Het werven van nieuwe klanten? Dat kan efficiënter in slechts 4 stappen!

Waar sta je nu?

Sta eens stil bij hoe het acquisitie proces in jullie organisatie eruit ziet. Is er wel een proces, een doordachte strategie? Kijk eens wat je tot nu toe hebt bereikt en hoever je bent met jullie organisatie? In dit artikel behandelen we vier fases waarin jullie organisatie zich kan bevinden, waarbij de volgorde per organisatie natuurlijk kan verschillen.

Klanten krijgen is niet zo ingewikkeld als dat het lijkt, het wordt zelfs gemakkelijker. Een slim acquisitie proces bestaat uit een goede vindbaarheid, aantrekkelijke content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep, pro-actief telefonisch benaderen en opvolgen, e-mail goed gebruiken, het inzetten van social media en de juiste inzet van andere online marketing tools. Zowel marketing als verkoop heeft de verantwoordelijkheid voor het werven van nieuwe klanten. Natuurlijk zijn er bedrijven die juist bij de oude principes en gedachte blijven of bedrijven die volledig focussen op digitale werving en social media campagnes. Het beste ligt echter in het midden. En-En is een goed uitgangspunt waarin je alle kanalen benut die relevant zijn voor je doelgroep. Wat, en in welke hoedanigheid, hangt af van de situatie van jullie onderneming en de fase waarin jullie klanten zich bevinden. Het is belangrijk dat je als organisatie inspeelt op de oriëntatie en behoefte van je klanten. Persoonlijk contact neem je op het juiste moment op en deze persoon ontvankelijk is voor contact.

Waar sta je nu - sPitch

1. Cold calling zien als investering voor de lange termijn.

Cold calling (bedrijven telefonisch benaderen, meestal met het doel een afspraak te initiëren) is vooral efficiënt als bedrijven al verder in het oriëntatieproces zijn. De truc om cold calling dus nog efficiënter te maken voor jullie onderneming is het verzamelen van e-mailadressen van potentiële klanten. Deze potentiële klanten stuur je één keer binnen een bepaalde periode een e-mail met een interessant artikel. Bijvoorbeeld een artikel/document met kennisintensieve informatie. Let op dat je in deze e-mail nog geen aanbiedingen plaatst omdat je ze langzaam meeneemt verder door de oriëntatiefase. Nu kan je zien wie deze e-mails leest en wie niet. De potentiële klant die de e-mail leest kan je nu gerichter gaan volgen en bellen op het moment dat deze daar klaar voor is en de slagingskans hoger is.

Meer opens - meer clicks

2. Hogere openratio’s, meer opens en meer clicks.

Succesvol testen en optimaliseren in en met e-mail marketing dient op regelmatige basis te gebeuren. Dit kan je uitvoeren door periodiek een e-mail te versturen met een interessant kennis-artikel. Onderzoek wijst uit dat mensen relevante mails graag lezen en zetten hierdoor dus stappen verder in het proces. Na een aantal e-mails wordt veelal de potentiële klant opgebeld. Indien je dit doet kan je vragen naar hun mening over het artikel en eventuele behoeften. Verbeter de e-mails op basis van deze input. Verbeter op basis van inzichten en zorg voor hogere openratio’s, meer opens en meer clicks. Wil de prospect een afspraak maken? Speel dan in op deze behoefte en probeer een afspraak in te plannen.

3. Nagenoeg geen acquisitie?

Doet jullie organisatie nog niet of nauwelijks aan telefonische acquisitie dan is het van belang om te kijken hoeveel tijd er besteed moet worden om dit te gaan oprichten. Zo zal random bellen minder opleveren. Dat wijst voor zich maar gebeurt in de praktijk toch nog regelmatig. Indien je belt vraag dan altijd om een e-mail adres. Als je als organisatie zijnde meer gaat denken op de lange termijn is het gunstig om een e-mailbestand op te bouwen en te gaan bloggen, interessante kennis artikelen te schrijven en deze periodiek via e-mail te delen. Vervolgens gebruik je de data die verkregen wordt uit deze acties bij het telefonisch acquireren. De slagingskans van je telefonische acquisitie activiteiten zal dan vele malen hoger zijn.

Leadgeneratie en leadnurturing - sPitch

4. Efficiënter klanten werven door de juiste inzet van marketing automation

Het analyseren en meten van bezoekers/ traffic op je website kan met Google Analytics (Lees ook zeker dit artikel over Google Analytics). Google Analytics geeft ook waardevolle inzichten bij de inzet van e-mailmarketing. Het is interessant om te weten hoe vaak je website bezocht wordt, hoe lang pagina’s worden bekeken en of e-mails worden geopend. Om efficiënter klanten te werven wil je gebruik maken van waardevolle inzichten verkregen vanuit data. Zeker als je kwalitatief goede en kennisintensieve content hebt op je website en deelt via e-mailmarketing. Dan wil je meer diepgaande kennis en informatie dan het aantal bezoekers, hoe lang pagina’s worden gelezen en hoe de open rates zijn. Efficiënter klanten werven gaat beter als je meer informatie verkrijgt van je prospect c.q. potentiële klant. Vanaf dat moment is het tijd om een marketing automation tool te implementeren en gebruik te maken van waardevollere inzichten verkregen vanuit data. We adviseren eerst in de basis alle bovenstaande punten goed te hebben ingericht. Als dat goed is, is marketing automation een goede volgende stap.

Leadgeneratie & Leadnurturing naar een hoger niveau tillen? En-En is hét uitgangspunt!

Overweeg je om je leadgeneratie en leadnurtering naar een hoger niveau te tillen en geloof je in En-En als uitgangspunt? Plan dan vrijblijvend een één op één strategiegesprek in met Matthieu Reijers van sPitch.

Adviesgesprek sPitch online marketing

5 Tips die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics

5 Tips die je zeker moet weten én gebruiken in Google Analytics

Het nauwkeurig meten en analyseren van je website is van cruciaal belang voor het wel of niet slagen van de online aanwezigheid van je bedrijf. Voor elke organisatie van start-up tot grote B2B onderneming, is het analyseren en terugvallen op de juiste cijfers ontzettend belangrijk. Enkel door de juiste cijfers te analyseren, ga je sneller kunnen zien wat je doelgroep leuk vindt en wat ze verwachten. Ga na het lezen van deze blogpost direct aan de slag met de onderstaande 5 tips en en stel de juiste doelen in. Een doel kan een offerteaanvraag, contactaanvraag, inschrijving voor nieuwsbrief etc. zijn. De zaken waar jij als bedrijf iets aan hebt! Dat is dan ook gelijk de eerste tip.

De eerste tip is ook meteen de meest belangrijke: het instellen van doelen in Google Analytics. Misschien heb je dit al gedaan. Toch wil ik je adviseren om verder te lezen. Want nogmaals, zonder doelen heeft Google Analytics geen enkele zin. Sterker nog: zonder doelen heeft online marketing geen zin.

Tip 1: Doelen bepalen

Om het succes van je website in kaart te brengen is het noodzakelijk om doelen in te stellen in Google Analytics. Alleen dan weet je of bezoekers datgene doen wat jij van ze verlangt. Én of het proces naar dat doel (de pagina’s die vooraf gaan aan bijvoorbeeld de Bestelling voltooid- pagina) optimaal is ingericht. Doelen instellen in Google Analytics gaat via tabblad Beheerder > onder het kopje Weergave > naar Doelen > en kies voor + Nieuw Doel.
Je krijgt dan het volgende scherm te zien:5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 1

Hier kun je vervolgens kiezen voor een “Sjabloon” of een “Aangepast” doel. Hiermee wil Analytics je alvast een handje helpen: afhankelijk van het soort doel dat je hier kiest, zal Analytics namelijk bij de volgende stap alvast het doeltype voor je invullen. Daarnaast krijg je inspiratie aangereikt over de verschillende acties die je op de website kunt bijhouden. Niet onbelangrijk: je kiest daarmee ook direct de naam van het doel. Iets wat je bij “Aangepast” zelf in kunt vullen. Het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit welk sjabloon je kiest, want in de volgende stap kun je altijd zelf nog het doeltype wijzigen. En dat is belangrijker dan stap 1.

