Een goed zoekwoorden onderzoek? Volg deze 4 stappen!

Een goed zoekwoorden onderzoek? De basis van online succes en het is nog eenvoudig ook. 

Onderzoek wijst uit: sPitch is het beste online marketing bureau van Arnhem. Okay, dat was misschien een grap, maar onze ambities zijn dat niet! Wij delen graag onze kennis en expertise hoe wij onze ambities gaan realiseren. Mogelijk helpt dit artikel jullie ook bij jullie online ambities…

Met een website wil je succes behalen. Succes uitgedrukt in website bezoekers en meer nieuwe klanten. De website is je online etalage en met de juiste zoekwoorden wordt de etalage bekeken door potentiële kopers. Zoekwoorden zijn zoektermen die je potentiële kopers intypen bij zoekmachines. Om dan goed gevonden te worden dien je een goed zoekwoorden onderzoek te doen. In dit artikel gaan we daarop in. Een goed zoekwoorden onderzoek bestaat uit vier belangrijke en verschillende fases: Inventariseren, oriënteren, analyseren en signaleren. Op basis van deze 4 fases dien je vervolgens de juiste keuzes te maken. Gedurende het gehele proces dien je doorlopend te optimaliseren. We geven je een korte uitleg bij elke stap, zodat het direct duidelijk is en je weet wat je te doen staat. Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben over een goed zoekwoorden onderzoek? Benader ons dan vrijblijvend.

Een bedrijf wil online goed gevonden worden. Daar kunnen we het snel over eens zijn. Daarvoor heeft een bedrijf een website. Een website om te laten zien wie je bent, wat je doet en wat je voor je klanten kan betekenen. Gevonden worden door (bij voorkeur) relevante bezoekers, daar gaat het om. Goed gevonden worden in zoekmachines begint met een gedegen zoekwoorden onderzoek en een gestructureerde aanpak. Dat behandelen we nu en we verdelen het in 4 gemakkelijke stappen.

Uitgangspunt hierbij is de vraag wat je moet doen om online succesvol te zijn en gevonden te worden in zoekmachines:

1. Inventariseren

Zoek uit op welke zoekwoorden je nu al goed gevonden wordt, het is namelijk van belang dat je die zoekwoorden niet verwijderd. Omdat dat simpelweg zonde zou zijn. Om dit te onderzoeken kan je Google Search Console gebruiken, binnen dit programma heb je de tool zoekwoord analyse. Als je een beetje handig bent kan je het dashboard naar wens inrichten of met de verkregen data zelf een dashboard maken. Zoals we dat bij sPitch hebben gedaan. Op een groot tv-scherm tonen we doorlopend de resultaten van onszelf, maar nog belangrijker de inzichten van onze klanten. Met de drie principes die voor ons belangrijk zijn: analyseren, signaleren en optimaliseren verbeteren we en sturen we doorlopend bij. Zo ziet ons dashboard eruit.

Top 10 zoekwoorden - Google Search Console sPitch online marketing

Zoals je ziet is er wel het nodige te verbeteren qua rankings, maar dat vinden we minder interessant. Wat je ziet zijn het aantal impressies en de zoekopdrachten van de afgelopen week.

To Do: Koppel je website aan Google Search Console via Google Analytics. Er zijn diverse manieren om Google Search Console te koppelen en te verifiëren dat je de website-eigenaar bent. Persoonlijk heeft via Google Analytics onze voorkeur en als het goed is, is Google Analytics reeds gekoppeld. Lees anders in artikel hoe dat te doen. Kom je er niet uit? We helpen je graag!

2. Brainstormen/ Oriënteren

Bij brainstormen en het oriëntatie proces is het belangrijk om jezelf te verplaatsen in de klant. Doordat jij je verplaatst in de klant ga je bedenken waarop zij zouden zoeken in zoekmachines als Google en Bing. Woorden waarop je potentiële klanten zoeken zijn mogelijk geschikte zoekwoorden. Maak niet de vergissing om (direct) te kiezen voor zoekwoorden waarop je zelf graag gevonden wil worden. Anno 2017 zijn je concurrenten je reeds voor.  Je kan eventueel ook aan klanten vragen waarop ze zoeken of hebben gezocht. Stel daarbij neutrale vragen zonder al woorden als suggestie te noemen. Denk hierbij aan een vraag zoals: “Waar zoek je op als je meer wilt weten over onderwerp Y.”. Een handige tool om eventuele suggesties te verkrijgen voor zoekwoorden is übersuggest of SEMrush. Deze tools laten veel mogelijke zoekwoorden (en zoekwoord combinaties) zien die lijken of gerelateerd zijn aan jouw gekozen zoekwoord. Laat een woord ook niet per se één woord zijn, het mag langer. Dit maakt het specifieker en levert minder concurrentie op. Het zoekvolume is wel lager. In dit geval doelen we op zgn. Long tail zoekwoorden. Zoekwoord combinaties bestaande uit meerdere woorden. Zie onderstaande afbeelding:

Long tail zoekwoorden - SEO

To Do: Brainstormen, met hoe meer personen hoe beter. Flipboard uit de kast en gaan. Gebruik synoniemen ter inspiratie. Bijvoorbeeld via http://synoniemen.net/ Het is eenvoudig en levert je ongetwijfeld de nodige inspiratie op. Belangrijkste tip? Gewoon doen!

