Traditionele marketing vs. Digitale marketing

Wat steek je hiervan op?

Elke dag opnieuw maken wij gebruik van digitale marketing. Toch wordt digitale marketing nog vaak gecombineerd met traditionele marketing. In dit artikel leggen wij uit wat het verschil is tussen deze twee en welke manier van marketing het meest relevant is.

Wat zijn digitale- en traditionele marketing?

Veel kleine organisaties hebben problemen met het beslissen welke soort marketingmethode het beste bij hen past. Het budget is vaak niet groot genoeg om beide richtingen op te gaan. De beslissingen die gemaakt moeten worden zijn niet makkelijk: welke marketing methode geeft me het meest waar voor mijn geld? Hoe weet ik of mijn methode werkt? Wie vertrouw ik mijn marketing toe? Moet ik het zelf doen?

Om de termen wat te verduidelijken zijn hier een aantal voorbeelden. Flyers, kranten en tijdschriften zijn een simpel voorbeeld van traditionele marketing. Andere voorbeelden zijn nieuwsbrieven, reclame op TV, radio en billboards. Wanneer een organisatie investeert in het bouwen van een nieuwe website en adverteert op social media als Facebook, Twitter en Instagram, wordt dit digitale marketing genoemd.

De voordelen van traditionele marketing

Benader je lokale doelgroep

Een voordeel van traditionele marketing is dat je je lokale doelgroep makkelijk kunt benaderen. Een radio reclame wordt bijvoorbeeld meestal afgespeeld in een bepaalde stad of regio en brievenbusfolders gaan naar huishoudens in een geselecteerd aantal buitenwijken.

Fysieke materialen

Een ander voordeel is dat het materiaal waarop gedrukt is behouden kan worden. De doelgroep heeft een papieren versie van materialen die ze steeds opnieuw kunnen lezen en doorbladeren.

Makkelijk te begrijpen

Traditionele marketing is ook nog eens makkelijk te begrijpen. Het is makkelijk te begrijpen voor de meeste mensen omdat de handeling heel simpel is. Je hoeft geen account aan te maken of je e-mail adres ergens achter te laten om een folder te lezen.

Merkherkenning

Neurowetenschappen lijken de voordelen van hard copy marketing te ondersteunen. Een studie uitgevoerd door het Canadese neuromarketingbureau True Impact vergeleek de effecten van papieren marketing (papieren advertenties, in dit geval) met digitale media (e-mail- en display-advertenties).

De technologieën die in dit onderzoek werden gebruikt, waren eye-tracking en EEG-hersengolfmeting. De drie belangrijkste methoden die in de studie werden geëvalueerd, waren cognitieve belasting (gemakkelijk te begrijpen), motivatie (overtuigingskracht) en aandacht (hoe lang personen naar de inhoud kijken). Uit de test kwam dat papieren advertenties makkelijker mentaal te verwerken zijn en dat de merkherinnering hierdoor groter is.

Een papieren advertentie vereist 21% minder cognitieve inspanning om te verwerken dan een digitale advertentie, wat suggereert dat het zowel makkelijker te begrijpen als beter te herkennen is. De geheugentesten die na de test werden gedaan bevestigden de uitkomsten van de cognitieve belastingtest. Toen werd gevraagd of de testpersonen het merk konden herinneren dat zij in de vorige advertentie hadden gezien, kon 75% dit bij een papieren advertentie en slechts 44% bij een digitale advertentie.

Traditionele marketing sPitch

De voordelen van digitale marketing

Specifieke doelgroep

Digitale marketing heeft ook vele voordelen. Een groot voordeel is dat je je niet alleen kunt richten op een lokale doelgroep, maar ook op een landelijke/internationale. Verder kun je je doelgroep specificeren door middel van het toepassen van demografische gegevens zoals geslacht, locatie, leeftijd en interesses. Op deze manier wordt je campagne effectiever.