In Google Analytics kun je verschillende type doelen instellen:

  • Bestemming; door bijvoorbeeld de URL van een bedankpagina te gebruiken, kun je het aantal bestellingen en aanmeldingen meten.
  • Duur; de tijd die een bezoeker op je website of een bepaalde pagina spendeert. Hieruit kun je bijvoorbeeld afleiden hoe geïnteresseerd een bezoeker is.
  • Pagina’s / schermen per sessie; gebruikers die meer dan 5 pagina’s bezoeken, kun je kwalificeren als loyaal.
  • Gebeurtenis; een gebeurtenis die wordt gemeten met Event tracking instellen als doel.

De doelen die je instelt moeten afgeleid zijn van jouw online marketing strategie en moeten meetbaar maken hoe jouw website daaraan bijdraagt.

Doeltrechter instellen = inzicht in de sales funnel!

Het is optioneel, maar ik adviseer je om bij een doel ook altijd de doeltrechter in te stellen. Dan ben je namelijk in staat om antwoord te geven op de vraag: “Hoeveel mensen verlaten voor het voltooien van hun bestelling de pagina?” Dit doe je niet alleen om de sales funnel inzichtelijk te maken, maar ook om erachter te komen waar ruimte voor verbetering ligt in het aanmeld- / bestelproces. Nadat je je doel een duidelijke naam hebt gegeven, de juiste doel-URL (bestemming) hebt ingevuld én de juiste doelwaarde hebt ingesteld, stel je tot slot de doeltrechter juist in:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 2

Daar geef je aan welke pagina’s een klant bezoekt voordat en nadat het doel is bereikt. In het bovenstaande voorbeeld zie je dat ik de volgende pagina’s heb gebruikt: de detailpagina, waarop alle informatie over de cursus zoekmachine optimalisatie staat, die destijds gegeven werd, en de bestelpagina met daarop het bestelformulier. Door dit in te stellen breng je het proces in beeld en dat kan je vervolgens in het rapport Trechterweergave (tabblad Conversies > Doelen > Trechterweergave) bekijken. Door de sales funnel in kaart brengen zijn we in staat om de pagina’s te optimaliseren. Wanneer je een webshop hebt kun je op deze manier bijvoorbeeld ook in kaart brengen hoeveel mensen het bestelproces voltooien en hoeveel mensen hun winkelmandje verlaten nog vóór ze een bestelling hebben geplaatst.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 4

Deze schat aan bruikbare informatie kun je dus gebruiken voor de conversie optimalisatie van jouw website! Gebruik voor je webshop ook de e-commerce functie. Als je een webshop hebt, dan raad ik je aan om ook de e-commerce functie in Google Analytics te gebruiken. Hiermee is het mogelijk om bestellingen te meten en deze uitgebreide gegevens te analyseren. Denk aan het aantal bestelde producten over een bepaalde periode, de gemiddelde hoeveelheid, bestelwaarde en de omzet per productgroep. Ook wordt per transactie data bijgehouden over hoe de gebruiker tot zijn bestelling is gekomen.

De e-commerce functie instellen gaat als volgt:

  • Ga via tabblad Beheerder > onder het kopje Weergave > naar E-commerce-instellingen.
  • Vervolgens kies je voor E-commerce inschakelen
  • Als laatste moet je de e-commerce trackingcode toevoegen aan je bedank- of bevestigingspagina’s. Hiervoor moet je de instructies volgen in de handleiding voor ontwikkelaars door Google.

Als je alles goed hebt ingesteld kun je de resultaten in Google Analytics terugvinden onder het menu Conversies > E-commerce. Tot zover mijn eerste tip. Door naar tip 2!

Tip 2: Context in Google Analytics

Zonder het toevoegen van context aan Analytics data, is het niet goed mogelijk beslissingen te nemen. Die “platte” data geeft namelijk geen goede indruk of iets wel of niet goed gaat. Daarvoor hebben we vergelijkingsmateriaal nodig: data met context! Door te segmenteren in Google Analytics voegen we deze context toe.
Ik leg dit uit aan de hand van drie voorbeelden:

#1 Nieuwe bezoekers vs. terugkerende bezoekers

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 5

Deze segmenten zitten standaard in Google Analytics, wat het starten ermee erg gemakkelijk maakt. Bekijk hoe deze twee groepen bezoekers het doen met betrekking tot conversie, bekijk ook de doelset en e-commerce tabs in verschillende rapporten. Vragen die je jezelf vervolgens kunt stellen zijn: “Welke groep doet het beter?” en “Op welke pagina converteren beide soorten bezoekers?”

#2 Opbrengst

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 6
Het rapport Verkoopprestaties (tabblad Conversies > E-commerce > Verkoopprestaties) zegt alleen iets over de totale opbrengst, maar we weten nog niet wat daaraan heeft bijgedragen. Nog belangrijker: of dit goed is. Laten we context toevoegen door middel van een aantal geavanceerde segmenten:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 7

Door de geavanceerde segmenten “Betaald zoekverkeer”, “Zoekverkeer”, ”Direct verkeer” en “Verwijzingsverkeer” toe te voegen, krijgen we direct inzicht in de belangrijkste bijdragers. “Betaald zoekverkeer” staat in dit voorbeeld op € 0,00. Je zou hier dus de conclusie aan kunnen verbinden dat het geen zin heeft om door te gaan met adverteren. Maar baseer dit soort besluiten nooit op één maand. Voeg ook altijd een vergelijking toe met een vorige periode (bij datum) en dan wordt het pas duidelijk of de zaken echt goed gaan!

#3 Gedrag van bezoekers

We kunnen een hoop leren van het gedrag van bezoekers. Bekijk eens in het rapport Engagement (tabblad Doelgroep > Gedrag > Engagement) hoeveel tijd bezoekers spenderen op je website.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 8

Als blog is het belangrijk dat mensen de artikelen lezen. Laten we ervan uitgaan dat je daarvoor minimaal 2 minuten voor nodig hebt. Om de bezoekers die langer dan twee minuten de website hebben bezocht eruit te filteren, maken we een geavanceerd segment aan. Een geavanceerd segment maak je binnen 3 minutenKlik op +Segment toevoegen bovenaan in een rapport en kies vervolgens voor +nieuw segment. Vervolgens is het zaak het volgende in te vullen:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 9

Kies voor Segment opslaan en je vindt het voortaan segment terug onder Aangepaste segmenten. Vervolgens bekijken we welke pagina’s het meeste worden bekeken. Ga hiervoor naar het rapport Gedetailleerd inhoudsrapport onder Gedrag > Site-inhoud > Gedetailleerd inhoudsrapport.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 10

Door het segment op verschillende rapporten toe te passen komen we erachter welke content de bezoeker goed vindt. In ons geval dus: welke artikelen vallen in de smaak? Waar zijn de bezoekers in geïnteresseerd en waar willen ze graag meer van weten? Door de betrokken bezoekers te segmenteren te analyseren hebben we een kans om daarop in te spelen en meer van dat soort (gewilde) content te creëren.

Segmenteer op wat jij belangrijk vindt!

Door jezelf af te vragen wat jij belangrijk vindt om te weten kom je vanzelf tot segmentatie-ideeën, er zijn talloze mogelijkheden. Experimenteer met je eigen ideeën en maak aangepaste segmenten aan om ze te testen. Succes met segmenteren! Doelen zijn ingesteld en het gebruik van segmenten is toegelicht. Nu gaan we aan de slag met data! Door naar tip 3!

