Nauwkeurige data in Google Analytics door uitsluiten spam/ Ghost referrals

How to: Ghost Referrals in Google Analytics uitsluiten

Met Google Analytics kan je exact zien wat de herkomst is van de bezoekers van je website, hoe lang ze op een pagina blijven, waar men op klikt en welke bezoekers het meeste rendement opleveren. Veel mensen maken dan ook gebruik van Google Analytics om inzicht te krijgen in de bezoekersstroom op de website. Kortom, erg handig om statistieken over je website te verzamelen, echter is het wel belangrijk dat wát je meet wel juist is. Je kunt tenslotte de dingen nog zo goed doen, uiteindelijk gaat het erom dat je de goede dingen doet. Maak je gebruik van Google Analytics om zaken te meten? Begin dan met het uitsluiten van verwijzend verkeer naar je website. Deze zogenaamde Ghost referrals zijn een doorn in het oog voor je Google Analytics rapportages. Onderaan deze blog staat stapsgewijs wat je dient te doen om verwijzend verkeer/ Ghost referrals uit te sluiten zodat deze niet meer worden meegenomen in je Google Analytics data.

Verwijzend verkeer naar je website

Wanneer je regelmatig gebruik maakt van Google Analytics heb je vast wel eens gekeken naar je referrals, het verwijzende verkeer afkomstig van andere websites. Je ziet dan een overzicht van alle bronnen die bezoekers hebben doorgestuurd naar je website. Veelal zit referrals bij de top 3 of 4 van kanalen die verkeer naar je website stuurt. Beter zorg je er dus voor dat verwijzend verkeer correct is en dat het daadwerkelijke bezoekers zijn van vlees en bloed. Ghost referrals spam is vervelend omdat ze de data, zoals bounce-rate, bezoekduur etc. negatief beïnvloeden, dit heeft weer impact op je organische zoekresultaten.

Ghost referral spam uitsluiten

Wat is Ghost referral spam dan? Ghost referral spam zijn de vreemde domeinnamen die je in het overzicht van de verwijzende websites ziet staan. Deze domeinnamen hebben je website in werkelijkheid nooit bezocht, maar staan toch in het overzicht. Veel voorkomende ghost referrals zijn darodar.com, econom.co, ilovevitaly.co en priceg.com. Ondanks het feit dat ze je website nooit echt hebben bezocht, registreert Google Analytics dit wel als verwijzend verkeer. Deze ghost referrals vervuilen, zoals eerder aangegeven, dan ook je data. Zo gaat bijvoorbeeld het bouncepercentage omhoog en krijg je een verkeerd beeld van welke pagina’s het meest bezocht worden en op welke pagina’s bezoekers voornamelijk binnenkomen. Kortom, erg vervelend want dit is niet waarom je Google Analytics gebruikt. Omdat ghost referrals in werkelijkheid je website nooit hebben bezocht, kun je deze vorm ook niet blokkeren met veel gebruikte Javascript- of .htaccess-methoden. (Ongeacht wat anderen zeggen, .htaccess-methoden werkt alleen als er een daadwerkelijke bezoeker is) De enige manier om ze tegen te gaan is door er een filter voor aan te maken. Het nadeel hiervan is wel dat er veel verschillende ghost referrals zijn en dat ze komen en gaan. Dit betekent dat je veel verschillende filters moet bouwen om ze allemaal tegen te gaan.

Ghost referrals verwijderen, door filters aan te maken

Voor deze soort spam kun je specifieke filters aanmaken om elke spam-bron afzonderlijk te verwijderen, maar een methode die minder moeite kost is het maken van een filter dat gebaseerd is op valide hostnamen. Deze spam referrers nemen namelijk een willekeurige tracking-ID, zonder te weten bij welke site die hoort. Vervolgens versturen ze een ‘verwijzing’ door een hostnaam te gebruiken die niet van jou is. Je kunt een insluitfilter aanmaken dat alleen registraties weergeeft die van je valide webhosts komt en je hoeft je geen zorgen meer te maken over darodar.com / econom.co / ilovevitaly.co / en wat er nog meer komt. Ga bij het implementeren van deze oplossing voorzichtig te werk, anders sluit je valide verkeer uit! Je moet alle valide hostnamen identificeren die de tracking ID van je website gebruiken. Dit kunnen dus ook andere websites zijn die een onderdeel zijn van je trackingsysteem, waaronder je eigen domein, je webwinkel shopping cart, en alle gereserveerde domeinen (voor het geval je besluit om die te gaan gebruiken).

Stapsgewijs Ghost referrals uitsluiten in Google Analytics

  1. Nadat je bent ingelogd in Google Analytics, klik je rechtsboven op het tabblad beheerder;
  2. Onder account (links) kies je alle filters;
  3. Klik op de rode button “+ filter toevoegen”;
  4. Nu zie je: “Filter toevoegen aan weergave” kies deze;
  5. Kies als filternaam, de naam van de Ghost referral, als voorbeeld: “floating-share-buttons.com”
  6. Klik op aangepast, kies vervolgens: campagnebron of verwijzende URL (beide werkt)
  7. Klik onderaan op opslaan, de Ghost referral/ verwijzend verkeer is nu uitgesloten van toekomstige data en rapportages.

Er zijn duizenden Ghost referrals en het uitsluiten/ filteren is een tijdrovende en handmatige klus. Gelukkig heb ik daar iets voor gevonden en is er deels een oplossing voor. Via deze Spamfilter kan je gebruik maken van de Spam filter installer. Dat is echt een zegen. Dagelijks kan je geautomatiseerd tot 2000 verwijzingen opnemen in Google Analytics en uitsluiten als Ghost referrals. Met deze tool kan je automatisch een koppeling aanmaken en verwijzingen toevoegen/ uitsluiten aan je Google Analytics profiel. Het is simpel en eenvoudig. Klik op initialize, selecteer het Google Analytics account (je dient wel te beschikken over beheerdersrechten) en sluit uit. Het werkt niet met terugwerkende kracht, maar vanaf het moment dat je de Ghost referrals uitsluit (hetzij handmatig of via de spam filter installer) heb je de beschikking over nauwkeurige data in je Google Analytics rapportages.

UPDATE 16-3-2016:
Sinds vandaag filtert Google automatisch de meest voorkomende verwijzende spam uit je Google Analytics data. De automatische filter van Google werkt momenteel nog niet optimaal, maar een groot deel wordt dus al gefilterd. Daarnaast zal er altijd ‘nieuwe’ spam bijkomen. Deze en de overige spam kan je nog altijd handmatig filteren door middel van de bovenstaande stappen.