9 Tips voor banner design optimalisatie

Banners optimaliseren in 9 stappen

Banners zijn één van de meest productieve vormen van marketing in de huidige digitale wereld. Organisaties van elke omvang realiseren meer exposure en meer naamsbekendheid. Doordat het goed meetbaar is vertrouwen veel organisaties hierop om effectiever het aantal leads en sales te verhogen.

Voorbeeld; Je hebt sterke ad copy geschreven en je hebt advertentieruimte ingekocht bij een drukbezochte website. Zorg voor een strak en bijpassend design, richt goed presterende programmatic display campagnes in waardoor de bezoekers overgaat tot een conversie.

In dit artikel ontvang je 9 tips en algemene richtlijnen voor het kiezen van het beste ontwerp, aansluitend bij jouw doelgroep, voor jouw display advertising campagnes.

1. Handhaaf hiërarchie

Banner advertenties bevatten 3 basiselementen:
Het bedrijfslogo: om naamsbekendheid op te bouwen zorg je ervoor dat je logo opvalt in de banner advertentie. Echter moet het minder beeldbepalend zijn dan de waarde propositie en de call-to-action.

De waardepropositie: Hierbij communiceer je de unieke voordelen van jouw aanbieding. Het trekt de aandacht door unieke aanbiedingen en prijzen te noemen, bijvoorbeeld, 25% korting, tijdelijk beschikbaar of hoge kwaliteit. Idealiter neemt de waardepropositie de meeste ruimte in van de banner advertentie en zou als eerste de aandacht van de bezoekers moeten trekken.

De call-to-action: de CTA is meestal een tekst-link of een button met een tekst als Neem contact op, leer meer, offerte aanvragen of Meld je aan. Hier zou een opvallend punt van de advertentie moeten zijn die voor de bezoekers het aantrekkelijk maakt om te klikken.

2. Hou je aan standaard afmetingen, formaten en grootte

Afmetingen voor banner optimalisatie

Afmetingen: houd je aan de standaard afmetingen als je een banner ontwerpt. Dit zijn de meest succesvolle banner formaten:

  • 728 x 90 leaderboard
  • 336 x 280 large rectangle
  • 300 x 250 medium rectangle
  • 200 x 200 small rectangle
  • 160 x 600 wide skyscraper
  • 120 x 600 skyscraper

Formaten: voor statische banners gebruik je een .jpg of png. bestand en voor banners met animatie zijn .html of .swf (flash) bestanden gangbaar. Let erop dat flash banners niet voor alle apparaten geschikt zijn, daarom is het verstandig om banners ook in .gif formaat te hebben zodat je geen potentiële klanten misloopt. In 2018 zijn .gif banners niet meer bij uitstek de juiste keuze, omdat er betere opties beschikbaar zijn.

Grootte: hoe kleiner het bestand des te beter. Het bestand mag nooit groter zijn dan 150 KB volgens Google AdWords. De banner advertentie moet snel geladen zijn op de website voordat bezoekers naar beneden scrollen of verder navigeren en de banners niet meer zien.

3. Houd de banners simpel en leesbaar

Laat visuele rommel lekker links liggen. Websitebezoekers werpen slechts enkele secondes een blik op je ontwerp. Houd je aan de volgende vuistregels voor wat betreft leesbaarheid:

Correct: Geef de titel en de rest van de tekst verschillende font sizes en schrijf niet meer dan 4 tekstregels.

Foutief: script, dunne of cursieve lettertypen, de gehele tekst in hoofdletters of een kleinere lettertype dan 10 punten (tenzij je een disclaimer of copyright vermelding wilt maken).

4. Gebruik buttons op de juiste manier

Afhankelijk van het type banner advertentie, kunnen de buttons de click-through rate (CTR) verhogen. Bij het inzetten van de buttons wordt geadviseerd om ze na de tekst in te zetten, rechtsonder in het banner design en gebruik te maken contrasterende kleuren. Het is verstandig om dezelfde button in de verschillende banners te gebruiken, je moet consistent zijn dus! Hier kan je ook AB testen op lost laten om te analyseren welke banner design het beste werkt voor jouw site.