Tip 3: Data en je content marketing strategie optimaliseren met Google Analytics

Als je druk bezig bent met SEO en content marketing, publiceer je als het goed is ook veel interessante content. Dit kunnen artikelen zijn, maar ook onderzoeken, infographics enz. Leer welke content waar wordt gedeeld (en waarvan je dus meer moet publiceren!) Niet alle content zal even goed scoren en het is vaak ook een kwestie van proberen en bijsturen. Een goede indicatie van hoe de content wordt ontvangen, krijg je door te kijken naar hoe vaak de content wordt gedeeld op social media. Dat kun je eenvoudig in Google Analytics achterhalen! Overzicht bestemmingspagina’s (vanuit social media) Ga in het menu naar Acquisitie > Sociaal > Bestemmingspagina’s

De reden dat dit overzicht zo interessant is, is dat je hier ziet wat de belangrijkste bestemmingspagina’s zijn vanuit de social media kanalen. Deze content wordt dus veel gedeeld op en bezocht vanaf social media updates. Allereerst zul je hieruit even de pagina’s moeten filteren die in dit overzicht niet zo interessant zijn, zoals bijvoorbeeld de homepage. Daarna kunnen we uit dit overzicht de volgende informatie halen:

Tijd op pagina

Wanneer een pagina veel bezoek heeft gehad van de social media, maar slechts een zeer korte bezoekduur kent, is dit geen goed teken. Dit kan voorkomen wanneer de titel uitdagender is dan het artikel zelf. Hieruit kunnen we dus lering trekken.

Uitsplitsen per social media kanaal

Elk social media kanaal kent zijn eigen doelgroep en het is dus interessant om te weten welke content waar wordt gedeeld. Hier kunnen we dan later weer op inspelen, door speciaal voor een bepaald social media kanaal content te ontwikkelen. Hiervoor is het handiger dat je het rapport Netwerkverwijzingen (tabblad Acquisitie > Sociaal > Netwerkverwijzingen) erbij neemt:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 11

In bovenstaand overzicht zie je per social media kanaal hoe deze hebben gepresteerd. Om nu uiteindelijk per social media kanaal te bekijken welke content daar het beste heeft gepresteerd, kun je een specifiek social media kanaal aanklikken.

Analyses maken en nieuwe content ontwikkelen!

Wanneer je de bovenstaande stappen uitvoert kan je gaan analyseren welke content op welk kanaal het beste werkt. Je zult namelijk zien dat elk social media kanaal bijvoorbeeld een andere top 5 heeft van meest bezochte bestemmingspagina’s. Tip: ook hier kun je door segmenten toe te voegen meer context aan de data toevoegen. Zo kan je bijvoorbeeld met een geavanceerd segment analyseren wat mannen of vrouwen leuk vinden. Door de verschillende kanalen in combinatie met de content te analyseren kan je bijvoorbeeld regels opstellen waar bepaalde content aan moet voldoen. Dat elk social media kanaal een andere doelgroep heeft en dus andere content waardeert, staat als een paal boven water. Als het goed is kom je daar dankzij deze tips ook snel achter en kan je je content marketing strategie gaan optimaliseren m.b.v. Google Analytics. Op naar tip 4.

Tip 4: Inzien wat wát oplevert met Google Analytics

Als je de bovenstaande 3 tips hebt doorgevoerd kan je exact zien hoeveel iedere bron bijdraagt aan jouw omzet.  Als je dit gaat analyseren is het van belang dat je begrijpt wat de term Assisted Conversions (ondersteunende conversies) betekent. Want zonder deze kennis is de data die je nu ziet, niet wat het lijkt.

Wat levert een verkeersbron op?

Normaal gesproken bekijk je waarschijnlijk de data op de volgende manier:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 12

Je bekijkt op dat moment de zogenaamde directe conversiewaarde of “laatste klik” waarde. Om deze termen beter te begrijpen zullen we kort uitleggen wat hiermee wordt bedoeld.

Conversie attributie in het kort

Stel, iemand volgt het volgende pad om uiteindelijk te bestellen bij jou:

  • Maandagmiddag: via een AdWords-advertentie vindt persoon X jouw website. Hij bekijkt de pagina maar besluit niet op het aanbod in te gaan.
  • Maandagavond: Henk is wat aan het surfen op internet en op een forum komt hij iemand tegen die jouw website aanraadt. Hij klikt op de link en bekijkt nogmaals je website. Hij gaat niet tot een aankoop over, maar besluit zich wel in te schrijven op je nieuwsbrief.
  • Woensdagmiddag: Henk ontvangt de nieuwsbrief en klikt op de link. Hij komt op je website en besluit deze keer wel iets te bestellen.
  • Google Analytics zal nu de complete aankoop toekennen aan het medium e-mail. Stel dat dit de enige conversie van deze week zou zijn. Op dat moment denk jij als ondernemer dat het medium e-mail de moeite waard is en het medium AdWords (cpc) alleen maar geld kost.

Maar is dat wel zo? Zou deze conversie ook plaats hebben gevonden zonder dat we hadden geadverteerd in Google? Misschien niet. Het is dus niet helemaal eerlijk om te zeggen dat AdWords niets heeft opgeleverd. Om tot een eerlijk model te komen zul je dus moeten gaan bepalen hoeveel elk stadium in het aankoopproces “waard” is. Dit proces heet conversie attributie. Het is belangrijk dat je begrijpt dat omzet niet altijd voor de volle 100 procent aan de laatste klik moet worden toegekend.

Wat levert een verkeersbron nu werkelijk op?

Eerder zagen we een afbeelding waar een deel van grijs was gemaakt. Hieronder vind je de oorspronkelijke afbeelding:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 18

Wat je nu in de derde kolom ziet, is de waarde van de ondersteunende conversies. Oftewel, het betreffende kanaal heeft ook bijgedragen aan conversies waarbij een ander kanaal de laatste klik was. Zo zie je in het bovenstaande voorbeeld dat AdWords rechtstreeks voor € 5800,- omzet heeft gezorgd, maar indirect voor maar liefst € 3270,-! Als we niet hadden geadverteerd met AdWords, zouden we het risico lopen om tot wel € 9000,- omzet mis te lopen. Let op! Dit wil niet zeggen dat we dan ook exact € 9000,- mis zouden lopen. Immers, je weet nooit 100 procent zeker of een conversie niet plaats zou hebben gevonden als ze jouw advertentie niet hadden gezien. Misschien dat ze jouw website wel via een ander kanaal hadden gevonden.

Hoe vind ik mijn Assisted Conversions in Google Analytics?

Simpel, ga hiervoor in het menu naar Conversies > Multi-channel trechters > Assisted Conversions. Door gebruik te maken van dit rapport ben je als ondernemer nog beter in staat om te bepalen waar je budgetten het beste renderen en waarin je het beste kunt investeren. Standaard opent het rapport Analyse van ondersteunende interacties. Check ook zeker even het tweede tabblad Eerste interactie analyse:

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 13

Hulpprogramma voor modelvergelijking

In Google Analytics kun je nog verder gaan in het analyseren van je conversie attributie door verschillende modellen toe te passen. Deze modellen kun je in Google Analytics terugvinden in het menu Conversies > Toeschrijving > Hulpprogramma voor modelvergelijking. Je kan een aangepast model aanmaken of kiezen uit de volgende standaard modellen: Laatste interactie: 100 procent van de waarde wordt toegekend aan de laatste verkeersbron waarmee een bezoeker op je website is gekomen. Laatste indirecte klik: direct verkeer wordt volledig buiten beschouwing gelaten, 100 procent van de waarde wordt toegekend aan laatste verkeersbron waarmee een bezoeker op je website is gekomen, voorafgaand aan de conversie.

  • Laatste AdWords klik: de laatste AdWords-klik krijgt 100 procent van de waarde toegekend.
  • Eerste interactie: 100 procent van de waarde wordt toegekend aan de eerste verkeersbron waarmee een bezoeker op je website is gekomen.
  • Lineair: de waarde wordt evenredig verdeeld over alle verkeersbronnen die betrokken waren bij de conversie.
  • Tijdsinterval: de verkeersbronnen die in tijd het dichtst bij de conversie liggen, krijgen de meeste waarde toegekend.
  • Op basis van positie: zowel aan de eerste als aan de laatste verkeersbron wordt 40 procent van de waarde toegeschreven, de overige 20 procent wordt evenredig verdeeld over de tussenliggende verkeersbronnen.