De doelgroep kiest voor jou, in plaats van andersom

Ten tweede kan je doelgroep zelf kiezen hoe zij je content willen ontvangen. De ene persoon vindt het fijn om een blogpost te lezen, de ander kijkt graag video’s op YouTube. Traditionele marketing geeft de doelgroep hierin geen keus. De meeste mensen vinden het niet fijn om reclame te ontvangen in hun brievenbus of om telefoontjes te krijgen op momenten die niet gelegen komen. Online krijgen mensen de keuze om zich aan te melden voor advertenties en deze is vaak relevant omdat zij er zelf naar opzoek zijn. De kracht van marktsegmentatie en marketing op maat moet niet onderschat worden.

Interactie

Ook is interactie met je doelgroep mogelijk. Dit is mogelijk door middel van het gebruik van social media netwerken. Interactie wordt hierbij zelfs aangemoedigd. Je kunt online je klanten en volgers aanmoedigen om actie te ondernemen door je website te bezoeken, over je producten en services te lezen, deze te beoordelen, te kopen en hierop feedback te geven. Deze feedback wordt vaak weer gelezen door andere bezoekers.

Lagere kosten

Digitale marketing is eveneens kostentechnisch efficiënter. Je kunt online wel betalen voor adverteren, maar dit kost nog altijd minder dan traditionele marketing.

Resultaten inzien

Hiernaast zijn data en resultaten heel makkelijk bij te houden. Door middel van Google Analytics en andere tools kun je op elk moment bekijken hoe het met je campagne gaat. In tegenstelling tot traditionele marketing, kun je direct zien wat wel of niet werkt voor jouw business en je kunt direct actie ondernemen om je resultaten te verbeteren.

Gelijk speelveld

Bij digitale marketing is er een gelijk speelveld. Elk bedrijf kan concurreren met elke concurrent, ongeacht de grootte, met een solide digitale marketingstrategie. Traditioneel gezien zou een kleine detailhandelaar moeite moeten doen om de grotere concurrenten te evenaren. Online, is een goed doordachte site met een goede customer journey en fantastische service, het meest belangrijk. Niet de grootte.

Direct resultaat

Nog een groot voordeel is dat je direct resultaat ziet. Je hoeft niet weken te wachten voor een boost voor je bedrijf. Je kunt met één druk op de knop het aantal bezoekers van je site en de potentiële klanten zien stijgen, zien wanneer deze mensen je site bezoeken, welke successen je al geboekt hebt en nog veel meer.

Snelle merkontwikkeling

Er is snellere merkontwikkeling. Een goed onderhouden website, met kwaliteitsinhoud die op de behoeften is ingericht en waarde toevoegt aan uw doelgroep, kan aanzienlijke kansen bieden en leads generen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van social media kanalen en e-mail marketing.

Viral

Als laatst kun je via digitale marketing snel viral gaan. Door gebruik te maken van deelbuttons op social media, je website en bij e-mail marketing kan de doelgroep je bericht direct delen. Als je bedenkt dat de gemiddelde Facebook-gebruiker 190 vrienden heeft, waarvan gemiddeld 12% hun favoriete berichten ziet, is je ene bericht daadwerkelijk gezien door 15 mensen. Stel je nu voor dat een aantal van hen het bericht ook leuk vinden en je bericht delen en dat hun vrienden hetzelfde doen? Daarom is hoge kwaliteit van de inhoud zo belangrijk.

De nadelen van traditionele marketing

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan traditionele marketing. Een nadeel is dat er weinig interactie is tussen het gebruikte medium en de doelgroep. Een organisatie verspreid informatie om te laten weten dat het merk bestaat, in de hoop dat de doelgroep het merk opmerkt.

Hiernaast zijn radio/- en gedrukte advertenties ook nog eens erg duur. Het drukken van materiaal kan heel duur zijn en je moet daarnaast ook nog mensen inhuren om de advertenties langs de deuren te brengen.