5. Omkader de banner advertentie

banner optimalisatie

Onderwerpen die omkaderd zijn trekken sneller de aandacht van de websitebezoeker. Omlijn de banners met een duidelijke rand en zorg dat de afbeeldingen doorlopen tot aan de rand. Banners met een witte achtergrond worden vaak iets scherper gemaakt door een donkere rand toe te voegen. Als de achtergrond een andere kleur heeft, kan een subtiel kader de banner net iets meer op laten vallen (zoals hierboven de rechter Netflix banner).

6. Houd je aan de branding van je onderneming

Jouw banner advertentie link naar een landingspagina over de aanbieding die in de banner gecommuniceerd wordt. Daarom is het belangrijk dat de banner volgens dezelfde branding richtlijnen als op de landingspagina is ontworpen zodat potentiële klanten niet in de war raken.

7. Gebruik alleen een afbeelding als het echt nodig is

Kies voor foto’s, afbeeldingen of graphics die de boodschap ondersteunen en direct gerelateerd zijn aan het product. Laat abstracte concepten achterwege. Kan je geen professionele fotograaf of supermodellen betalen? Koop een betaalbare licentie op een stock afbeelding, maar vermijd de cliché stockphoto’s.

Het is niet altijd nodig om afbeeldingen of foto’s in je banner te gebruiken. Tekst banners met een overtuigende tekst en het juiste lettertype kunnen net zo – óf zelfs effectief(er) zijn.

Conversie optimalisatie

8. Maak het urgent

Banner optimalisatie

Door middel van contrasterende, sterke kleurenschema’s, een aanlokkelijke tekst en opvallende afbeeldingen kan je de banner visuele urgentie geven. Online banners zijn niet bedoeld om subtiel te zijn!

9. Overweeg animatie

Geanimeerde banners presteren vaak beter dan statische banners. Let wel op dat de animaties niet de aandacht van de boodschap afleiden. Gebruik simpele animaties die maximaal 15 seconden duren en voeg het laatste frame een call-to-action button toe. Zorg ervoor dat ze niet vaker dan 3 keer afgespeeld kunnen worden.

Recap: 9 tips voor banner design optimalisatie

Dit waren de 9 tips voor het optimaliseren van je banner. Dit zijn een paar algemene ontwerp richtlijnen en er is zeker ruimte om te experimenteren. Vergeet niet dat een banner niet wordt beoordeeld op zijn looks, maar zijn prestaties! Banners zijn niet de mooiste mediavorm, maar tot de dag van vandaag lijkt het erop alsof banner nog wel even blijven bestaan.

Marketingbureau inhuren? De voordelen en nadelen

Wat steek je hiervan op?

Als je als bedrijf overweegt om een (​online) marketingbureau in te huren, dien je rekening te houden met de verschillende beschikbare opties voor de verschillende disciplines van digitale en online marketing en daarbij het juiste marketingbureau. Formuleer duidelijke doelstellingen en stel jezelf de vraag: Wat wil ik precies? Kies ik voor een online marketingbureau omdat ik:

  • Het (evt.) interne marketingteam van het bedrijf voor alles kan én (of juist niet) wil gebruiken?
  • Een marketingbureau deeltaken wil laten verzorgen of hele campagnes wil laten opzetten en onderhouden?
  • Intern het marketingteam met het marketingbureau kan samen laten werken aan marketingcampagnes?
  • De voordelen zie, de nadelen herken en de uitdagingen aan wil gaan die er zijn bij het samenwerken met online experts van het marketingbureau?

 

Marketingbureau inhuren? Waarom en waar op te letten.

Er is op korte termijn behoefte aan (marketing) innovatie

Het kan logisch en praktisch zijn om een ​​marketingbureau in te huren als je op zoek bent naar nieuwe innovaties en een frisse externe kijk op de huidige marketingactiviteiten. Je bestaande team is mogelijk te veel gehecht aan de dagelijkse gang van zaken en beschikt niet of onvoldoende over de juiste capaciteiten om snel marketing innovatie binnen het team te stimuleren.

