Succesvol online groeien

Elke organisatie kan succesvol online groeien. Met de juiste aandacht en focus kan iedere organisatie zich online ontplooien. sPitch werkt aan de hand van vier kerndisciplines die de basis vormen van een succesvolle online groei. Deze kerndisciplines zijn: het verkrijgen van relevante bezoekers, werken aan conversie optimalisatie, zorgen voor meer naamsbekendheid en een bijdrage leveren zodat retentie & klantbehoud wordt verwezenlijkt. Aan de hand van deze vier verschillende kerndisciplines helpen wij onze klanten verder in het gehele online marketingproces. De tools die we inzetten verschillen per type klant en per situatie. Iedere klant en situatie is tenslotte uniek.

marketing-partner-spitch

Relevante bezoekers

Online succes begint bij het bereiken van je doelgroep. Hoe oriënteert jouw doelgroep zich en wat is de beste aanpak om ze te bereiken? Is jouw doelgroep actief op zoek naar je producten en/of diensten? Of heb je een (relatief) nieuw product of dienst die je aanbiedt? Afhankelijk van de manier waarop je doelgroep zich oriënteert en of er een concrete of latente behoefte aanwezig is, stem je de online marketing hierop af. Wordt er actief gezocht naar jouw product of dienst? Dan is het belangrijk dat je website of webshop organisch goed gevonden wordt. Dit kan door de juiste inzet van zoekmachine optimalisatie. Wordt er minder actief gezocht naar jouw producten of diensten? Dan kan zoekmachine adverteren (SEA) of affiliate marketing een passende optie zijn.  

Tip: sPitch adviseert bij het starten van zoekmachine adverteren (SEA) altijd ook de volle aandacht te besteden aan de organische vindbaarheid van je website. Doordat de kwaliteitsscore van je Google Adwords advertentie (deels) gebaseerd wordt op de relevantie van de zoekopdracht/term i.c.m. met de content op de bestemmingspagina wordt daardoor de prijs per klik (CPC) lager. Met als resultaat dat je meer rendement haalt uit je (online marketing) budget. Samen met onze klanten kijken we altijd naar de beste inzet van verschillende marketing tools om relevante bezoekers te benaderen.

Conversie optimalisatie

De basis staat, je hebt geïnvesteerd in een goede website of webshop en deze trekt een mooi aantal bezoekers en de kosten zijn onder controle/ in balans. Toch knaagt het aan je? Je hebt het idee dat je meer rendement uit je website of webshop kan halen. Dan is het zaak om meer uit de bestaande bezoekers te halen en dat kan via conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie is erop gericht om zoveel mogelijk obstakels weg te werken c.q. te verkleinen en het aanbrengen van meer overtuiging in online uitingen. In dit stadium gaat het om de details. De details maken het verschil die ervoor zorgen dat website bezoekers, klanten worden. 

Tip: Onderzoek wijst uit dat Google Adwords het hoogste rendement heeft op online uitgaven. Mits goed uitgevoerd. Verder onderzoek wijst uit dat 97% van de website bezoekers de website verlaten zonder het doen van de gewenste actie / conversie. Met retargeting verleid je de bezoekers om weer terug te keren naar je website. Kies bij retargeting altijd voor een second highest bid structuur. Zo heb je altijd de beste prijs voor je vertoningen, betaal je nooit te veel en is je uitgegeven euro aan online marketing ineens veel meer waard. 

marketing-partner-spitch

Naamsbekendheid

Naamsbekendheid, mond op mond reclame. Online is naamsbekendheid van niet te onderschatten belang. Ga zelf maar na; Met een concreet product of behoefte in gedachte is het zeer aannemelijk dat je online zoekt naar een product en product/bedrijfsnaam? Online naamsbekendheid is echt cruciaal voor online succes. Niet alleen websitebezoekers hechten veel waarde aan de bekendheid van een merk, maar ook zoekmachines! Wellicht een open deur; Maar populaire websites van bekende merken scoren gemakkelijker hoger in de zoekresultaten. Toch zijn er diverse manieren om tussen de bekende merken te staan en zelf zo ook een bekend merk te worden. Een nauwe samenwerking met de klant in deze fase is cruciaal om de  naamsbekendheid te vergroten. Tijdens deze fase vertellen we alle details over het hoe en waarom. Vervolgens stellen we samen strakke en goed presterende campagnes op om continu te werken aan het versterken van je merk.

Tip: Empirisch onderzoek heeft aangetoond dat een merk een bekend merk wordt als het minimaal 7 keer is gezien. Met die wijsheid in pacht weten we dus wat ervoor zorgt dat je merk een bekend merk wordt en weten we dus ook wat we daarvoor dienen te doen.

Meer naamsbekendheid? Eenvoudig samengevat: Verstuur als organisatie de juiste boodschap, naar de juiste mensen op het juiste moment! Dat is online effectief reclame maken! In de visie van sPitch dé stap naar meer naamsbekendheid.

Loyaliteit

De beste klanten, zijn loyale klanten. Het is dan ook opmerkelijk te noemen dat zoveel bedrijven een nadrukkelijke focus hebben op ‘new business’. Bestaande klanten waarborgen namelijk zoveel waarde; enerzijds is het behouden van de klant erg waardevol, anderzijds worden up- en cross selling mogelijkheden onvoldoende benut. Online kan je zeer nauwkeurig meten en achterhalen wat de behoefte van je klant is. Doordat je inzicht hebt in behoefte (en dus koopgedrag) biedt dit enorm veel mogelijkheden voor up- en cross sell en dus retentie. In deze fase is het belangrijk om de volledige customer journey (en de daarbij horende touch points) in kaart te brengen om: de klant meer tevreden te maken, door relevant te zijn en daardoor retentie aankopen te realiseren. Win/Win dus. Een hogere tevredenheid zorgt voor een hogere loyaliteit en dus retentie. Herhaal aankopen zijn niet eenmalig, maar dient onderdeel uit te maken van een lange termijn strategie. Dit dient een prominente plek te hebben binnen je totale online marketing strategie.

Tip: Wist je dat het vullen van een stadion met bijvoorbeeld concert bezoekers, die nog nooit eerder een bezoek hebben gebracht aan ditzelfde concert in ditzelfde stadion, tot maar liefst 8 keer zoveel tijd, geld en aandacht kost? In vergelijking met personen die slechts één keer ditzelfde concert hebben bezocht? Stof tot nadenken, toch?

online-marketing-spitch-tevreden-klanten

Groeien naar online succes?

Dat doen we met onderstaande vier fases.

Relevante bezoekers

Conversie optimalisatie

Naamsbekendheid

Loyaliteit