Ook zijn de resultaten van traditionele marketing moeilijk te meten. Je weet nooit exact hoe succesvol de campagne was.

Welke marketing methode is beter?

Wij bevelen beide manieren aan. Natuurlijk zijn we gepassioneerd door digitale marketing. We weten dat het werkt. Maar toch werkt traditionele marketing ook. Een mix van beide werkt het beste.

De traditionele marketing methodes ondersteunen onze digitale marketing. Ze werken niet los van elkaar, maar hard copy marketingmateriaal wordt gebruikt om de relatie met een contactpersoon of klant verder te versterken. Hierbij worden geen televisie- of radio advertenties bedoeld maar juist de papieren advertenties. Op deze advertenties kun je bijvoorbeeld vertellen welke diensten je organisatie verleent.

In plaats van alles of niets te benaderen, lijkt het erop dat een multi-channel benadering die gebruikmaakt van de unieke voordelen van papier met het gemak en de toegankelijkheid van digitaal het beste werkt.

Recap: Nu weet je de voordelen van traditionele en digitale marketing. 

Zowel traditionele als digitale marketing werkt. De doelgroep is bepalend voor welke marketing strategie voor jouw organisatie werkt. Twijfel je over een strategie? Schroom niet en neem contact op met sPitch om de juiste strategie vast te stellen.

In 8 stappen GDPR proof? Hier moet je aan voldoen.

In 8 stappen GDPR proof en alles geregeld op het gebied van data privacy

De GDPR (General Data Protection Regulation) of AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) is de nieuwe wetgeving voor alles op het gebied van data privacy. Deze wet treedt op 25 mei 2018 in werking. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zal controleren of je organisatie voldoet aan de eisen.

Wat verandert er?  Waar moet je organisatie aan voldoen?

De GDPR versterkt de positie van de betrokkene. Dit is degene waarvan de gegevens worden verwerkt. De betrokkene krijgt nieuwe privacyrechten en bestaande rechten worden sterker. Als je als organisatie veel persoonsgegevens opslaat krijg je meer verplichtingen. De nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van de organisatie om te kunnen aantonen dat zij zich aan de wet houden.

In dit artikel wordt uitgelegd welke stappen een organisatie moet volgen om aan GDPR te voldoen, waar de organisatie rekening mee moet houden en wat dit betekent voor de betrokkenen.  

Stap 1. Categoriseer je persoonsgegevens

Het is belangrijk om te weten dat de GDPR niet alleen geldt voor persoonsgegevens die de organisatie opslaat zodra de wetgeving is ingegaan. Het geldt voor alle persoonsgegevens. Het is belangrijk om daarom alle persoonsgegevens die verwerkt en opgeslagen worden zo goed mogelijk te categoriseren zodat, mocht het zover komen, aangetoond kan worden dat de organisatie voldoet aan alle verplichtingen uit de GDPR.

Als organisatie is het belangrijk om alleen de persoonlijke gegevens op te slaan die daadwerkelijk nodig zijn. Nu de GDPR ingaat zal het begrip ‘persoonsgegevens’ ook verbreed worden. Unieke IP-adressen en cookies vallen ook onder deze gegevens. De gegevens die niet meer gebruikt worden moeten verwijderd worden. Als een betrokkene vraagt zijn gegevens in te mogen zien moet de organisatie dit toestaan. De organisatie moet dan aan kunnen tonen of de organisatie zijn persoonsgegevens gebruikt, om welke gegevens het gaat, wat het doel is van het gebruik, aan wie de organisatie de gegevens eventueel heeft verstrekt en wat de herkomst is van de gegevens, als dit bekend is.