Het “perfecte” model bestaat niet. Zorg er dan ook voor dat je goed nadenkt over het model dat je kiest en bewust bezig bent als je de data gaat analyseren. Het kan geen kwaad om jezelf regelmatig af te vragen of je de data wel goed interpreteert. Als tip willen wij je meegeven dat je je beter niet blind kunt staren op één model, maar dat je meerdere modellen moet bekijken en deze ook met elkaar vergelijkt om het beste en meest realistische beeld te krijgen. Succes met het analyseren van de bijdrage van de verkeersbronnen die je inzet! Door naar tip 5!

Tip 5: Mobiel en tablet traffic in Google Analytics

Voordat je verder leest wil ik je vragen naar je Google Analytics account te gaan en het tabblad Mobiel verkeer te kiezen. Doelgroep > Mobiel > Overzicht. De kans is groot dat, net als bij ons, ruim 20 procent van het totale aantal bezoekers bestaat uit het mobiele verkeer en verkeer via tablets.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 14

Tel daarbij op dat sinds april 2015 de gebruiksvriendelijkheid voor mobiel ook officieel door Google meegenomen wordt als rankingfactor: het belang van het hebben van een goede mobiele website wordt dus alleen maar groter! Met deze laatste tip krijg je inzicht in hoe Google Analytics jou kan helpen je website voor mobiel verkeer te verbeteren.

Gebruik segmenten: Alle verkeer, Mobiel en Tabletverkeer

Waar moet je naar kijken? We beginnen door het mobiele verkeer uit de resultaten te filteren, en we bekijken dit in verhouding tot het totale verkeer. Dit doen we door, daar zijn ze weer, gebruik te maken van segmenten.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 15

Gebruik hiervoor de Geavanceerde segmenten: Alle sessies en Mobiel en tabletverkeer. Als je wilt kunt je ook Mobiel verkeer en Tablet verkeer apart bekijken.

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 16

Pas de segmenten toe in het Overzichtsrapport (tabblad Doelgroep > Overzicht) en bekijk de onderliggende verhoudingen. Bekijk ook de statistieken die onder de grafiek worden weergegeven (bovenstaande afbeelding). Onder andere het aantal pagina’s per bezoek, het bouncepercentage en de gemiddelde bezoekduur zijn erg interessant om met elkaar te vergelijken. Door deze segmenten ook op andere rapporten toe te passen, krijg jij inzicht in het gedrag van mobiele websitebezoekers. Wij adviseren je dan ook dit zeker toe te passen als je gaat analyseren en optimaliseren voor mobiel.

Met welke mobiele apparaten wordt de website bezocht? Het is goed om te weten met welke mobiele apparaten de website wordt bezocht. Anders weet je niet waarvoor je de website moet gaan optimaliseren! Bekijk daarom in het rapport Apparaten (tablad Doelgroep > Mobiel > Apparaten) met welke soorten smartphones en tablets de website wordt bezocht (dit doen we zonder het toepassen van geavanceerde segmenten).

5 Punten die je absoluut moet weten bij het gebruik van Google Analytics 17

Aan de hand van dit rapport is het mogelijk de juiste apparaten te identificeren.

Wat is de best bekeken content?

De volgende stap is het bekijken van de meest populaire pagina’s onder mobiele bezoekers, waar zij vandaan komen (bronnen) en op welke pagina’s zij landen (bestemmingspagina’s).

  1. Dit doen we in het rapport Alle pagina’s (tabblad Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s).
  2. Bekijk de segmenten Alle verkeer, Mobiel verkeer en Tabletverkeer los van elkaar.
  3. Voeg ook de Secundaire dimensie Bron toe om erachter te komen waar de bezoekers vandaan komen.
  4. Herhaal deze stappen ook in het rapport Bestemmingspagina’s (tabblad Gedrag > Site-inhoud > Bestemmingspagina’s).
  5. Gebruik de populairste pagina’s als leidraad in het ontwerp en de ontwikkeling van je website voor mobiel.

Neem in ieder geval de top 5 meest bezochte pagina’s en bestemmingspagina’s mee. Als het goed is beslaat dit ongeveer 50 tot 75 procent van je mobiele verkeer. Je weet nu hoeveel bezoekers de website via een mobile device bezoeken, welke pagina’s zij het meeste bekijken en waar zij vandaan komen. Deze inzichten vormen een goede basis voor het nemen van de juiste beslissingen om je website te optimaliseren voor mobiel.

Stimuleer innovatief diensten aanbod met de Service Design Voucher

Een stap vooruit met een innovatief dienstenaanbod, door inzet Service Design Voucher.

Om mkb-ondernemers in de maakindustrie hiermee verder te helpen, biedt het ministerie van Economische Zaken een subsidieregeling. Vanaf 1 maart 2017 is het mogelijk om hiervoor Service Design Vouchers in te zetten. De voucher kan worden ingezet voor een project of kennisvraag over een nieuw te ontwikkelen dienst- en businessmodel. Met de Service Design Voucher kan je bijvoorbeeld ondersteuning krijgen bij het in kaart brengen van een klantreis, het uitvoeren van context- en contentmapping, service blueprinting, co-creatie sessies, opstellen van buyer personas en prototyping. De Service Design Voucher is te besteden als waardebon bij een gespecialiseerde (online) kennisinstelling of (online) consultant- en adviesbureau, die helpt dit soort vragen te beantwoorden. sPitch gaat een stap verder en helpt je tevens bij de uitvoering.

Ontvang € 3.000 euro subsidie met de Service Design Voucher.

De Service Design Voucher is te gebruiken voor een advies van een creatief bedrijf, zoals sPitch. Gebruik je de Service Design Voucher samen met sPitch dan ontvang je € 3.000 euro extra wat je kan besteden aan Service Design gerelateerde onderwerpen. Voorwaarde is dat je zelf ook € 1.000 euro investeert in jouw innovatieve businessmodel. Voor dit advies op maat kun je ieder gewenst creatief bedrijf inschakelen: van kennisinstellingen tot adviesbureaus uit de creatieve industrie of zakelijke dienstverlening. Je ‘koopt’ hiermee ondersteuning bij het in kaart brengen van bijvoorbeeld een klantreis, contextmapping, service blueprinting, co-creatie sessies, opstellen buyer personas, en prototyping. Kortom, in combinatie met sPitch heb je € 6.000 euro beschikbaar om te besteden voor het krijgen van antwoorden op je vragen, ondersteuning bij diverse Service Design gerelateerde diensten én hulp bij de daadwerkelijke uitvoering hiervan.

1. Hoe kan ik de Service Design Voucher aanvragen?

Van 1 maart tot en met 15 maart 2017 vraag je de voucher aan via: aanvragen RVO. Vul nu alvast een enquêteformulier in; deze is verplicht voor deelname – zie www.servicedesignvoucher.nl. De enquête helpt je nu al om jouw kennisvraag te formuleren. Met de enquête kan je jouw onderneming daarnaast anoniem vergelijken met andere bedrijven via de zelfscan, ook als je eventueel besluit niet deel te nemen.

2. Loting bij meer dan 80 aanvragen.

Deze subsidie betreft een beleidsexperiment, waarmee het ministerie van Economische Zaken de effectiviteit van de voucher  onderzoekt. Maximaal 80 mkb-maakbedrijven komen in aanmerking voor een voucher. Bij meer dan 80 aanvragen wordt er onder alle aangemelde bedrijven geloot. Uitgelote bedrijven kunnen deel uitmaken van de controlegroep. In de controlegroep ontvangt het bedrijf geen subsidiegeld.

3.Voorbeeld Huwa: van productie alleen naar dienstverlenend businessmodel.