Je hebt snel resultaten nodig en intern is hiervoor niet de vereiste capaciteit

Overweeg om samen te werken met een marketingbureau als je in een relatief korte tijd bepaalde doelen dient te bereiken om bijvoorbeeld investeerders of andere stakeholders tevreden te stellen (of te houden). Er zijn verschillende soorten marketingbureaus. Er zijn goede experts, binnen elk bedrijfsdomein. Een enkeling is wellicht in staat direct en snel resultaat te leveren. Over het algemeen genomen geldt de stelregel dat er geen garanties kunnen worden gegeven, zeker niet direct. Wordt dit wél beloofd? Wees dan op je hoede.

Je hebt een klein budget

Het inhuren van een marketingbureau kan op het eerste gezicht duur lijken. Maar als je het vergelijkt met de kosten van het inhuren van een volledig team van marketeers, is het voor de lange termijn veel voordeliger. Bovendien zijn talentvolle marketeers schaars. Het opbouwen van een team met goede marketeers met verschillende disciplines is een hele grote en kostbare uitdaging. Voor bepaalde disciplines is het dan ook verstandiger deze expertise extern in te huren. 

Wanneer is het wellicht een betere optie intern een marketingteam op te bouwen?

Je hebt een groot budget en de organisatie is er geschikt voor

Bedrijven die hun marketingafdeling willen laten groeien met een langetermijnstrategie, hun langetermijndoelstellingen inzichtelijk hebben en nastreven en waarbij het budget groot tot zeer groot is kunnen wellicht de beslissing nemen om een intern marketing team op te stellen. Dit stelt je in staat een team van individuen samen te stellen die zogenaamde residentexperts worden en snel nieuwe marketingtrends kunnen overnemen.

Je bent bereid veel tijd te spenderen aan een eigen team

Het bouwen van een intern marketingteam kan worden gezien als een investering die zich in de loop van de tijd zal terugbetalen. Ben je enthousiast om te beginnen? Keep it simple. Huur je eerste of tweede marketingmedewerker(s) in en zorg ervoor dat het marketingteam de belangrijkste marketingfuncties vervult. Begin bij de basis. Paradox hierbij: Doe dit bij voorkeur samen met een marketingbureau die je kent en vertrouwd en kan inschatten of de nieuw aan te nemen marketingmedewerker geschikt is.  Nog een tip: Werk bij voorkeur niet samen met wervingsbureaus, selectiebureaus en recruiters. 

Je wilt geen tijd spenderen aan de coördinatie met externe partijen

Communiceren met een marketingbureau kan tijdrovend zijn. Het vermijden van externe communicatie- en coördinatieprocessen kan je tijd en geld besparen die kan worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld nieuwe medewerkers. Vermijd in ieder geval elke vorm van samenwerkingen met werving en selectiebureaus. De absurde bedragen die werving en selectiebureaus vragen is beter besteed als media-spend. 

Wanneer is de combinatie van intern samen met een marketingbureau de beste keus?

Je wilt de voordelen van beide kanten gebruiken, best of both worlds.

Indien je ontvankelijk bent voor advies, het benutten hiervan en je gebruik wil maken van de mogelijkheden van beide partijen, kan je een interne marketeer in dienst nemen die de voordelen van een samenwerking met een extern marketingbureau écht ziet. Hier ervaar je als organisatie dan de uitgebreide voordelen van. Op deze manier kan je een eerste of volgende stap zetten om een ​​intern marketingteam van experts te vormen en tegelijkertijd ondersteuning te krijgen van een ervaren marketingbureau.

Je hebt nog niet het budget om een compleet marketingteam in dienst te nemen

Overweeg de inzet van de interne marketeers en de externe bureaus als je de interne marketingafdeling wilt opbouwen, maar je nog niet het budget hebt om een ​​volledig team in dienst te nemen. Op deze manier is het mogelijk om ontbrekende competenties en disciplines te laten verrichten door samen te werken een extern marketingbureau. Tip: Besteed nooit je volledige marketing uit aan een extern marketingbureau, door samen te werken bereik je betere resultaten. En/En is een mooi streven als uitgangspunt.