Stap 2. Breng je gegevensverwerkingen in kaart

Als de GDPR-wetgeving ingesteld gaat worden moet je als organisatie de complete gegevensverwerkingen in kaart brengen. Denk hierbij aan het documenteren van welke persoonsgegevens verwerkt worden, met welk doel, waar deze gegevens vandaan komen en met wie de gegevens worden gedeeld. De organisatie moet namelijk aan kunnen tonen dat er gehandeld wordt naar de GDPR. De persoonsgegevens moeten op een transparante manier verwerkt worden en mogen alleen voor een duidelijk omschreven doel verwerkt worden. De gegevens moeten noodzakelijk, correct, actueel zijn en de gegevens moeten verwijderd en beveiligd kunnen worden.

Stap 3. Sluit een overeenkomst af met je bewerker

Onder de GDPR is het verplicht om een overeenkomst af te sluiten met bewerkers. Een bewerker is iemand die buiten de organisatie staat en ten behoeve van de organisatie persoonsgegevens verwerkt. Denk hierbij aan een ontwerpbureau dat een opdracht doorgeeft aan een marketingbureau, maar deze blijft werken onder de naam van het ontwerpbureau. De bewerker is een derde partij. In de overeenkomst moet in ieder geval voorkomen:

  • Het doel van de verwerking,
  • Het soort persoonsgegevens dat wordt verwerkt;
  • De duur van de gegevensverwerking;
  • Het onderwerp van de gegevensverwerking;
  • Dat de bewerker meewerkt aan audits om te controleren of de bewerker zich aan alle verplichtingen houdt;
  • Vernietiging van de verwerking of retourneren van persoonsgegevens aan verantwoordelijke.

Stap 4. Documenteer datalekken

We spreken van een datalek als persoonsgegevens in handen vallen van derden die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. Deze data kan uitlekken door beveiligingsproblemen. Een voorbeeld hiervan is een uitgelekt computerbestand maar het kan ook een geprinte klantenlijst zijn.

De meldplicht datalekken veranderd onder de GDPR niet veel ten opzichte van de voorgaande privacywet. Nieuw is dat als een organisatie samenwerkt met een bewerker, deze verplicht is een datalek te melden aan de verantwoordelijke. Een organisatie moet alle datalekken documenteren zodat de Autoriteit Persoonsgegevens kan controleren of de organisatie aan de meldplicht voldoet.

Je organisatie moet rekening houden met de volgende onderdelen:

Toestemming moet uit een actieve handeling bestaan

Alle toestemming die verkregen wordt moet uit een actieve handeling bestaan. Een voorbeeld hiervan is dat er geen vooraf aangevinkte vakjes mogen bestaan. De vraag om toestemming moet duidelijk en begrijpelijk zijn en dus in eenvoudige taal beschreven worden. Hiernaast heeft de betrokkene altijd het recht om de toestemming in te trekken. Dit moet tevens vermeld worden. Je kunt als organisatie bijvoorbeeld een persoonsgegevens uitschrijf formulier maken die opgevraagd kan worden door de betrokkene. Als organisatie moet je de manier waarop je toestemming vraagt, krijgt en registreert vastleggen. Je bepaald ook zelf hoelang je deze gegevens bewaard. Het is aan te raden de gegevens niet langer te bewaren dan nodig is.

Betrokkenen krijgen meer rechten

Bij de GDPR staat transparantie voorop. De betrokkene moet duidelijk geïnformeerd worden over wat er met zijn persoonsgegevens gebeurt. De betrokkene krijgt ook meer privacy rechten. Dit zijn het recht op inzage en het recht op correctie en verwijdering, maar ook het recht op dataportabiliteit. Dit houdt in dat de betrokkene recht heeft op overdraagbaarheid van zijn data. Als je als klant overstapt naar een andere organisatie kun je je gegevens opvragen en doorsturen naar een andere organisatie. Dit geldt alleen wanneer gegevens worden verwerkt op basis van toestemming of een overeenkomst. Als organisatie ben je verplicht om een kopie van de gegevens te verstrekken in een gestructureerde, algemeen gebruikte, leesbare vorm.

