Leer van de PRO’s. Verhoog je traffic en verbeter je conversie in 7 stappen.

Leer van de PRO’s. Verhoog je traffic en verbeter je conversie in 7 stappen volgens Neil Patel. Met GRATIS hand-out! (onderaan ;-))

Vandaag was de webinar van Neil Patel. Neil Patel is misschien wel de beste intrapreneur van New York. Hij wordt door Forbes genoemd als één van de top 10 marketeers van de VS. Hij staat in diverse top lijsten van toonaangevende magazines en hij heeft vele successen behaald met zijn verschillende bedrijven. KISSinsights, CrazyEgg, Hello bar zijn enkele van zijn succesvolle bedrijven. Ook is hij zeer gewaardeerd door Barack Obama. Genoeg redenen voor mij om zijn webinar van begin tot eind te bekijken.  Ik ben niet snel onder de indruk, maar van Neil Patel zeker wel. Dit heeft mij doen besluiten om de belangrijkste punten van zijn webinar te beschrijven in dit artikel en te delen met jou.

Hoe krijg je meer dan 195.000 bezoekers per maand zonder ook maar één euro uit te geven aan advertenties. Be a PRO, leer van Neil Patel.

Bovenstaande titel is de titel waarmee Neil Patel aanzienlijke successen behaald. Persoonlijk vind ik het click-bait gehalte erg hoog en zou het niet mijn persoonlijke voorkeur zijn. In dit artikel neem ik je mee door een stappenplan en beschrijf ik hoe jullie onderneming online nog sneller beter kan worden en welke titels daarbij passen. Het is daarbij belangrijk om je te verplaatsen in verschillende ‘personages’ om je voor te stellen hoe je gedachtengang moet zijn. Deze gedachtegang passen we vervolgens toe op een succesvolle inzet van online marketing. Aan het eind bij stap 8 krijg je van mij een hand-out om de 7 stappen tot een groot succes te maken.

Ik neem je mee door de 7 stappen die jullie website en online-activiteiten gaan verbeteren en tot betere traffic en meer conversie zal leiden. Laten we beginnen bij stap één.

1. Think like a detective

Het is zoals het klinkt. Je moet zoals een detective gaan onderzoeken wat er allemaal speelt en hoe het gebeurt. Zo ga je onderzoeken welke concurrenten er zijn en hoe het komt dat zij een betere website hebben dan jij en waarom je concurrent online succesvoller lijkt. Je kan dit onderzoeken met verschillende tools, denk bijvoorbeeld aan: What runs where. Deze tool laat precies zien wat je concurrenten doen op het gebied van adverteren. Doordat je dit weet kan je hierop inspelen en zelf efficiënter adverteren en zo meer relevante traffic genereren.

2. Think like a journalist

Je moet kritisch kijken naar je eigen website, online-activiteiten en wat interessant en/ of relevant is voor je (potentiële) klant. De hoeveelheid traffic die je krijgt is ondergeschikt aan conversie. Conversie dien je te halen uit je traffic. Traffic zonder conversie is zinloos. Je kan beter minder traffic hebben met meer conversie dan veel traffic en minder conversie. Een goede click through rate (CTR) is van belang om een hogere conversie te verkrijgen. Deze inzichten krijg je door Google Search console te koppelen. Gebruik daarnaast SEMrush om te onderzoeken welke zoekwoorden mogelijk interessant zijn.

3. Think like a monk

Het standpunt is: “less is more”. Kwaliteit is dus altijd belangrijker dan kwantiteit op je website of marketingcampagne. Hoe relevanter bijvoorbeeld de content op je website voor de potentiële klant hoe meer hij zich verbonden voelt met jullie bedrijf. Je kan wel heel veel tekst op de website plaatsen met hoe geweldig alles is maar als het niet relevant is voor de potentiële klant zal deze afhaken en blijft het bij potentieel. In het geval van e-mailen zorg dat je email relevant is en naar de juiste doelgroep wordt verstuurd, als je iedereen maar een mail gaat sturen kan dit in de spam belanden. Zorg er dus voor dat een mail naar de juiste doelgroep gaat met relevante content waardoor de potentiële klant zich verbonden gaat voelen met jouw organisatie. Gebruik een e-mail template met 3 verschillende invalshoeken (persoonlijk, vakinhoudelijk, locatie/omgeving). Vanuit het perspectief linkbuilding is Domain Hunter Plus (chrome extensie) een interessante optie. Met deze extensie kan je relatief snel gebroken/dode links opsporen. Stuur vervolgens een e-mail o.b.v. je e-mail template met een bepaalde invalshoek en vraag of de dode link vervangen kan worden door een link naar jullie website. Fetch vervolgens je website handmatig met Google Fetch en scoor aanzienlijk beter binnen 30 dagen!

4. Think like a circus trainer

Je moet mensen een ‘kunstje’ laten doen en des te moeilijker het kunstje hoe minder mensen het willen. Zie het als een leeuw die door een hoepel moet springen, hoe groter de hoepel hoe makkelijker het is om het uit te voeren. Probeer dus het proces dat iemand moet doorgaan om met de organisatie in aanraking te komen zo simpel mogelijk te maken zodat ze het ook eerder zullen uitvoeren. Een e-mailadres of aanmelden via Facebook is voldoende. Dit vergemakkelijkt het proces en je daardoor sneller de benodigde gegevens verkrijgt. Vervolgens kan je deze profielen verrijken d.m.v. progressive profiling. Indien je gegevens vraagt door middel van een pop-up scherm zorg er dan voor dat de pop-up minder dan 25% van het scherm in beslag neemt. Geschikte pop-up tools zijn: Hello Bar en Opt-in monster.