Je wilt flexibel blijven

Het inhuren van één of twee interne marketeers en een marketingbureau kan een goede middenweg zijn als je nog niet tot  een definitieve strategie bent gekomen. Samen bereik je meer en is er een grote mate aan flexibiliteit. Een extra voordeel is dat er nog steeds de mogelijkheid is om je marketingteam verder uit te breiden om grondig en gedegen te werk gaan terwijl er tegelijkertijd resultaten geboekt worden.

Recap: Nu weet je waar je op dient te letten wanneer je overweegt om een online marketingbureau in te schakelen.

Intern een team bouwen of extern een bureau inhuren, het is een lastige vraag. Ze hebben beide hun voordelen. Binnen je bedrijf dienen er keuzes gemaakt te worden. Twijfel je over deze betreffende keuzes? Wij helpen je! Neem contact op met sPitch om de juiste keuzes te maken.

Traditionele marketing vs. Digitale marketing

Wat steek je hiervan op?

Elke dag opnieuw maken wij gebruik van digitale marketing. Toch wordt digitale marketing nog vaak gecombineerd met traditionele marketing. In dit artikel leggen wij uit wat het verschil is tussen deze twee en welke manier van marketing het meest relevant is.

Wat zijn digitale- en traditionele marketing?

Veel kleine organisaties hebben problemen met het beslissen welke soort marketingmethode het beste bij hen past. Het budget is vaak niet groot genoeg om beide richtingen op te gaan. De beslissingen die gemaakt moeten worden zijn niet makkelijk: welke marketing methode geeft me het meest waar voor mijn geld? Hoe weet ik of mijn methode werkt? Wie vertrouw ik mijn marketing toe? Moet ik het zelf doen?

Om de termen wat te verduidelijken zijn hier een aantal voorbeelden. Flyers, kranten en tijdschriften zijn een simpel voorbeeld van traditionele marketing. Andere voorbeelden zijn nieuwsbrieven, reclame op TV, radio en billboards. Wanneer een organisatie investeert in het bouwen van een nieuwe website en adverteert op social media als Facebook, Twitter en Instagram, wordt dit digitale marketing genoemd.

De voordelen van traditionele marketing

Benader je lokale doelgroep

Een voordeel van traditionele marketing is dat je je lokale doelgroep makkelijk kunt benaderen. Een radio reclame wordt bijvoorbeeld meestal afgespeeld in een bepaalde stad of regio en brievenbusfolders gaan naar huishoudens in een geselecteerd aantal buitenwijken.

Fysieke materialen

Een ander voordeel is dat het materiaal waarop gedrukt is behouden kan worden. De doelgroep heeft een papieren versie van materialen die ze steeds opnieuw kunnen lezen en doorbladeren.

Makkelijk te begrijpen

Traditionele marketing is ook nog eens makkelijk te begrijpen. Het is makkelijk te begrijpen voor de meeste mensen omdat de handeling heel simpel is. Je hoeft geen account aan te maken of je e-mail adres ergens achter te laten om een folder te lezen.

Merkherkenning

Neurowetenschappen lijken de voordelen van hard copy marketing te ondersteunen. Een studie uitgevoerd door het Canadese neuromarketingbureau True Impact vergeleek de effecten van papieren marketing (papieren advertenties, in dit geval) met digitale media (e-mail- en display-advertenties).

De technologieën die in dit onderzoek werden gebruikt, waren eye-tracking en EEG-hersengolfmeting. De drie belangrijkste methoden die in de studie werden geëvalueerd, waren cognitieve belasting (gemakkelijk te begrijpen), motivatie (overtuigingskracht) en aandacht (hoe lang personen naar de inhoud kijken). Uit de test kwam dat papieren advertenties makkelijker mentaal te verwerken zijn en dat de merkherinnering hierdoor groter is.

Een papieren advertentie vereist 21% minder cognitieve inspanning om te verwerken dan een digitale advertentie, wat suggereert dat het zowel makkelijker te begrijpen als beter te herkennen is. De geheugentesten die na de test werden gedaan bevestigden de uitkomsten van de cognitieve belastingtest. Toen werd gevraagd of de testpersonen het merk konden herinneren dat zij in de vorige advertentie hadden gezien, kon 75% dit bij een papieren advertentie en slechts 44% bij een digitale advertentie.