Mogelijkheid tot uitvoeren Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Een DPIA hoeft alleen uitgevoerd te worden als de gegevensbewerking een hoog privacy risico met zich mee brengt. Een DPIA is een instrument om vooraf de privacyrisico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen. Het is een middel om naleving van de privacyregelgeving te verbeteren. De organisatie moet zelf inschatten of de gegevens die verwerkt worden een hoog privacy risico met zich meebrengen. Zo ja, dan moeten er maatregelen getroffen worden die de risico’s verkleinen.

Een voltooide DPIA bestaat uit een:
A. Een beschrijving van de gegevensverwerking en het doel van de verwerking;
B. Een beschrijving van de rechtsregels, de noodzaak, evenredigheid en verenigbaarheid van de verwerkingsdoeleinden;
C. Beschrijving van de risico’s voor betrokkenen;
D. De voorgenomen maatregelen om deze gevolgen en risico’s van de gegevensverwerkingen aan te pakken.

GDPR Proof of waag je liever een gokje?

GDPR gokje wagen sPitch

Houd rekening met privacy by design & privacy by default

Onder de GDPR zijn privacy by design & privacy by default bekende termen. Privacy by design houdt in dat er vanaf het eerste ontwerpproces al rekening gehouden moet worden met de privacygegevens. De gegevens die verwerkt worden moeten noodzakelijk zijn voor het eindresultaat. Als er toch gegevens verwerkt worden is pseudonimiseren een goede manier om gegevens te beveiligen. Met pseudonimiseren worden persoonsgegevens veranderd in data die niet meer direct herleidbaar is tot een persoon. Om dit te doen worden de direct identificeerbare elementen van persoonsgegevens weggehaald, zoals de naam, of de dataset wordt omgecodeerd tot een nummer. De gegevens worden niet anoniem. De gegevens die weggelaten zijn, worden namelijk niet verwijderd. Mocht dit wel zo zijn, dan zouden de gegevens anoniem zijn.

Privacy by default houdt in dat de organisatie technische en organisatorische maatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat alleen de noodzakelijke persoonsgegevens verwerkt worden. Een voorbeeld hiervan is dat organisaties niet zomaar de locatie van gebruikers mogen vragen zonder dat dit noodzakelijk is. Alle gegevens mogen niet langer bewaard worden dan nodig is.

Het is belangrijk om in ieder geval deze stappen te volgen om aan de GDPR te voldoen. Mocht er een controle komen van de Autoriteit Persoonsgegevens, kan een boete oplopen tot een maximum van 20 miljoen euro of 4% van de omzet. Hiernaast is het voor betrokkenen een belangrijk punt. Zij krijgen meer rechten en als gevolg daarvan is er meer duidelijkheid over wat er met hun gegevens gebeurd.

Meer informatie over de GDPR wetgeving? Neem contact op met sPitch. Wij helpen je graag verder met deze checklist.

Disclaimer: De informatie die hier gegeven wordt, is alleen om een beter begrip te geven wat de GDPR voor organisaties kan betekenen. Dit blogartikel is alleen voor kennisdelingsdoeleinden en moet niet als juridisch advies beschouwd worden. Het advies is om een advocaat kundig op het vlak van de AVG te raadplegen om juridische conflicten te vermijden. Bij het lezen van dit artikel vrijwaar je sPitch voor alle juridische implicaties en kunnen zij niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige actie met betrekking tot de informatie die in dit artikel wordt gedeeld.

Partnership tussen Leadfeeder en sPitch

Partnership tussen Leadfeeder en sPitch verbetert inzichten voor succesvollere leadgeneratie en opvolging.

