groeiende? Waarom toont het zoveel potentie?

Marketing Automation, wat is het precies?

Met Marketing Automation kan je repetitieve, arbeidsintensieve marketing taken, zoals o.a. het invoeren van data automatiseren. Met Marketing Automation software kunnen arbeidsintensieve (marketing) processen volledig uitgevoerd en geautomatiseerd worden. Concreet houdt dat het volgende in: Marketing Automation software zorgt ervoor dat je lead generatie geoptimaliseerd kan worden door alle verschillende fases van de gehele marketing funnel heen. Een customer journey is niet linear. Met Marketing Automation software kan je de juiste content in de juiste context op het juiste tijdstip versturen. Dat daarmee de kwaliteit (en waarde) van je leads wordt verhoogd is duidelijk.

Het strevenMarketing Automation het streven | sPitch
Stel je voor dat je probeert om een plant te kweken. Je begint met de juiste zaden. De bodem moet vruchtbaar zijn zodat je zaden kunnen groeien tot een plantje. Vervolgens dien je het plantje te verzorgen, het plantje heeft water en licht nodig om te kunnen groeien tot een bloeiende plant. Het is niet waterdicht, maar volgens ons is effectieve Marketing Automation hetzelfde als het juist voeden van een plantje. Aan het einde van het groeiproces is het zaadje uitgegroeid tot een weelderige bloeiende plant.
Marketing Automation de realiteit | sPitchDe realiteit
Echter, de term “Marketing Automation” is uitgegroeid tot een buzz-woord. Het gevolg daarvan is dat marketeers lijsten met e-mailadressen kopen om te nurturen in plaats van het genereren van goede inkomende leads. Dat is niet de juiste manier. Hoewel het een snelle oplossing lijkt, is het niet een oplossing voor de lange termijn. Ook al lijkt de grond vruchtbaar. Voor een gezonde plant, (en een lange relatie met uw toekomstige klanten) zul je echt moeten kiezen voor een lange termijn investering en de juiste methodes moeten kiezen.

De belangrijkste onderdelen van Marketing Automation zijn:

  • E-mailcampagnes opzetten;
  • Webformulieren maken;
  • Landingspagina’s creëren;
  • Lead nurturing-campagnes opzetten (drip campaigns);
  • WebAnalytics (real-time inzage van inbound visitors);

Lees hier meer over de randvoorwaarden voor succesvolle Marketing Automation

Het succes van Marketing Automation bloot gelegd.

Online marketing activiteiten en campagnes worden winstgevender naarmate je slimmer omgaat met het gedrag en de behoeftes van je prospects. Door je te focussen op de prospects, en je daardoor weet wat triggert, kan je slimmer anticiperen op de behoeften van je prospects. Doordat je weet wat de behoeften zijn kan je relevanter zijn, doordat je relevanter bent kan je prospects beter helpen bij het adviseren van een aankoopbeslissing. Je wordt niet meer als verkoper gezien, maar als adviseur. Je bent vanaf de eerste fase betrokken bij een aankoopbeslissing. Met Marketing Automation heb je dé tool in handen om de content aan te passen bij elke fase van de customer journey waardoor je relevanter wordt. Hoe dan? Hoe specifieker je de behoeftes van je prospects begrijpt en je deze volgt, kan je daarbij de juiste content aanbieden, daarmee krijg je grip op je leads, vóórdat deze naar je salesafdeling / team gaan. Je salesteam zal gaan stralen doordat ze leads krijgen van betere kwaliteit. Uit onderzoek blijkt dat al 54% van de 257 respondenten, waaronder ware top performers, gebruik maakt van Marketing automation, aldus MarketingSherpa. Vooral organisaties die sturen op ROI doen het uitermate goed. Organisaties die Marketing Automation inzetten om leads te nurteren laten significante conversie stijgingen zien. Conversie cijfers komen tot boven de 450% (!) volgens onderzoek van The Annuitas Group. Om die reden is Marketing Automation booming! Met Marketing Automation kunnen organisaties leads beter nurturen en engagen, daardoor kan de sales afdeling sneller een deal closen en wordt de salescyclus korter, omdat veel werk al door de marketing afdeling is gedaan én het vertrouwen van de potentiële klant al is gewonnen. Een groot ander voordeel is dat je de kostbare tijd die hierdoor overblijft weer kan gebruiken voor andere taken en activiteiten voor je bedrijf, zoals een betere sales en marketing alignment, oftewel het effectiever laten samenwerken van marketing en sales.

Lees hier meer over sales en marketing alignment en het effectiever laten samenwerken van marketing en sales.

Voor welke organisaties is Marketing Automation bedoelt?

Marketing Automation is de toekomst. En die toekomst is gister begonnen. Niet alleen grote ‘enterprises’ maken gebruik van Marketing Automation, maar ook de middelgrote en kleine zelfstandige bedrijven maken er gebruik van. In 2013 gebruikte zo’n 20.000 bedrijven Marketing Automation, in 2014 is dat aantal verdubbeld en voor 2015 is dat alleen maar stijgende. Wil je meer weten over wat Marketing Automation voor je kan betekenen en wil je down to earth advies? Vul je gegevens in en we nemen nog dezelfde dag contact met je op!