Traditionele marketing sPitch

De voordelen van digitale marketing

Specifieke doelgroep

Digitale marketing heeft ook vele voordelen. Een groot voordeel is dat je je niet alleen kunt richten op een lokale doelgroep, maar ook op een landelijke/internationale. Verder kun je je doelgroep specificeren door middel van het toepassen van demografische gegevens zoals geslacht, locatie, leeftijd en interesses. Op deze manier wordt je campagne effectiever.

De doelgroep kiest voor jou, in plaats van andersom

Ten tweede kan je doelgroep zelf kiezen hoe zij je content willen ontvangen. De ene persoon vindt het fijn om een blogpost te lezen, de ander kijkt graag video’s op YouTube. Traditionele marketing geeft de doelgroep hierin geen keus. De meeste mensen vinden het niet fijn om reclame te ontvangen in hun brievenbus of om telefoontjes te krijgen op momenten die niet gelegen komen. Online krijgen mensen de keuze om zich aan te melden voor advertenties en deze is vaak relevant omdat zij er zelf naar opzoek zijn. De kracht van marktsegmentatie en marketing op maat moet niet onderschat worden.

Interactie

Ook is interactie met je doelgroep mogelijk. Dit is mogelijk door middel van het gebruik van social media netwerken. Interactie wordt hierbij zelfs aangemoedigd. Je kunt online je klanten en volgers aanmoedigen om actie te ondernemen door je website te bezoeken, over je producten en services te lezen, deze te beoordelen, te kopen en hierop feedback te geven. Deze feedback wordt vaak weer gelezen door andere bezoekers.

Lagere kosten

Digitale marketing is eveneens kostentechnisch efficiënter. Je kunt online wel betalen voor adverteren, maar dit kost nog altijd minder dan traditionele marketing.

Resultaten inzien

Hiernaast zijn data en resultaten heel makkelijk bij te houden. Door middel van Google Analytics en andere tools kun je op elk moment bekijken hoe het met je campagne gaat. In tegenstelling tot traditionele marketing, kun je direct zien wat wel of niet werkt voor jouw business en je kunt direct actie ondernemen om je resultaten te verbeteren.

Gelijk speelveld

Bij digitale marketing is er een gelijk speelveld. Elk bedrijf kan concurreren met elke concurrent, ongeacht de grootte, met een solide digitale marketingstrategie. Traditioneel gezien zou een kleine detailhandelaar moeite moeten doen om de grotere concurrenten te evenaren. Online, is een goed doordachte site met een goede customer journey en fantastische service, het meest belangrijk. Niet de grootte.

Direct resultaat

Nog een groot voordeel is dat je direct resultaat ziet. Je hoeft niet weken te wachten voor een boost voor je bedrijf. Je kunt met één druk op de knop het aantal bezoekers van je site en de potentiële klanten zien stijgen, zien wanneer deze mensen je site bezoeken, welke successen je al geboekt hebt en nog veel meer.

Snelle merkontwikkeling

Er is snellere merkontwikkeling. Een goed onderhouden website, met kwaliteitsinhoud die op de behoeften is ingericht en waarde toevoegt aan uw doelgroep, kan aanzienlijke kansen bieden en leads generen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van social media kanalen en e-mail marketing.

Viral

Als laatst kun je via digitale marketing snel viral gaan. Door gebruik te maken van deelbuttons op social media, je website en bij e-mail marketing kan de doelgroep je bericht direct delen. Als je bedenkt dat de gemiddelde Facebook-gebruiker 190 vrienden heeft, waarvan gemiddeld 12% hun favoriete berichten ziet, is je ene bericht daadwerkelijk gezien door 15 mensen. Stel je nu voor dat een aantal van hen het bericht ook leuk vinden en je bericht delen en dat hun vrienden hetzelfde doen? Daarom is hoge kwaliteit van de inhoud zo belangrijk.

De nadelen van traditionele marketing

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan traditionele marketing. Een nadeel is dat er weinig interactie is tussen het gebruikte medium en de doelgroep. Een organisatie verspreid informatie om te laten weten dat het merk bestaat, in de hoop dat de doelgroep het merk opmerkt.