Leadfeeder, een gerenommeerde start-up uit Helsinki en pionier op het gebied van web analytics en data driven marketing sluit een partnership met sPitch om meer kennis en kunde op het gebied van online leadgeneratie aan zich te binden. Hierdoor krijgen gebruikers nog betere inzichten in welke organisaties zijn/haar websites bezoeken en daarbij welk gedrag vertoond wordt. Door goed te anticiperen op het bezoekersgedrag kan er effectiever leads van betere kwaliteit gegenereerd worden. Dit is mogelijk doordat er meer inzicht verkregen wordt in het surf gedrag van de prospect. Uit de leads haal je waardevolle data wat de relevantie verhoogt, met als resultaat het behalen van hogere conversiedoelstellingen.

Integratie van de software van beide organisaties zorgt voor het beter ontsluiten van data tot waardevolle inzichten.

Onderdeel van het partnership is de integratie van de software van beide organisaties om waardevolle data te verrijken en dit te ontsluiten tot beter te begrijpen inzichten. Dankzij de integratie kunnen waardevolle gegevens beter geïnterpreteerd worden en kan er op die manier een scherpere focus gelegd worden op core taken. Met als resultaat een tijd- en kostenbesparing voor ondernemers, marketingmanagers en marketeers. Klanten van sPitch kunnen nu al real-time beschikken over actuele data en voortgang in campagnes en statistieken bekijken. De samenwerking en de verrijking van de data is een waardevolle toevoeging voor bestaande en nieuwe klanten om leads te genereren, de waarde ervan te verhogen en te zorgen voor een succesvolle opvolging én borging van de kwaliteit.

Partnership tussen Leadfeeder en sPitch verbetert inzichten voor succesvollere leadgeneratie en opvolging

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie organisatie?

Neem voor de mogelijkheden contact op via 026-7851709 of stuur een e-mail naar leadfeeder@spitch.nl - We adviseren je graag!

Leadfeeder, pionier op het gebied van data driven marketing

Over Leadfeeder; Sales intelligence from the Nordics! Pioniers op het gebied van data driven marketing. De missie van Leadfeeder is om websitebezoek inzichtelijk te maken voor bedrijven. Leadfeeder is momenteel wereldwijd actief en groeit snel en wil deze lijn doorzetten. De samenwerking met sPitch past goed in de stijgende lijn die Leadfeeder wil doorzetten.

Tot op detail niveau waardevolle besluitvorming mogelijk maken. Daar staat sPitch voor.

Over sPitch; sPitch online marketing kent een onstuimige groei. In een tijdsbestek van een jaar is de organisatie vervijfvoudigd en inmiddels actief in drie landen. sPitch heeft een vernieuwend businessmodel waarbij betalen voor resultaat het uitgangspunt is. sPitch beschikt over een applicatie waarmee online marketing tools aan elkaar gekoppeld worden, inzicht gegeven wordt in webstatistieken en bezoekersgedrag in de vorm van een digital footprint inzichtelijk wordt. Dit is een onderwerp waar toonaangevende bedrijven als bijvoorbeeld een Starbucks niet alleen om vragen, maar dit beschouwen als een vanzelfsprekendheid. Door de samenwerking maakt sPitch relevante data en webstatistieken ook beschikbaar voor organisaties met andere budgetten. Organisaties actief in branches zoals retail, ICT, industrie/techniek, finance en zakelijke dienstverlening zijn bij uitstek geschikt om gebruik te maken van deze mogelijkheden.

Resultaatgericht en lekker recht voor zijn raap!

Joran Hofman, Business Developer NL van Leadfeeder over het partnership: “Het partnership met sPitch is erg belangrijk voor Leadfeeder. Voor de gebruiker betekent het geen extra aanspreekpunt omdat alle kennis bij dezelfde en Leadfeeder aanwezig is. sPitch is voor Leadfeeder een goede match gezien beide organisaties erg hard groeien en hierdoor elkaar op meerdere vlakken goed kunnen ondersteunen. De manier van zaken doen is voor mij hét belangrijkste om een partnership met sPitch aan te gaan; flexibel, resultaatgericht en lekker recht voor zijn raap.”

Een logische stap om blijvend in klantbehoeften te voorzien en ambities te realiseren.