3. Analyseren

Het is belangrijk dat je zoekwoord (veel) gebruikt wordt. Een hoog zoekvolume dus, maar een hoog zoekvolume heeft ook nadelen. Hoe hoger het volume hoe meer concurrentie actief is met dat zoekwoord. Om dit te onderzoeken kan je gratis de Keyword planner tool gebruiken (mits je ook gebruik maakt van Google AdWords). Woorden die een wat minder hoog volume hebben maar wel heel relevant zijn voor jouw onderneming kunnen ook heel interessant zijn. Dit omdat je dan snel in de top beland van zoekmachines met wat relevant is voor je onderneming. Let erop dat je niet een zoekwoord kiest met een te laag zoekvolume. Dan is het niet rendabel om dit te gaan optimaliseren. Als je op generieke termen goed gevonden wil worden wacht je een flinke uitdaging. Zeker omdat woorden soms meerdere betekenissen hebben. Ons advies is minimaal 2 zoekwoorden te kiezen, voeg eventueel een plaatsnaam toe. Het zoekvolume is niet hoog, maar de relevantie wel.

To Do: Analyseren, gebruik maken van de tools. Jezelf er in vast bijten. Je verplaatsen in de behoefte van je doelgroep en een juiste balans vinden tussen de verschillende vormen van zoekwoord combinaties.

4. “Winnen is belangrijker dan meedoen!”

Je moet nu de beste gaan bepalen om te beginnen. Bij Google heeft het geen nut om als 50e erin te staan, het is geen marathon waarbij het finishen al een prestatie is, je moet winnen! In ieder geval een medaille halen. Plek 1 tot 3 dus. Om te weten hoe je er nu werkelijk voor staat ten opzichte van je concurrentie moet je eerst bepalen hoe goed je zelf bent. Een goede gratis tool die je kan gebruiken is website authority checker. Het is belangrijk dat je domain rank niet te veel afwijkt van je concurrentie in negatief opzicht. Als je er ver boven zit is het uiteraard positief. Het aantal backlinks is ook belangrijk voor de rank waarin je staat bij Google. Een backlink is een link op een andere site die verwijst naar jouw site. Google hecht waarde aan kwalitatieve backlinks van relevante domeinen.  

To Do: De juiste keuze maken bij de inzet van de zoekwoorden die aansluit bij je behoefte en interesses van je doelgroep. Vervolgens artikelen schrijven waarin je deze zoekwoorden verwerkt. Met de bezoeker in gedachte als uitgangspunt. Je schrijft tenslotte geen artikelen voor Google. Maar geweldige artikelen die niet gevonden worden zijn praktisch nutteloos. Streef dus naar een goede balans.

3 TIPS:

  • Verzorg je on-page SEO goed. Gebruik Yoast (indien je WordPress gebruikt) als checkmiddel. Verwerk het zoekwoord in je H1, H2, H3, paragraaf tekst en uiteraard in de titel van je artikelen en in de metateksten. (Ps. Meta-zoekwoorden hoef je niet te gebruiken en zijn nutteloos)
  • Zorg dat zo veel mogelijk technisch in orde is. D.w.z.: Goede hosting, snelle performance, korte laadtijd, SSL-certificaat. Je snelheid een boost geven kan met W3Total Cache van de bazen van WPMU DEV.
  • Streef naar een hoge autoriteit, besteed aandacht aan linkbuilding en gebruik geen louche tools die het automatisch doen. Linkbuilding is een handmatige en tijdrovende klus.

(Dus ja, ook wijzelf kunnen nog wel het nodige doen.)

Cijfers liegen niet!

Nadat je dat gedaan hebt zal je organisch stijgen en goede resultaten behalen. Zo hebben wij in minder dan 6 maanden meer dan 128 top 1 posities weten te realiseren voor sPitch en in slechts een jaar bijna 8000 nummer 1 posities voor onze klanten. 

Op bovenstaand overzicht zie je een overzicht van de resultaten van conculega in de regio Arnhem. Op basis daarvan kunnen we stellen dat we het aanzienlijk beter doen op SEO-gebied dan andere spelers in Arnhem. Een gedegen zoekwoorden onderzoek is hieraan vooraf gegaan. Nu kan je jullie website optimaliseren maar we snappen dat het niet makkelijk is. Hoe het simpel het ook klinkt. Ook gerenommeerde online marketingbureaus hebben er tenslotte moeite mee.

Heb je de bovenstaande stappen doorlopen maar loont het nog niet, dan helpen we je graag. Neem contact op voor een één op één (advies)gesprek met één van de specialisten van sPitch en we helpen je graag verder met het optimaliseren van je website. Conculega en online marketing bureaus mogen ons ook altijd benaderen. (Alles in belang van de klant en zo houden we elkaar scherp).