Hiernaast zijn radio/- en gedrukte advertenties ook nog eens erg duur. Het drukken van materiaal kan heel duur zijn en je moet daarnaast ook nog mensen inhuren om de advertenties langs de deuren te brengen.

Ook zijn de resultaten van traditionele marketing moeilijk te meten. Je weet nooit exact hoe succesvol de campagne was.

Welke marketing methode is beter?

Wij bevelen beide manieren aan. Natuurlijk zijn we gepassioneerd door digitale marketing. We weten dat het werkt. Maar toch werkt traditionele marketing ook. Een mix van beide werkt het beste.

De traditionele marketing methodes ondersteunen onze digitale marketing. Ze werken niet los van elkaar, maar hard copy marketingmateriaal wordt gebruikt om de relatie met een contactpersoon of klant verder te versterken. Hierbij worden geen televisie- of radio advertenties bedoeld maar juist de papieren advertenties. Op deze advertenties kun je bijvoorbeeld vertellen welke diensten je organisatie verleent.

In plaats van alles of niets te benaderen, lijkt het erop dat een multi-channel benadering die gebruikmaakt van de unieke voordelen van papier met het gemak en de toegankelijkheid van digitaal het beste werkt.

Recap: Nu weet je de voordelen van traditionele en digitale marketing. 

Zowel traditionele als digitale marketing werkt. De doelgroep is bepalend voor welke marketing strategie voor jouw organisatie werkt. Twijfel je over een strategie? Schroom niet en neem contact op met sPitch om de juiste strategie vast te stellen.

Leer van de PRO’s. Verhoog je traffic en verbeter je conversie in 7 stappen.

Leer van de PRO’s. Verhoog je traffic en verbeter je conversie in 7 stappen volgens Neil Patel. Met GRATIS hand-out! (onderaan ;-))

Vandaag was de webinar van Neil Patel. Neil Patel is misschien wel de beste intrapreneur van New York. Hij wordt door Forbes genoemd als één van de top 10 marketeers van de VS. Hij staat in diverse top lijsten van toonaangevende magazines en hij heeft vele successen behaald met zijn verschillende bedrijven. KISSinsights, CrazyEgg, Hello bar zijn enkele van zijn succesvolle bedrijven. Ook is hij zeer gewaardeerd door Barack Obama. Genoeg redenen voor mij om zijn webinar van begin tot eind te bekijken.  Ik ben niet snel onder de indruk, maar van Neil Patel zeker wel. Dit heeft mij doen besluiten om de belangrijkste punten van zijn webinar te beschrijven in dit artikel en te delen met jou.

Hoe krijg je meer dan 195.000 bezoekers per maand zonder ook maar één euro uit te geven aan advertenties. Be a PRO, leer van Neil Patel.

Bovenstaande titel is de titel waarmee Neil Patel aanzienlijke successen behaald. Persoonlijk vind ik het click-bait gehalte erg hoog en zou het niet mijn persoonlijke voorkeur zijn. In dit artikel neem ik je mee door een stappenplan en beschrijf ik hoe jullie onderneming online nog sneller beter kan worden en welke titels daarbij passen. Het is daarbij belangrijk om je te verplaatsen in verschillende ‘personages’ om je voor te stellen hoe je gedachtengang moet zijn. Deze gedachtegang passen we vervolgens toe op een succesvolle inzet van online marketing. Aan het eind bij stap 8 krijg je van mij een hand-out om de 7 stappen tot een groot succes te maken.

Ik neem je mee door de 7 stappen die jullie website en online-activiteiten gaan verbeteren en tot betere traffic en meer conversie zal leiden. Laten we beginnen bij stap één.

1. Think like a detective

Het is zoals het klinkt. Je moet zoals een detective gaan onderzoeken wat er allemaal speelt en hoe het gebeurt. Zo ga je onderzoeken welke concurrenten er zijn en hoe het komt dat zij een betere website hebben dan jij en waarom je concurrent online succesvoller lijkt. Je kan dit onderzoeken met verschillende tools, denk bijvoorbeeld aan: What runs where. Deze tool laat precies zien wat je concurrenten doen op het gebied van adverteren. Doordat je dit weet kan je hierop inspelen en zelf efficiënter adverteren en zo meer relevante traffic genereren.