Producent van straatbakstenen Huwa uit Spouwen-Bilzen onderscheidt zich door haar klanten uitgebreide servicediensten aan te bieden. De organisatie beschikt over een uitgebreid kenniscentrum en zeer geavanceerde apparatuur. In mijn optiek, komt er heel wat kijken bij het maken van straatbakstenen, zoals Huwa dat doet. Met een informatief online kennissysteem zou men informatie kunnen inwinnen over deze straatbakstenen. Wat het leggen hiervan betekent voor omwonenden en anderen die gebruik maken van deze straatbakstenen. Mogelijk zorgen deze nieuwe inzichten voor waardevolle informatie voor Huwa. Wat Huwa vervolgens weer kan gebruiken bij de koopreis van bijvoorbeeld inkopers. Daarnaast kan Huwa deze inzichten gebruiken bij omvangrijke aanbestedingstrajecten.

Huwa legt de basis en levert straatbakstenen. Vanuit een Service Design gedachte kijk je verder dan het product, c.q. straatbakstenen. Huwa maakt het mogelijk dat de omgeving goed bereikbaar is, waardoor omwonenden makkelijker kunnen parkeren en de plaats van bestemming goed kunnen bereiken. Door de innovatieve manier van Huwa aangaande het leveren én leggen van straatbakstenen, ligt alles snel, strak en mooi erbij. Omwonenden zitten hierdoor minder lang in overlast. Huwa legt de basis en levert dagelijks een waardevolle bijdrage aan een prettige leefomgeving. 

Note: Bovenstaand voorbeeld is ter indicatie. Bij het schrijven van dit nieuwsbericht was Huwa in de nieuwbouwijk waar ik woon verantwoordelijk voor het leveren van de straatbakstenen voor een nieuwe parkeerplaats. Ik vond het als bewoner fascinerend om te zien hoe innovatief en snel deze straatbakstenen werden geleverd, en hoe dit vervolgens snel en mooi werd gelegd. Dit zorgt voor minder overlast en daardoor neemt (indirect) de kwaliteit van leven toe. Met goed Service Design maak je dit inzichtelijk en tastbaar voor anderen.

4. Praktische informatie.

De regeling is voor maakbedrijven die producten of technologie maken. De regeling loopt van 1 maart 2017 t/m 1 januari 2018. Aanvragen is mogelijk van 1 t/m 15 maart 2017. Met een Service Design Voucher kan 75% van de rekening van de kennisinstelling of adviesbureau worden voldaan. Een voucher kent een maximale waarde van € 3.000. Bij sPitch is de waarde te verdubbelen. 

service-design-vouchers-kamer-van-koophandel-spitch-online-marketing-verdubbel-de-waarde

Vul het formulier in voor verdubbeling van de waarde:

De regeling is bedoeld voor maakbedrijven die producten of technologie maken. sPitch helpt je de juiste beslissingen te nemen om het maximale rendement te halen uit de Service Design Vouchers. We informeren je specifiek over de mogelijkheden met online marketing, specifiek voor jouw organisatie en (online) doelstellingen. Vraag de Service Design Vouchers vandaag nog aan via de website van het RVO. Vul tevens onderstaand formulier in of neem telefonisch contact op. Ontvang advies op maat over het maximaal benutten van de waarde van de Service Design Vouchers, dit specifiek voor jouw organisatie.

Zo bereik je wat je wilt met Google AdWords SEA – PPC Advertising

Hoe werkt SEA – PPC Advertising nu echt?

Ben je al bekend met SEA (Search Engine Advertising) via Google AdWords?  Of andere vormen van PPC Advertising, zoals Facebook Ads? Heb je wel eens een advertentie campagne opgezet? Ken je ook de verschillende key factoren van succes bij SEA – PPC Advertising? Nee? In dit artikel gaan we in op hoe SEA – PPC Advertising ook voor jou resultaat oplevert. We behandelen voor het gemak even Google AdWords, omdat dit de meest gekozen vorm van PPC Advertising is in Nederland.

Snelle heads – up? (Dit kom je te weten).

  1. Hoe je succesvol SEA – PPC advertising inzet en dit (meer) resultaat oplevert.
  2. Hoe je een goede positie met SEA – PPC advertising behaald in zoekmachines.
  3. Hoe je zorgt voor een hoge relevantie en hoge kwaliteitsscore.
  4. Hoe je kan besparen op kosten voor de advertise spend. 
  5. Hoe je de ROI (Return on Investment) c.q. de ROAS (Return on Advertise Spend) borgt.

Op de plek staan die jij wilt?  

Wat en waardoor wordt bepaald of jouw advertentie komt te staan, op een plek waar jij dat wilt? Met dit artikel neem ik je mee door het begrip SEA – PPC Advertising en probeer ik je zo goed mogelijk uit te leggen hoe de formule van Google AdWords werkt. Deze formule bepaald of jouw advertentie bovenaan komt te staan of juist niet. Wil je snel aan de slag aan de hand van een gemakkelijk stappenplan? Mijn collega Matthieu Reijers heeft hierover eerder een bericht geschreven. Bekijk het artikel hier. In het artikel staan tips en wordt uitgelegd waar je nog meer op moet letten.

Wat weet je na het lezen van dit artikel over SEA – PPC Advertising?

De kunst van Google AdWords is niet simpelweg het hoogste bieden, maar juist ervoor zorgen dat het zoekwoord, de advertentie én de bestemmingspagina naadloos op elkaar aansluiten. Op die manier krijg je een hoge kwaliteitsscore en haal je meer uit je AdWords budget. Het gaat hierbij om de kwaliteitsscore en de CPC.

Wat is PPC?

PPC staat voor pay-per-plick. Het is een systeem waarbij adverteerders betalen per keer dat er op hun advertentie geklikt wordt. Je koopt bij wijze van spreke ‘relevante’ bezoekers door enkel op de voor jou belangrijke zoekwoorden te bieden. Het fijne hiervan is dat je kunt aangeven hoeveel er maximaal gespendeerd (media spend) kan worden aan een klik en nauwgezet kunt bijhouden hoeveel er daadwerkelijk uitgaat naar elke AdWords campagne. Eerder was het uitgeven van grote bedragen per klik lonend voor de positie van je advertentie. Gelukkig is nu de relevantie bepalend. Relevantie wordt uitgedrukt in een kwaliteitsscore. Google streeft ernaar om kwalitatieve resultaten te tonen. Immers is niet zoeken opzich het doel maar daadwerkelijk datgene vinden wat men zoekt.  Daardoor is relevante content meer en meer gaan wegen op de weegschaal (hierover meer bij quality score).

Wat is SEA?

SEA is het betaald adverteren op Google of anderen zoekmachines. Je advertentie komt op een bepaalde positie op de pagina te staan. Door het bieden op zoekwoorden ga je betalen per klik. Dit zorgt ervoor dat je enkel betaald voor veelal relevante bezoekers. Immers is de zoeker al actief op zoek naar het door op jouw geboden zoekwoord. Het gebruik van SEA in combinatie met SEO zorgt ervoor dat je met veel precisie jouw content en advertentie kan richten op -de voor jouw relevante- doelgroep. Met Google Adwords kan dat heel gericht.

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is de tool van Google waarop je heel gericht advertentiecampagnes kunt opzetten, exact kunt aangeven hoeveel je wenst te spenderen per campagne en per zoekwoord en hoe je daarmee bij de voor jouw relevante doelgroep onder de aandacht komt. Kanttekening: Er moet natuurlijk wel een “zoekbehoefte” zijn. Zoals eerder aangegeven is Google verreweg het meest gebruikte zoekmachine is Nederland.  Het is cruciaal om deze tool goed onder de knie te hebben.

Kwaliteitsscore en de hoogte van je CPC.

We benoemen in dit artikel wat CPC (cost-per-click) is, maar wellicht nog belangrijker en interessanter is de uitleg van de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore bepaald op welke positie welke zoekwoorden komt te staan. In Nederland is Google verreweg de meest gebruikte zoekmachine. 95% van alle Nederlands zoekopdrachten worden via Google uitgevoerd. Vandaar dat ik me dus vooral op Google AdWords zal richten.