5. Tripwire

Tripwire is letterlijk een struikeldraad, iets waar iedereen overheen valt. Wat ik hiermee bedoel is dat het iets is waar niemand omheen kan en het ze dus wel overkomt. Een goed voorbeeld hiervan is een aanbieding die niemand kan weerstaan, denk hierbij aan producten die je gratis krijgt en alleen de verzendkosten voor betaald terwijl het product normaal €49,95 kost. Dit is een aanbod die mensen niet goed kunnen weerstaan en geven dus hun gegevens af (data) en betalen de €6,95 verzendkosten voor het product. Doordat mensen in aanraking komen met het product krijgen ze later een mail met een product dat daar heel goed bij past, dit noemen ze ook wel complementaire goederen (voorbeeld is koffie en melk). Echter kost het aanvullende product vaak veel meer maar omdat het goed samen gaat en je zeer tevreden bent over het eerste product schaft ongeveer 30% dit product aan. Ze noemen dit ook wel upsell, het verkopen van goederen die goed samengaan.

6. Think like a scientist

Een relatie met de (potentiële) klant is wellicht belangrijker dan de meeste mensen denken. Het is gek als je een mooie vrouw of man tegenkomt op straat en hem of haar gelijk ten huwelijk vraagt. De kans is dan groot dat je wordt afgewezen omdat ze je nog niet zo goed kent (tenzij je een pauper programma bekijkt op RTL4 of SBS6). En kijk, zo werkt het dus ook met conversie, als je gelijk ter zake komt dan zullen mensen snel angstig reageren en afwijzen. De kunst is om de bezoeker te verleiden. Ga bij wijze van spreken eerst lekker een kopje koffie (thee mag uiteraard ook) drinken met een potentiële klant en toon interesse en bouw een relatie op. Zorg voor een vertrouwensband en denk niet alleen aan de verkoopcijfers die behaald moeten worden. Want het lijkt me niet dat ik jullie hoef uit te leggen dat een loyale klant veel meer oplevert dan een nieuwe klant.  Zoals eerder vermeld zorg dat het inschrijven makkelijk is zodat klanten eerst rustig door je website kunnen gaan maar ze al wel een connectie met je hebben. Door deze connectie zal je zo nu en dan een interessante blog of artikel kunnen mailen, hierdoor versterk je de band en de conversie naar je website.

Wat ook leuk is om te doen is het maken van een quiz waardoor de klant meer verbonden wordt met jullie organisatie. Via de quiz ontvang je uiteraard ook de nodige informatie van deze potentiële klant en is er een grotere kans op conversie. Echter zijn er wel een paar aandachtspuntjes van de quiz: Niet meer dan 5 vragen, niet meer dan 4 antwoordmogelijkheden en gebruik afbeeldingen ter verduideling indien nodig. Met Maxmind kan je een quiz inrichten en gebruiken op je website.

7. Think like a winner

Er zijn grote namen op de wereld en neem als voorbeeld Michael Jordan. Hij is natuurlijk groots door zijn talent maar hij is ook goed begeleid door zijn mentor (Dean Smith). Het hebben van een mentor, iemand die je begeleidt en je altijd steunt, is belangrijk. Met de juiste begeleiding kom je namelijk veel verder dan wanneer je alles denkt alleen te kunnen doen. Je vliegt toch ook niet even naar Nepal om de mount Everest te beklimmen zonder training en sherpa? Kortom je moet hulp accepteren, ontvankelijk zijn dus, om beter te kunnen worden en je doelen te bereiken. Ook voor online marketing is een mentor/coach/supervisor/expert meer dan wenselijk.

Neil Patel

Neil Patel - sPitch

Neil Patel

De co-founder van Crazy Egg, Hello Bar en KISSmetrics. Hij helpt bedrijven als Amazon, NBC, GM, HP en Viacom hun omzet te laten groeien.

Matthieu Reijers

Matthieu & Maike - sPitch

Matthieu Reijers

Online marketeer sPitch | De beste marketeer van de straat (zie animatie)

Op de foto samen met mijn vriendin (Maike). Samen met met mijn compagnon Yannick Clarinda werken we aan de ambities van sPitch. Een online marketing bureau dat het anders doet. Anders door jezelf te zijn. Dat is onze overtuiging.

Hand-Out: multifunctioneel plan van aanpak

Hand-out sPitch

8. Meer traffic en een betere conversie! Ontvang GRATIS hand-out

Aan de slag met het realiseren van meer traffic en het verbeteren van je conversie kan aan de hand van de hand-out die je krijgt van sPitch en die wijzelf ook gebruiken. Door deze hand-out te gebruiken als basis voor je plannen en plan van aanpak werk je gestructureerd en ga je betere resultaten halen. sPitch is het afgelopen jaar 500% gegroeid, wekelijks krijgen we nieuwe aanvragen, we hebben een puike locatie en nog belangrijker een geweldig en loyaal team. Vanaf het moment dat ik volledig ontvankelijk werd voor andermans adviezen is alles in de hoogste versnelling gekomen. De hand-out helpt daar bij! Dit gun ik jou natuurlijk ook! Vul in de comments je e-mail adres in en we versturen je de hand-out.

Hand-Out: multifunctioneel plan van aanpak

Hand-out sPitch