2. Think like a journalist

Je moet kritisch kijken naar je eigen website, online-activiteiten en wat interessant en/ of relevant is voor je (potentiële) klant. De hoeveelheid traffic die je krijgt is ondergeschikt aan conversie. Conversie dien je te halen uit je traffic. Traffic zonder conversie is zinloos. Je kan beter minder traffic hebben met meer conversie dan veel traffic en minder conversie. Een goede click through rate (CTR) is van belang om een hogere conversie te verkrijgen. Deze inzichten krijg je door Google Search console te koppelen. Gebruik daarnaast SEMrush om te onderzoeken welke zoekwoorden mogelijk interessant zijn.

3. Think like a monk

Het standpunt is: “less is more”. Kwaliteit is dus altijd belangrijker dan kwantiteit op je website of marketingcampagne. Hoe relevanter bijvoorbeeld de content op je website voor de potentiële klant hoe meer hij zich verbonden voelt met jullie bedrijf. Je kan wel heel veel tekst op de website plaatsen met hoe geweldig alles is maar als het niet relevant is voor de potentiële klant zal deze afhaken en blijft het bij potentieel. In het geval van e-mailen zorg dat je email relevant is en naar de juiste doelgroep wordt verstuurd, als je iedereen maar een mail gaat sturen kan dit in de spam belanden. Zorg er dus voor dat een mail naar de juiste doelgroep gaat met relevante content waardoor de potentiële klant zich verbonden gaat voelen met jouw organisatie. Gebruik een e-mail template met 3 verschillende invalshoeken (persoonlijk, vakinhoudelijk, locatie/omgeving). Vanuit het perspectief linkbuilding is Domain Hunter Plus (chrome extensie) een interessante optie. Met deze extensie kan je relatief snel gebroken/dode links opsporen. Stuur vervolgens een e-mail o.b.v. je e-mail template met een bepaalde invalshoek en vraag of de dode link vervangen kan worden door een link naar jullie website. Fetch vervolgens je website handmatig met Google Fetch en scoor aanzienlijk beter binnen 30 dagen!

4. Think like a circus trainer

Je moet mensen een ‘kunstje’ laten doen en des te moeilijker het kunstje hoe minder mensen het willen. Zie het als een leeuw die door een hoepel moet springen, hoe groter de hoepel hoe makkelijker het is om het uit te voeren. Probeer dus het proces dat iemand moet doorgaan om met de organisatie in aanraking te komen zo simpel mogelijk te maken zodat ze het ook eerder zullen uitvoeren. Een e-mailadres of aanmelden via Facebook is voldoende. Dit vergemakkelijkt het proces en je daardoor sneller de benodigde gegevens verkrijgt. Vervolgens kan je deze profielen verrijken d.m.v. progressive profiling. Indien je gegevens vraagt door middel van een pop-up scherm zorg er dan voor dat de pop-up minder dan 25% van het scherm in beslag neemt. Geschikte pop-up tools zijn: Hello Bar en Opt-in monster.

5. Tripwire

Tripwire is letterlijk een struikeldraad, iets waar iedereen overheen valt. Wat ik hiermee bedoel is dat het iets is waar niemand omheen kan en het ze dus wel overkomt. Een goed voorbeeld hiervan is een aanbieding die niemand kan weerstaan, denk hierbij aan producten die je gratis krijgt en alleen de verzendkosten voor betaald terwijl het product normaal €49,95 kost. Dit is een aanbod die mensen niet goed kunnen weerstaan en geven dus hun gegevens af (data) en betalen de €6,95 verzendkosten voor het product. Doordat mensen in aanraking komen met het product krijgen ze later een mail met een product dat daar heel goed bij past, dit noemen ze ook wel complementaire goederen (voorbeeld is koffie en melk). Echter kost het aanvullende product vaak veel meer maar omdat het goed samen gaat en je zeer tevreden bent over het eerste product schaft ongeveer 30% dit product aan. Ze noemen dit ook wel upsell, het verkopen van goederen die goed samengaan.