Google AdWords – kwaliteitsscore.

Wat is een kwaliteitsscore, ook wel quality score genoemd en hoe wordt deze bepaald? Quality score is de kwaliteitsscore van je landingspagina/ bestemmingspagina ten aanzien van het zoekwoord. Google verdient aan Google AdWords. Het is hun belangrijkste inkomstenbron. Google is er dus bij gebaat om bij elk zoekwoord de beste websites en/ of pagina’s laten zien. Hoe relevanter je content is ten aanzien van het zoekwoord waarop je wilt adverteren hoe minder je hoeft te betalen voor de clicks op jouw advertentie. De 4 punten waar naar gekeken word om de kwaliteit van je advertentie te meten zijn: 

  • De doorklik ratio.
  • De relevantie van elk zoekwoord in verhouding tot de advertentiegroep.
  • De kwaliteit en relevantie van de landingspagina.
  • De relevantie van de advertentie tekst.

Google AdWords en veranderingen.

Zoals eerder benoemd is de tijd dat diegene met het grootste budget bovenaan komt te staan met zijn of haar advertentie al lang voorbij. Google is constant bezig met het polijsten van hun formule om zo meer en meer de relevante advertenties de beste posities te geven. Hiervoor heeft Google de volgende formule ontwikkelt: maximaal bod per klik x kwaliteitsscore = advertentie ranking = je positie in Google bij de advertenties. De volgende illustratie biedt hier een beeld bij:

Google AdWords tegenwoordig.

Wat opvalt is dat Google zorgt dat de advertentie steeds minder opvalt als  advertentie. Herinner je de gele blokken nog welke duidelijk aangaven dat het een advertentie was? Deze is vervangen door een klein groen omlijnd vierkantje met daarin adv. Dit maakt het nog subtieler en zal niet iedereen het zien als advertentie, hoe ver Google hier mee gaat dat zal nog blijken. Zal er later nog onderscheid zijn tussen organische en betaalde resultaten op het eerste oog?

CPC berekenen

Nauwkeurige data in Google Analytics door uitsluiten spam/ Ghost referrals

How to: Ghost Referrals in Google Analytics uitsluiten

Met Google Analytics kan je exact zien wat de herkomst is van de bezoekers van je website, hoe lang ze op een pagina blijven, waar men op klikt en welke bezoekers het meeste rendement opleveren. Veel mensen maken dan ook gebruik van Google Analytics om inzicht te krijgen in de bezoekersstroom op de website. Kortom, erg handig om statistieken over je website te verzamelen, echter is het wel belangrijk dat wát je meet wel juist is. Je kunt tenslotte de dingen nog zo goed doen, uiteindelijk gaat het erom dat je de goede dingen doet. Maak je gebruik van Google Analytics om zaken te meten? Begin dan met het uitsluiten van verwijzend verkeer naar je website. Deze zogenaamde Ghost referrals zijn een doorn in het oog voor je Google Analytics rapportages. Onderaan deze blog staat stapsgewijs wat je dient te doen om verwijzend verkeer/ Ghost referrals uit te sluiten zodat deze niet meer worden meegenomen in je Google Analytics data.

Verwijzend verkeer naar je website

Wanneer je regelmatig gebruik maakt van Google Analytics heb je vast wel eens gekeken naar je referrals, het verwijzende verkeer afkomstig van andere websites. Je ziet dan een overzicht van alle bronnen die bezoekers hebben doorgestuurd naar je website. Veelal zit referrals bij de top 3 of 4 van kanalen die verkeer naar je website stuurt. Beter zorg je er dus voor dat verwijzend verkeer correct is en dat het daadwerkelijke bezoekers zijn van vlees en bloed. Ghost referrals spam is vervelend omdat ze de data, zoals bounce-rate, bezoekduur etc. negatief beïnvloeden, dit heeft weer impact op je organische zoekresultaten.

Ghost referral spam uitsluiten

Wat is Ghost referral spam dan? Ghost referral spam zijn de vreemde domeinnamen die je in het overzicht van de verwijzende websites ziet staan. Deze domeinnamen hebben je website in werkelijkheid nooit bezocht, maar staan toch in het overzicht. Veel voorkomende ghost referrals zijn darodar.com, econom.co, ilovevitaly.co en priceg.com. Ondanks het feit dat ze je website nooit echt hebben bezocht, registreert Google Analytics dit wel als verwijzend verkeer. Deze ghost referrals vervuilen, zoals eerder aangegeven, dan ook je data. Zo gaat bijvoorbeeld het bouncepercentage omhoog en krijg je een verkeerd beeld van welke pagina’s het meest bezocht worden en op welke pagina’s bezoekers voornamelijk binnenkomen. Kortom, erg vervelend want dit is niet waarom je Google Analytics gebruikt. Omdat ghost referrals in werkelijkheid je website nooit hebben bezocht, kun je deze vorm ook niet blokkeren met veel gebruikte Javascript- of .htaccess-methoden. (Ongeacht wat anderen zeggen, .htaccess-methoden werkt alleen als er een daadwerkelijke bezoeker is) De enige manier om ze tegen te gaan is door er een filter voor aan te maken. Het nadeel hiervan is wel dat er veel verschillende ghost referrals zijn en dat ze komen en gaan. Dit betekent dat je veel verschillende filters moet bouwen om ze allemaal tegen te gaan.

Ghost referrals verwijderen, door filters aan te maken

Voor deze soort spam kun je specifieke filters aanmaken om elke spam-bron afzonderlijk te verwijderen, maar een methode die minder moeite kost is het maken van een filter dat gebaseerd is op valide hostnamen. Deze spam referrers nemen namelijk een willekeurige tracking-ID, zonder te weten bij welke site die hoort. Vervolgens versturen ze een ‘verwijzing’ door een hostnaam te gebruiken die niet van jou is. Je kunt een insluitfilter aanmaken dat alleen registraties weergeeft die van je valide webhosts komt en je hoeft je geen zorgen meer te maken over darodar.com / econom.co / ilovevitaly.co / en wat er nog meer komt. Ga bij het implementeren van deze oplossing voorzichtig te werk, anders sluit je valide verkeer uit! Je moet alle valide hostnamen identificeren die de tracking ID van je website gebruiken. Dit kunnen dus ook andere websites zijn die een onderdeel zijn van je trackingsysteem, waaronder je eigen domein, je webwinkel shopping cart, en alle gereserveerde domeinen (voor het geval je besluit om die te gaan gebruiken).

Stapsgewijs Ghost referrals uitsluiten in Google Analytics

  1. Nadat je bent ingelogd in Google Analytics, klik je rechtsboven op het tabblad beheerder;
  2. Onder account (links) kies je alle filters;
  3. Klik op de rode button “+ filter toevoegen”;
  4. Nu zie je: “Filter toevoegen aan weergave” kies deze;
  5. Kies als filternaam, de naam van de Ghost referral, als voorbeeld: “floating-share-buttons.com”
  6. Klik op aangepast, kies vervolgens: campagnebron of verwijzende URL (beide werkt)
  7. Klik onderaan op opslaan, de Ghost referral/ verwijzend verkeer is nu uitgesloten van toekomstige data en rapportages.

ghost referrals uitsluiten in Google Analytics - sPitch

Er zijn duizenden Ghost referrals en het uitsluiten/ filteren is een tijdrovende en handmatige klus. Gelukkig heb ik daar iets voor gevonden en is er deels een oplossing voor. Via deze Spamfilter kan je gebruik maken van de Spam filter installer. Dat is echt een zegen. Dagelijks kan je geautomatiseerd tot 2000 verwijzingen opnemen in Google Analytics en uitsluiten als Ghost referrals. Met deze tool kan je automatisch een koppeling aanmaken en verwijzingen toevoegen/ uitsluiten aan je Google Analytics profiel. Het is simpel en eenvoudig. Klik op initialize, selecteer het Google Analytics account (je dient wel te beschikken over beheerdersrechten) en sluit uit. Het werkt niet met terugwerkende kracht, maar vanaf het moment dat je de Ghost referrals uitsluit (hetzij handmatig of via de spam filter installer) heb je de beschikking over nauwkeurige data in je Google Analytics rapportages.