“De visie van sPitch is doorlopend in de groeiende online behoefte te voorzien en actief haar klanten gericht te adviseren. In Nederland worden we als sPitch zijnde veelvuldig benaderd door vergelijkbare bedrijven.  De aanbieders actief in de Nederlandse en Belgische markt zijn echter lang niet zo ver met de applicatie als Leadfeeder. Bovendien biedt de integratie van de software zeer veel mogelijkheden om in de groeiende klantbehoefte te blijven voorzien. Data Driven Marketing, Predictive analytics en soortgelijke ontwikkelingen volg ik nauwlettend. Een samenwerking met Leadfeeder is dan ook een logische stap om onze doelstellingen verder te realiseren, de concurrentie een stap voor te zijn en in de groeiende klantvraag te blijven voorzien.” Vult Matthieu Reijers van sPitch aan.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie organisatie?

Neem voor de mogelijkheden contact op via 026-7851709 of stuur een e-mail naar leadfeeder@spitch.nl - We adviseren je graag!

Nauwkeurige data in Google Analytics door uitsluiten spam/ Ghost referrals

How to: Ghost Referrals in Google Analytics uitsluiten

Met Google Analytics kan je exact zien wat de herkomst is van de bezoekers van je website, hoe lang ze op een pagina blijven, waar men op klikt en welke bezoekers het meeste rendement opleveren. Veel mensen maken dan ook gebruik van Google Analytics om inzicht te krijgen in de bezoekersstroom op de website. Kortom, erg handig om statistieken over je website te verzamelen, echter is het wel belangrijk dat wát je meet wel juist is. Je kunt tenslotte de dingen nog zo goed doen, uiteindelijk gaat het erom dat je de goede dingen doet. Maak je gebruik van Google Analytics om zaken te meten? Begin dan met het uitsluiten van verwijzend verkeer naar je website. Deze zogenaamde Ghost referrals zijn een doorn in het oog voor je Google Analytics rapportages. Onderaan deze blog staat stapsgewijs wat je dient te doen om verwijzend verkeer/ Ghost referrals uit te sluiten zodat deze niet meer worden meegenomen in je Google Analytics data.

Verwijzend verkeer naar je website

Wanneer je regelmatig gebruik maakt van Google Analytics heb je vast wel eens gekeken naar je referrals, het verwijzende verkeer afkomstig van andere websites. Je ziet dan een overzicht van alle bronnen die bezoekers hebben doorgestuurd naar je website. Veelal zit referrals bij de top 3 of 4 van kanalen die verkeer naar je website stuurt. Beter zorg je er dus voor dat verwijzend verkeer correct is en dat het daadwerkelijke bezoekers zijn van vlees en bloed. Ghost referrals spam is vervelend omdat ze de data, zoals bounce-rate, bezoekduur etc. negatief beïnvloeden, dit heeft weer impact op je organische zoekresultaten.

Ghost referral spam uitsluiten

Wat is Ghost referral spam dan? Ghost referral spam zijn de vreemde domeinnamen die je in het overzicht van de verwijzende websites ziet staan. Deze domeinnamen hebben je website in werkelijkheid nooit bezocht, maar staan toch in het overzicht. Veel voorkomende ghost referrals zijn darodar.com, econom.co, ilovevitaly.co en priceg.com. Ondanks het feit dat ze je website nooit echt hebben bezocht, registreert Google Analytics dit wel als verwijzend verkeer. Deze ghost referrals vervuilen, zoals eerder aangegeven, dan ook je data. Zo gaat bijvoorbeeld het bouncepercentage omhoog en krijg je een verkeerd beeld van welke pagina’s het meest bezocht worden en op welke pagina’s bezoekers voornamelijk binnenkomen. Kortom, erg vervelend want dit is niet waarom je Google Analytics gebruikt. Omdat ghost referrals in werkelijkheid je website nooit hebben bezocht, kun je deze vorm ook niet blokkeren met veel gebruikte Javascript- of .htaccess-methoden. (Ongeacht wat anderen zeggen, .htaccess-methoden werkt alleen als er een daadwerkelijke bezoeker is) De enige manier om ze tegen te gaan is door er een filter voor aan te maken. Het nadeel hiervan is wel dat er veel verschillende ghost referrals zijn en dat ze komen en gaan. Dit betekent dat je veel verschillende filters moet bouwen om ze allemaal tegen te gaan.