6. Think like a scientist

Een relatie met de (potentiële) klant is wellicht belangrijker dan de meeste mensen denken. Het is gek als je een mooie vrouw of man tegenkomt op straat en hem of haar gelijk ten huwelijk vraagt. De kans is dan groot dat je wordt afgewezen omdat ze je nog niet zo goed kent (tenzij je een pauper programma bekijkt op RTL4 of SBS6). En kijk, zo werkt het dus ook met conversie, als je gelijk ter zake komt dan zullen mensen snel angstig reageren en afwijzen. De kunst is om de bezoeker te verleiden. Ga bij wijze van spreken eerst lekker een kopje koffie (thee mag uiteraard ook) drinken met een potentiële klant en toon interesse en bouw een relatie op. Zorg voor een vertrouwensband en denk niet alleen aan de verkoopcijfers die behaald moeten worden. Want het lijkt me niet dat ik jullie hoef uit te leggen dat een loyale klant veel meer oplevert dan een nieuwe klant.  Zoals eerder vermeld zorg dat het inschrijven makkelijk is zodat klanten eerst rustig door je website kunnen gaan maar ze al wel een connectie met je hebben. Door deze connectie zal je zo nu en dan een interessante blog of artikel kunnen mailen, hierdoor versterk je de band en de conversie naar je website.

Wat ook leuk is om te doen is het maken van een quiz waardoor de klant meer verbonden wordt met jullie organisatie. Via de quiz ontvang je uiteraard ook de nodige informatie van deze potentiële klant en is er een grotere kans op conversie. Echter zijn er wel een paar aandachtspuntjes van de quiz: Niet meer dan 5 vragen, niet meer dan 4 antwoordmogelijkheden en gebruik afbeeldingen ter verduideling indien nodig. Met Maxmind kan je een quiz inrichten en gebruiken op je website.

7. Think like a winner

Er zijn grote namen op de wereld en neem als voorbeeld Michael Jordan. Hij is natuurlijk groots door zijn talent maar hij is ook goed begeleid door zijn mentor (Dean Smith). Het hebben van een mentor, iemand die je begeleidt en je altijd steunt, is belangrijk. Met de juiste begeleiding kom je namelijk veel verder dan wanneer je alles denkt alleen te kunnen doen. Je vliegt toch ook niet even naar Nepal om de mount Everest te beklimmen zonder training en sherpa? Kortom je moet hulp accepteren, ontvankelijk zijn dus, om beter te kunnen worden en je doelen te bereiken. Ook voor online marketing is een mentor/coach/supervisor/expert meer dan wenselijk.

Neil Patel

Neil Patel - sPitch

Neil Patel

De co-founder van Crazy Egg, Hello Bar en KISSmetrics. Hij helpt bedrijven als Amazon, NBC, GM, HP en Viacom hun omzet te laten groeien.

Matthieu Reijers

Matthieu & Maike - sPitch

Matthieu Reijers

Online marketeer sPitch | De beste marketeer van de straat (zie animatie)

Op de foto samen met mijn vriendin (Maike). Samen met met mijn compagnon Yannick Clarinda werken we aan de ambities van sPitch. Een online marketing bureau dat het anders doet. Anders door jezelf te zijn. Dat is onze overtuiging.

Hand-Out: multifunctioneel plan van aanpak

Hand-out sPitch

8. Meer traffic en een betere conversie! Ontvang GRATIS hand-out

Aan de slag met het realiseren van meer traffic en het verbeteren van je conversie kan aan de hand van de hand-out die je krijgt van sPitch en die wijzelf ook gebruiken. Door deze hand-out te gebruiken als basis voor je plannen en plan van aanpak werk je gestructureerd en ga je betere resultaten halen. sPitch is het afgelopen jaar 500% gegroeid, wekelijks krijgen we nieuwe aanvragen, we hebben een puike locatie en nog belangrijker een geweldig en loyaal team. Vanaf het moment dat ik volledig ontvankelijk werd voor andermans adviezen is alles in de hoogste versnelling gekomen. De hand-out helpt daar bij! Dit gun ik jou natuurlijk ook! Vul in de comments je e-mail adres in en we versturen je de hand-out.

Hand-Out: multifunctioneel plan van aanpak

Hand-out sPitch