Spam filter installer - sPitch

UPDATE 16-3-2016:
Sinds vandaag filtert Google automatisch de meest voorkomende verwijzende spam uit je Google Analytics data. De automatische filter van Google werkt momenteel nog niet optimaal, maar een groot deel wordt dus al gefilterd. Daarnaast zal er altijd ‘nieuwe’ spam bijkomen. Deze en de overige spam kan je nog altijd handmatig filteren door middel van de bovenstaande stappen.

Succesvolle Marketing Automation: 5 tips voor succes

Succesvolle Marketing Automation: Welke randvoorwaarden in de eerste plaats?

Potentiële klanten en kopers worden (online) steeds veeleisender. Accepteer als (B2B) marketeer dit. Voor zowel de nieuwe als de oudere generatie B2B-marketeers is dat even wennen. Als marketeer dien je veel resultaatgerichter te werk te gaan, waar veel uitdagingen bij komen kijken.

  • Hoe kan je bijvoorbeeld met een overtuigende businesscase aantonen wat de ROI is?
  • Hoe bewijs je überhaupt dat marketing van toegevoegde waarde is aan je bedrijfsactiviteiten?

In deze blog gaan we op bovenstaande vraagstellingen in. Hierin beschrijven we dat Marketing Automation een oplossing biedt. Tevens geven we aan waarmee je rekening dient te houden voordat je start met Marketing Automation. Wat absoluut belangrijk is, is de communicatie tussen de afdeling marketing en sales.

Tip 1: Spreek dezelfde taal.

In de praktijk blijkt veelal dat de afdelingen marketing en sales een compleet andere taal spreken. Soms gaat het zelfs zover dat deze twee afdelingen totaal autonoom van elkaar opereren. Er is zelfs sprake van minachting voor deze verschillende afdelingen. Deze minachting voor marketing vanuit sales – en vice versa – is zo wijdverbreid dat een recent onderzoek onder sales en marketing professionals door het Corporate Executive Board aantoonde dat 87% van de termen die door beide afdelingen gebruikt worden om de andere afdeling te beschrijven negatief c.q. diskwalificerend zijn. Marketeers noemden de sales medewerkers “simpele zielen”, “cowboys” en “incompetent”. Sales medewerkers daarentegen noemden hun marketing collega’s liever “paper pushers”, “academici” en “irrelevant”.

Hoe ontstaat deze minachting? In veel bedrijven spreken de afdelingen een compleet andere taal; Sales is druk bezig met de dagelijkse beslommeringen, zoals sales targets en is veelal korte termijn gedreven. Sales is alleen maar geïnteresseerd in snelle deals, waardoor de sales afdeling nauwelijks op de afdeling marketing leunt. Tegelijkertijd is de marketing afdeling -zonder overleg met de afdeling sales- druk met allerlei marketing- en communicatieactiviteiten. Daarbij werkt de marketing afdeling ook zonder de targets van de afdeling sales. Dit maakt dat de afdelingen niet van elkaars activiteiten op de hoogte zijn. Door het gebrek aan inzicht in elkaars werkzaamheden, resulteert dit in weinig respect voor elkaars werkzaamheden, met negatieve uitingen en minachting naar elkaar toe als gevolg. Nog belangrijker: het wordt op die manier erg moeilijk om een goed resultaat af te leveren. De oplossing: werk samen, spreek dezelfde taal en werk naar gezamenlijke doelen toe. Sales en marketing succes bestaat alleen wanneer beide partijen naar gezamenlijke doelen toe werken. Hoe je dit bereikt lees je in onze blogpost over sales en marketing alignment.

Tip 2: Maak duidelijke afspraken.

Een absolute voorwaarde om succesvol samen te werken, is goede communicatie en duidelijke afspraken. Dit is zondermeer één van de belangrijkste randvoorwaarde om maximaal succes te halen met Marketing Automation. In essentie is goede communicatie en duidelijke afspraken de hoeksteen voor al het succes. Er zijn maar weinig voorbeelden te noemen waar zaken succesvol zijn, zónder succesvolle communicatie en een duidelijke taakverdeling. Zijn er binnen jouw organisatie personen die de zaken nog steeds aanpakken op hun eigen vertrouwde manier én weigeren ze dezelfde taal te spreken? Neem vandaag nog afscheid van ze! De neuzen dienen dezelfde kant op te wijzen, voordat je kan beginnen met het stroomlijnen van interne processen. Je moet beginnen met het in kaart brengen van wat de klant en de potentiële koper wil. Begin met een buyer persona workshop, dit is niets anders dan een hippe omschrijving voor het goed kennen van je doelgroep. Je dient je doelgroep beter te kennen dan wie dan ook. Breng je buyer persona-profielen in kaart en maak het koopproces inzichtelijk.

  • Hoe oriënteert jouw doelgroep zich?
  • Wat lezen ze voornamelijk online?
  • Waardoor worden ze getriggerd?

Wat je tevens nodig hebt is een duidelijk beeld van het leadmanagement-proces. Dit is het fundament waarop je met Marketing Automation een technologische vooruitgang kan boeken. Dit komt het gehele bedrijf ten goede, maar in het bijzonder voor de marketing en sales afdeling. In een andere blogpost hebben we de successen van Marketing Automation blootgelegd en wat dit kan betekenen voor jouw organisatie.

Tip 3: Benut kansen met Marketing Automation.

Met marketing automation kun je onder andere:

  • E-mailcampagnes opzetten;
  • Webformulieren maken;
  • Landingspagina’s creëren;
  • Lead nurturing-campagnes opzetten (drip campaigns);
  • WebAnalytics (real-time inzage van inbound visitors);

Cijfers overtuigende business case Marketing Automation - sPitchWe kunnen er niet omheen: B2B-marketing ontwikkelt zich in een specifieke richting; Het grootste onderdeel wat daaruit deel van maakt, is Marketing Automation. Het is daarom van belang dat je dezelfde taal spreekt, de neuzen dezelfde kant op wijzen en dat je een duidelijke taakverdeling hebt. Het succes komt er dan wel. De basisfunctionaliteiten gaan nog veel verder dan bovenstaande opties. Welke mogelijkheden er nog meer zijn maar die we niet behandelen in deze blogpost zijn: ‘progressive profiling’, ‘social publishing’, concurrentie-analyses, en ‘website visitor tracking’. Met Marketing Automation kan je heel scherp in de gaten houden hoe je prospect zich online oriënteert. Elke bezoeker laat een digital footprint achter, die jou van relevante informatie voorziet. Je kan dus precies de interesses waarin jouw prospect geïnteresseerd is zien. Daarnaast kan je gemakkelijk achterhalen welke content hij op jouw website heeft bekeken. Zodra je dit weet, kun je daar je marketingcampagnes op afstemmen en daarmee heel relevant zijn voor deze potentiële koper. Gelukkig beseffen steeds meer B2B-marketeers dat ze dergelijke functionaliteiten graag gebundeld willen hebben. Marketing Automation is dé tool waarmee je de doelgroep beter kan begrijpen. Tevens is het  de tool om deze activiteiten te bundelen en je doelstellingen te realiseren.

Tip 4: Kom tot een overtuigende businesscase.

Rapportages genereren is één van de vele mogelijkheden met Marketing Automation. Net als veel analytics-tools is het mogelijk om te zien hoeveel bezoekers de website dagelijks krijgt. Marketing Automation gaat een stap verder dan dat. Het biedt talloze opties voor lead scoring en het in kaart brengen van het online gedrag van potentiële kopers.  Daarnaast kan je ermee uitrekenen wat de gemiddelde kosten per gegenereerde lead zijn. Met Marketing Automation kan je aantonen hoeveel leads MQL’s (marketing qualified leads) je hebt gegenereerd. Je kan daarmee gemakkelijk aantonen hoeveel leads het salesteam van marketing heeft gehad nadat ze zijn geconverteerd tot SQL (sales qualified leads). Je toont aan wat de toegevoegde waarde van marketing is bij het genereren en kwalificeren van leads. De uitdaging ligt daarna bij sales om het vervolg succesvol te maken. Als goede marketeer help je daar natuurlijk bij.