Ghost referrals verwijderen, door filters aan te maken

Voor deze soort spam kun je specifieke filters aanmaken om elke spam-bron afzonderlijk te verwijderen, maar een methode die minder moeite kost is het maken van een filter dat gebaseerd is op valide hostnamen. Deze spam referrers nemen namelijk een willekeurige tracking-ID, zonder te weten bij welke site die hoort. Vervolgens versturen ze een ‘verwijzing’ door een hostnaam te gebruiken die niet van jou is. Je kunt een insluitfilter aanmaken dat alleen registraties weergeeft die van je valide webhosts komt en je hoeft je geen zorgen meer te maken over darodar.com / econom.co / ilovevitaly.co / en wat er nog meer komt. Ga bij het implementeren van deze oplossing voorzichtig te werk, anders sluit je valide verkeer uit! Je moet alle valide hostnamen identificeren die de tracking ID van je website gebruiken. Dit kunnen dus ook andere websites zijn die een onderdeel zijn van je trackingsysteem, waaronder je eigen domein, je webwinkel shopping cart, en alle gereserveerde domeinen (voor het geval je besluit om die te gaan gebruiken).

Stapsgewijs Ghost referrals uitsluiten in Google Analytics

  1. Nadat je bent ingelogd in Google Analytics, klik je rechtsboven op het tabblad beheerder;
  2. Onder account (links) kies je alle filters;
  3. Klik op de rode button “+ filter toevoegen”;
  4. Nu zie je: “Filter toevoegen aan weergave” kies deze;
  5. Kies als filternaam, de naam van de Ghost referral, als voorbeeld: “floating-share-buttons.com”
  6. Klik op aangepast, kies vervolgens: campagnebron of verwijzende URL (beide werkt)
  7. Klik onderaan op opslaan, de Ghost referral/ verwijzend verkeer is nu uitgesloten van toekomstige data en rapportages.

ghost referrals uitsluiten in Google Analytics - sPitch

Er zijn duizenden Ghost referrals en het uitsluiten/ filteren is een tijdrovende en handmatige klus. Gelukkig heb ik daar iets voor gevonden en is er deels een oplossing voor. Via deze Spamfilter kan je gebruik maken van de Spam filter installer. Dat is echt een zegen. Dagelijks kan je geautomatiseerd tot 2000 verwijzingen opnemen in Google Analytics en uitsluiten als Ghost referrals. Met deze tool kan je automatisch een koppeling aanmaken en verwijzingen toevoegen/ uitsluiten aan je Google Analytics profiel. Het is simpel en eenvoudig. Klik op initialize, selecteer het Google Analytics account (je dient wel te beschikken over beheerdersrechten) en sluit uit. Het werkt niet met terugwerkende kracht, maar vanaf het moment dat je de Ghost referrals uitsluit (hetzij handmatig of via de spam filter installer) heb je de beschikking over nauwkeurige data in je Google Analytics rapportages.

Spam filter installer - sPitch

UPDATE 16-3-2016:
Sinds vandaag filtert Google automatisch de meest voorkomende verwijzende spam uit je Google Analytics data. De automatische filter van Google werkt momenteel nog niet optimaal, maar een groot deel wordt dus al gefilterd. Daarnaast zal er altijd ‘nieuwe’ spam bijkomen. Deze en de overige spam kan je nog altijd handmatig filteren door middel van de bovenstaande stappen.