Tip 5: Schuw geen technologie, maar omarm deze.

B2B-marketing bevindt zich in een constant proces van ontwikkeling. Als marketeer dien je voortdurend te moeten professionaliseren. Daarnaast moet je je als marketeer steeds vaker bewijzen tegenover collega’s, sales en het managementteam. Helaas denkt men vaak dat marketing een soort ‘black box’ is. Er wordt een grote hoeveelheid geld en tijd in gestoken; maar het is niet altijd duidelijk wat een organisatie ervoor terug krijgt. Tijd voor verandering! Een Marketing Automation software tool dwingt je processen op elkaar af te stemmen en daarmee zorg je voor een betere sales & marketing alignment. Bovendien stimuleert het een nauwe samenwerking tussen de afdelingen marketing en sales. Het turnt twee rivaliserende afdelingen om tot één geheel; een afdeling die we vanaf nu ‘revenue department’ noemen. Zoals in Amerika nu revenue marketeer een nieuwe functietitel is. De volgende generatie marketeers omarmt Marketing Automation en dient zich volledig op technologische ontwikkelingen te focussen. Organisaties zullen steeds meer transparantie binnen de organisatie eisen. Dankzij Marketing Automation kan marketing aantonen dat marketing in alle opzichten het salesteam ondersteunt. Wanneer dat aan te tonen is, komt de ware ROI van marketing naar boven. De volgende generatie B2B-marketeers schuwt geen technologie, maar omarmt het juist. Wanneer kom jij met een overtuigende businesscase?

Marketing Automation dé B2B marketingtool die het verschil maakt

Start ook met Marketing Automation en ervaar de successen die deze krachtige B2B marketingtool je kan brengen.

Als de online marketing wereld niet nieuw voor je is en je al actief bezig bent met leadgeneratie en leadnurturing en je focust (of wil gaan focussen) op multi-channel marketing, dan biedt Marketing Automation de uitgelezen kans om de online marketing activiteiten een stuk effectiever te maken en deze bovendien efficiënter uit te voeren. Marketing Automation, het automatiseren van je marketing en communicatie activiteiten is booming! Het ontwikkelt zich steeds verder en het is dé marketingtool waarmee je je kan onderscheiden van concurrenten. Je leest ons enthousiasme over Marketing Automation en dat is niet voor niets: Marketing Automation gaat een steeds grotere rol, zo niet de belangrijkste rol spelen binnen in het landschap van de online marketing tools. Maar waarom is Marketing Automation zo groeiende? Waarom toont het zoveel potentie?

Marketing Automation, wat is het precies?

Met Marketing Automation kan je repetitieve, arbeidsintensieve marketing taken, zoals o.a. het invoeren van data automatiseren. Met Marketing Automation software kunnen arbeidsintensieve (marketing) processen volledig uitgevoerd en geautomatiseerd worden. Concreet houdt dat het volgende in: Marketing Automation software zorgt ervoor dat je lead generatie geoptimaliseerd kan worden door alle verschillende fases van de gehele marketing funnel heen. Een customer journey is niet linear. Met Marketing Automation software kan je de juiste content in de juiste context op het juiste tijdstip versturen. Dat daarmee de kwaliteit (en waarde) van je leads wordt verhoogd is duidelijk.

Het strevenMarketing Automation het streven | sPitch
Stel je voor dat je probeert om een plant te kweken. Je begint met de juiste zaden. De bodem moet vruchtbaar zijn zodat je zaden kunnen groeien tot een plantje. Vervolgens dien je het plantje te verzorgen, het plantje heeft water en licht nodig om te kunnen groeien tot een bloeiende plant. Het is niet waterdicht, maar volgens ons is effectieve Marketing Automation hetzelfde als het juist voeden van een plantje. Aan het einde van het groeiproces is het zaadje uitgegroeid tot een weelderige bloeiende plant.
Marketing Automation de realiteit | sPitchDe realiteit
Echter, de term “Marketing Automation” is uitgegroeid tot een buzz-woord. Het gevolg daarvan is dat marketeers lijsten met e-mailadressen kopen om te nurturen in plaats van het genereren van goede inkomende leads. Dat is niet de juiste manier. Hoewel het een snelle oplossing lijkt, is het niet een oplossing voor de lange termijn. Ook al lijkt de grond vruchtbaar. Voor een gezonde plant, (en een lange relatie met uw toekomstige klanten) zul je echt moeten kiezen voor een lange termijn investering en de juiste methodes moeten kiezen.

De belangrijkste onderdelen van Marketing Automation zijn:

  • E-mailcampagnes opzetten;
  • Webformulieren maken;
  • Landingspagina’s creëren;
  • Lead nurturing-campagnes opzetten (drip campaigns);
  • WebAnalytics (real-time inzage van inbound visitors);

Lees hier meer over de randvoorwaarden voor succesvolle Marketing Automation

Het succes van Marketing Automation bloot gelegd.

Online marketing activiteiten en campagnes worden winstgevender naarmate je slimmer omgaat met het gedrag en de behoeftes van je prospects. Door je te focussen op de prospects, en je daardoor weet wat triggert, kan je slimmer anticiperen op de behoeften van je prospects. Doordat je weet wat de behoeften zijn kan je relevanter zijn, doordat je relevanter bent kan je prospects beter helpen bij het adviseren van een aankoopbeslissing. Je wordt niet meer als verkoper gezien, maar als adviseur. Je bent vanaf de eerste fase betrokken bij een aankoopbeslissing. Met Marketing Automation heb je dé tool in handen om de content aan te passen bij elke fase van de customer journey waardoor je relevanter wordt. Hoe dan? Hoe specifieker je de behoeftes van je prospects begrijpt en je deze volgt, kan je daarbij de juiste content aanbieden, daarmee krijg je grip op je leads, vóórdat deze naar je salesafdeling / team gaan. Je salesteam zal gaan stralen doordat ze leads krijgen van betere kwaliteit. Uit onderzoek blijkt dat al 54% van de 257 respondenten, waaronder ware top performers, gebruik maakt van Marketing automation, aldus MarketingSherpa. Vooral organisaties die sturen op ROI doen het uitermate goed. Organisaties die Marketing Automation inzetten om leads te nurteren laten significante conversie stijgingen zien. Conversie cijfers komen tot boven de 450% (!) volgens onderzoek van The Annuitas Group. Om die reden is Marketing Automation booming! Met Marketing Automation kunnen organisaties leads beter nurturen en engagen, daardoor kan de sales afdeling sneller een deal closen en wordt de salescyclus korter, omdat veel werk al door de marketing afdeling is gedaan én het vertrouwen van de potentiële klant al is gewonnen. Een groot ander voordeel is dat je de kostbare tijd die hierdoor overblijft weer kan gebruiken voor andere taken en activiteiten voor je bedrijf, zoals een betere sales en marketing alignment, oftewel het effectiever laten samenwerken van marketing en sales.

Lees hier meer over sales en marketing alignment en het effectiever laten samenwerken van marketing en sales.

Voor welke organisaties is Marketing Automation bedoelt?

Marketing Automation is de toekomst. En die toekomst is gister begonnen. Niet alleen grote ‘enterprises’ maken gebruik van Marketing Automation, maar ook de middelgrote en kleine zelfstandige bedrijven maken er gebruik van. In 2013 gebruikte zo’n 20.000 bedrijven Marketing Automation, in 2014 is dat aantal verdubbeld en voor 2015 is dat alleen maar stijgende. Wil je meer weten over wat Marketing Automation voor je kan betekenen en wil je down to earth advies? Vul je gegevens in en we nemen nog dezelfde dag contact met je op!